Spørgsmål vedr. Dior Homme ure
#1
Eftersom jeg har set at Dior Homme for ikke så længe siden lancerede deres første ur-kollektion var jeg interesseret i at få hjælp til en masse spørgsmål.

Jeg har forstået at der er 6 forskellige modeller og at de billigste af dem koster under 10.000. hvad kan man forvente mht. kvaliteten af urværket til sådan en pris? Jeg ved godt at Dior ikke er kendt for at lave ure, men omvendt er der jo flere firmaer i LVMH gruppen der er kendte urfirmaer, og jeg tænkte om det kunne være deres værker der var i?

Endeligt er der også en limited edition model der kun er lavet i 150 eksemplarer og hvor jeg mindes at have læst at Zeniths El primero er i. disse urer koster omkring 10.000 $ og jeg overvejer at investere i et, men kun hvis det kunne blive en god investering rent økonomisk. Mht. til limited edition er 150 eksemplarer så meget elle rlidt for eksempel?

Jeg håber at i kan hjælpe med noget af alt jeres viden.

med venlig hilsen og tak for en meget spændende side (har brugt halvdelen af min søndag på at læse om ure nu) Icon_e_smile

Jesper
Svar
#2
Generelt vil jeg sige at man ALDRIG skal købe ure fra modehuse. I 99 % af tilfældene er de ikke pengene værd og skal nok mere ses som en modegenstand frem for et ur. De holder med sikkerhed ikke værdien og kvaliteten er elendig i forhold til prisen.

Ofte køber modehusene uret fra en middelmådig urleverandør, sætter deres eget navn på, og tager 50 % ekstra for det. De ved deres kunder sjældent vil bruge uret mere end et år eller to, og så er holdbarheden jo et fedt. Jeg kender ikke Diors ure, men jeg ved at de ikke selv fremstiller ure, og derfor har købt dem andetsteds. Deres ure til 10.000 kr. er sikkert udstyret med billige ETA-quartzværker. Men prisen er alt for høj.

Jeg ville ikke købe et Dior som en investering. Jeg mindes ikke at LE-modeller fra et modehus nogensinde er blevet eftertragtede i et prisleje på 10k$. Samlere vil have ure med historie fra kendte urproducenter og det er ikke tilfældet her. 150 eksemplar er få i en LE-serie. Men du betaler også ca. 5000 $ ekstra for det i forhold til et ikke LE Zenith EP.

Køb hellere et almindeligt Zenith El Primero, som er et fantastisk ur. Det koster kun det halve af Diors SE-model og er i bund og grund samme ur. Du får det måske bedste kronografværk på markedet og et ur fra et anerkendt schweisike urfirma. Prisen holder også langt bedre.

Mads Gjødesen
Svar
#3
Generelt vil jeg holde helt med i at det ikke er sandsynligt at et ur fra et modehus vil stå specielt godt i pris. Naturligvis kan man ikke afvise at Dior fans - ad åre vil sætte pris på det, men det vil nok ikke være let at opnå fortjeneste hus ur folket. Det er vel heller ikke derfor man køber, men det er altid rart at vide at uret holder prisen sådan nogenlunde.

Dior laver øjensynligt 2 ure, med samme dial opsætningen - den typiske zenith med 3 sub-dials og dato ved kl ca 4. Deres hjemmeside er ikke nem at have med at gøre, så jeg kan ikke linke til den, da den ikke har adresse linie når man kommer et styke ind i den.
De har en model med zenith opsætning men med ETA 2894 maskine - trods 3 subdials og dato ved 4. Det må så være med chronograph modul (d&d mæske) og modifikation.
De har som du er inde på en anden . limiteret serie, "chiefre Rouge 101" mener jeg den hedder. Der med Zenith El Primero værk. Om den er neddroslet til ca 18.000 svingninger fra de normale Zenith svingninger på knapt 36.000 ved jeg, men den blev neddroslet i Rolex Daytonas anvending af den i alle fald.
Iflg Kristian så koster den ca 70.000 og sælges kun hos Dior i New York. En ny Zenith Elprimero vil koste under det halve. En brugt, også fra dette sites sæglere - kan nok fås for 15 til 20.000 kr, tradere aktionen i Sverige har en til - så vidt jeg husker - "buy it now" 15.000 Svenske eller ca 13.000 Danske kroner, og den kan måske også fåes billigere, buddet er ca 8.000 men under limit.

Jeg tror jeg har vist mit Zenith Rainbow, som jeg synes er en flot model med screw down pushers, før men så må i lide med den igen. Jeg betalte 1.400 Euro over E.bay, og lod Mølbak rense totalt for 1.500 kr så ialt omkring 12.000 kr med et års garanti og inkl. æske og papirer.
Jeg ville vælge en normal Zenith frem for ekstra prisen for Dior uret, men Dioren er da ganske original.
İmage
Venligst
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: