22-03-2005, 11:29 PM
|
Zenith Sporto
|
|
22-03-2005, 11:37 PM
Flot arbejde Tommy. Held og lykke med uret. Dejligt med lidt billeder.
23-03-2005, 01:43 AM
Hej.
Hold da op, hvor er det blevet flot!!! Dejligt at se et gammelt Zenith blive restaureret. Jeg synes, det er (for) sjældent, at Zenith bliver omtalt her inde. De er åbenbart ikke i så "høj kurs" her på forum'et? Ser ud som om, at du har flyttet "Zenith Sporto" teksten, så den nu er centreret under hinanden, mens det på den org. skive står lidt forskudt. Hvad er årsagen til dette? Hvor mange timer er der lagt i det projekt? Mvh.
23-03-2005, 10:28 AM
Super flot renovering. Må man spørge hvad der er gjort, er det ny skive og glas eller kan man shine de gamle op ??
//jakob
23-03-2005, 10:39 AM
Det flot lavet! Er der også gjort noget ved værket? Hvilken caliber er det mon?
24-03-2005, 12:55 PM
Hej
Tak for kommentarer Kort om renoveringen: Skiven har været en tur til Italien for at blive renoveret, dette foregår ved at maling mm. bliver fjernet, herefter bliver skiven poleret, forsølvet på ny og lakkeret. Herefter bliver tal, logoer mm. tryk på. Det er rigtig observeret at der er stor forskel på skiven før og efter renovering. Det er ikke noget jeg er blevet advaret om af dem der udførte renoveringen, men jeg synes ikke det gør noget. Det kan selvfølgelig lade sig gøre at få en skive helt magen til, men så skal der fremstilles nyt trykværktøj, og det koster kassen. Her har man anvendt det værktøj man havde på lager som mindene mest om originalen. Disse skive magere har som I kan regne ud rigtigt mange af disse stempel sæt. Som i kan se er der forskel ved logoet, ligesom at tallene er anderledes. På den ødelagte skive var tallene lavet med lysmasse der var lagt ovenpå skiven, på den renoverede skive er tallene tryk med guld. Værket er blevet renset, smurt, justeret og reguleret. Kassen er blevet poleret Viserne er blevet renset og har fået ny selvlysende farve Der er blevet monteret nyt glas, krone og optræksaksel. Krone og glas er uoriginale, da man ikke kan få nye dele til et så gammelt ur længere. Kronen har nogle speciele dimentioner, så hele uret har også været indsendt til Lindholt, de skaffede samtidig den nye optræksaksel, der var rust på den gamle. Værket i Zenith'n er et *simpelt* værk i super kvalitet, værkets dimensioner (højde, diameter) minder meget om Omega's såkaldte 30 mm værker. Måden som tandhjul osv. er konstrueret er typisk for 50'erne, går man bare 10 år længere frem i tiden, kan man se at værkere er blevet redesignet, så de bedre egner sig til masseproduktion. Renoveringen har nok taget ca. 4 timer effektiv tid. Jeg har lavet renovering fordi jeg synes det er et sjov at lave de gamle mekaniske ure. Man kan altid diskutere hvor meget man skal gøre ved f.eks. skiver mm. men i dette tilfælde havde jeg ingen skrupler ved at gøre det, den var meget hærget. Og som Chronomaster gætter på, har uret ikke nogen større handelsmæssig værdi. VH Tommy ![]() ![]() Der kommer et par billeder af 2 andre ure her. ![]()
|
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|
Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)