restaurering af skiver
Hvad er holdningen i samler kredse til skiver der er restaurerede ?
Tak
Svar
rasputin Skrev:Hvad er holdningen i samler kredse til skiver der er restaurerede ?
Tak

Jeg mener at kunne huske, at den generelle holdning er, at en uistandsat, let patineret skive er langt at foretrække frem for en - synes nogen - flottere skive i 'nymalet' stand. Personligt ville jeg nok gå udenom renoverede skiver, selv om der findes meget dygtige folk til at gøre det.
Såå... NIB (hvis man er så heldig at kunne finde det) eller autentisk patina.

Pierre
Svar
Pi2Mi Skrev:
rasputin Skrev:Hvad er holdningen i samler kredse til skiver der er restaurerede ?
Tak

Pierre

Hvad betyder NIB? Nice In-house Brand?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Stefan Garvig Skrev:
Pi2Mi Skrev:
Tak

Pierre

Hvad betyder NIB? Nice In-house Brand?

Venligst

Stefan Garvig

New In Box
Svar
Hold nu fingrene fra patina på urskiven - det er et smukt stykke kulturhistorie der produceres over lang tid og som ikke kan efterlignes.
Et ur med patina er stadigt levende - hvis du ikke kan leve med det så køb dog et nyt ur.
Ret kun op på skiver der er decideret ødelagte evt. af fugt eller mekaniske ridser/buler, og få det kun gjort hos eksperter der ved hvad de gør, jeg har set for mange "tandsmils" Omegaer i omløb, frisket op et sted i østen af en ren amatør.
"Mona Lisa" får jo heller ikke en gang lak for at friske det lidt op i ny og næ vel ?
Icon_e_surprised
Svar
trym Skrev:Hold nu fingrene fra patina på urskiven - det er et smukt stykke kulturhistorie der produceres over lang tid og som ikke kan efterlignes.
Et ur med patina er stadigt levende - hvis du ikke kan leve med det så køb dog et nyt ur.
Ret kun op på skiver der er decideret ødelagte evt. af fugt eller mekaniske ridser/buler, og få det kun gjort hos eksperter der ved hvad de gør, jeg har set for mange "tandsmils" Omegaer i omløb, frisket op et sted i østen af en ren amatør.
"Mona Lisa" får jo heller ikke en gang lak for at friske det lidt op i ny og næ vel ?
Icon_e_surprised

Tak for svarene.
Det er nu ikke helt korrekt at ældre malerier ikke restaureres. Mona Lisa er skam restaureret flere gange. Man restaurerer malerier så de beholder de farver som kunstneren oprindeligt så - og ikke tidens ændringer af det oprindelige kunstværk. Det er vel egentligt ret puristisk.

Rasputin
Svar
Klik det op i stort format og se de mange krakeleringer - det er nøjagtigt det jer mener med restaurering, - hun havde vel ikke været helt så interessant hvis det så helt nymalet ud vel ?

İmage
Nej - jeg ved ikke hvad klokken er !
Svar
Nu skal vi selvfølgelige ikke for langt ind i malerkunst. Jeg kender skam Mona Lisa ret godt og har set hende i virkeligheden. Jeg tror at det vi taler om ikke handler om restaurering kontra ikke restaurering, men derimod graden af det.
Alternativer til noget der ikke restaureret er ikke noget der er nymalet, men derimod noget der gennem en aktiv/kompetent indsats kan bevare emnet så tæt på sit oprindelige udseende som muligt med behørig respekt for designer/kunstner og produktets sjæl. Jeg har set "rengjorte" skiver ( og malerier ) der ikke er uberørte, men ser mere oprindelige/ægte ud.
Jeg har oså ( som du ) set forfærdelige eksempler på det modsatte, men her taler vi ikke om eneten eller, men derimod om graden af håndværksmæssig kompetance.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)