19-04-2004, 05:51 PM
Hej,
hvad vil det sige, når et ur er "tourbillon"?
|
Hvad er "tourbillon" ?
|
|
19-04-2004, 05:51 PM
Hej,
19-04-2004, 05:53 PM
Jeg fandt noget:
TOURBILLON Device invented in 1801 by A. L. Breguet. This function equalizes position errors due to changing positions of a watch and related effects of gravity. Balance, balance spring and escapement are housed inside a carriage (s.), also called a cage, rotating by one revolution per minute, thus compensating for all the possible errors over 360?. Although this device is not absolutely necessary for accuracy purposes today, it is still appreciated as a complication of high-quality watches.
19-04-2004, 06:14 PM
... og hæng mig nu ikke helt op på det her, da jeg ikke er så "værk-kyndig"!
Men en Tourbillon er en mekaniske der ophæver tyngdelovens kræfter og derved gør slitagen på urværket mindre. Et urværk skaber typisk friktion ved at det bliver vendt på mage forskellige måder (horisontalt, vertikalt osv) og dette skaber friktion inden i uret! En Tourbillon er med til at mindske disse friktioner! Sådan har jeg ihvertfald forstået det... Er der nogen der kan af-/bekræfte mig i dette? MVH Martin Issing Martin Issing
19-04-2004, 07:30 PM
![]() Girard Perregaux Opera One med tourbillonværk (som ses i hullet ved kl. 6) Jeg er bestemt heller ikke værksekspert... Så vidt jeg husker er tourbillon en opfindelse der blev lavet til lommeure. Årsagen var den at det er svært at lave et præcist lommeur med automatisk urværk da uret befinder sig i lodret position altid og derved ikke er i den nødvændige bevægelse der skal drive roteren, i modsætning til armbåndsure der altid er i bevægelse i alle retninger. Derfor opfandt man en optræksmekanisme der ikke var afhængig af urets bevægelse men af personen der bærer dets bevægelser. Derfor mener mange også at denne slags urværk er en overflødighed/ligegyldighed til armbåndsure, da disse altid er i bevægelse. Men hvis man har kronisk "sovende-arm" kunne det måske være en meget nyttig funktion:) Jeg ved ikke om 3d-toubillon er en mere moderne opfindelse (hvad siger eksperterne?) Men smukt er det (og skrøbeligt).
20-04-2004, 03:54 PM
Uden jeg vil lege ekspert på urværker: I begge er på rette spor, men en Tourbillon er ikke en "complication" lavet til mindskelse af slid på værket eller en horisontal optræksmekanisme (dog er det rigtigt at det blev lavet til lommeure - da de som oftest står lodret), men i virkeligheden en feature som mindsker tyngdekraftens påvirkning på urets præcision (specielt gældende for lommeure) en eller flere gange i døgnet "ophæver" tourbillon tyngdekræftens påvirkning af det mekaniske værk som derved skulle gå mere præcist. I moderne automatiske ure - er det dog rent blær
/Jan
21-04-2004, 09:31 PM
Tourbillon betyder hvirvelvind på fransk. Dette antyder rotation om et centerpunkt. Det samme gælder for en tourbillon i et urværk. F.eks. minut-tourbillon'en roterer 1 gang om egen akse per minut. Denne bevægelse er såkaldt kompensatorisk idet den kompenserer for gravitationens greb i bevægelige fysiske størrelser. Skal man have et ur med god gangkonstans, gælder det om at alle (halv)svingninger/ oscillationer foregår med optimal isokroni; udsvingende skal helst vare lige længe hele tiden, så man får så lille en afvigelse som muligt.
Som bekendt er gangkonstanser- og afvigelser ikke ens altid. Dette kan blandt andet ses i certificeringssammenhæng, hvor det indgår som et fast element at værket tjekkes med kronen i fastlagte positioner i fastlagte tidsrum. De respektive afvigelser noteres i på et dertil indrettet ark. Tourbillon'en er et forsøg på at dreje det punkt, som oscillationerne foregår "rundt om" rundt i en større omskreven cirkel, så hele molevitten tilbagelægger en 360 graders færd. (Dette gør så kronepositionen mindre relevant.) Er De forvirret, så få det endnu værre: Hvis et armbåndsur ligger plant og ubevægeligt på et bord, kan tourbillon'en være komplet ligegyldig, men i det øjeblik værkets position varierer, kan den kompensere for fluktuation i oscillationerne. Den skaber enkelt udtrykt en slags "tidsligt gennemsnit". Se dette link, hvor der findes en animation, der kan virke opklarende. Håber jeg. [url]"http://images.google.gl/imgres?imgurl=www.gerber-uhren.ch/images_spezielles/tourbillon.gif&imgrefurl=http://www.gerber-uhren.ch/htm_d/spezielles/technisches.htm&h=389&w=300&sz=25&tbnid=vMb4-fYUXScJ:&tbnh=117&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3Dtourbillon%26start%3D20%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sa%3DN">http://images.google.gl/imgres?imgurl=w ... 8%26sa%3DN[/url] |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|