23-11-2020, 11:30 AM
|
DAGENS UR
|
|
23-11-2020, 04:33 PM
Gammel 1960’er (?) Zenith oversize på armen i dag.
![]() Stor diameter for sin alder. ![]() Flot og enkel. Claus Sent from my iPhone using Tapatalk
23-11-2020, 04:38 PM
1960 fødselsår og Zenith det er da et fint gammelt ur....hvordan med alle de år på, har det været til service Claus eller hvor meget har det været på værksted ?
Når det er oversize hvad er så størrelsen Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
23-11-2020, 06:50 PM
Gode spørgsmål, hvor jeg pt. kun kan svare på overfladisk Google-niveau.
1960’erne er baseret på lignende ure fundet på...Google. Jeg har ikke haft det åbent. Oversize bliver det kaldt...også på Google. Ca. 37,5 mm - hvilket jeg tror er rigtigt når jeg kigger på det på armen og sammenligner med mine andre ure på 38-39 mm. 37,5 mm har været et rimeligt stort ur i 60’erne. Jeg aner ikke om det har været på værksted, da dette ur og det gamle Lip jeg viste forleden blev købt i en lille italiensk strandby på et marked. Så der er nul historik men en masse Italien. Ikke altid den bedste kombi De var ikke dyre, men heller ikke helt gratis. En dag må jeg tage mig sammen og give det til en urmager. Men indtil videre nyder jeg charmen og mindet om den lille strandby med klassisk italiensk strand med stram stoleopstilling, omklædningskabiner og bar. Dengang man kunne rejse... Claus
23-11-2020, 09:22 PM
Og nu til noget helt andet ................. en fiks lille panda chronograf med manuelt kolonneværk med rødder i den schweitziske værksfabrikant Venus, men hvor tegningerne i 1950´erne (så vidt jeg ved) blev solgt til Kina og siden da har været produceret under navnet Seagull.
Uret måler 38mm og har domed plexi, der giver uret en højde på 14mm. Forarbejdningen er ganske pæn med cirkulær slibning på horn og øverste del af urkassen, der iøvrigt er ganske pæn og detaljeret. Kronen er stor og har graveret logo, mens pusherne er blanke og virker en smule spinkle i forhold til kronen. Uret er "vandtæt" til 30 meter, så det er kun "stænktæt" - men det er i sin størrelse og sin stil nok også mere dress-agtigt. Det giver næsten sig selv, at det er et billigt kinesisk producert ur - mærket er "Merkur" og modellen er "Pierre Paulin Vintage Panda Chrono" (måske et lidt prætentiøst navn til et billigt ur). Prisen er $199, når man fratrækker en discount kode på $50 ved at skrive "justthewatch", så det er ikke et ur, der ødelægger nogens pengepung. Og i mine øjne får man faktisk ganske meget ur for pengene - det er iøvrigt tydeligt, at det er fra samme fabrik, at firmaer som Geckota og andre får produceret deres chronografer. Her er i denne omfang kun lige et hurtigt wrist-shot - remmen er en Geckota Racing i brunt læder, idet den rem uret kommer på ikke er meget bevendt. Den er dog lige lovlig kort til mit 20cm håndled, idet den skal sidde i yderste hul for at sidde komfortabelt, så jeg har en anden og lidt mere rustik rem på vej fra Uhrenarmband-versand.de Uret har glasbagkasse, så man kan se værket, der er ganske nydeligt med lidt graveringer og "blånede" (eller nok rettere blå-lakerede) skruer. Værket er et Seagull ST2901 mekanisk håndoptrukket kolonnekronograf værk med svanehals regulering. Modellen findes også i en "reverse panda" udgave med sort skive og hvide subdials. Her det lovede mobil wrist-shot:
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
24-11-2020, 10:12 AM
Og videre gennem hjørnerne af samlingen.
Denne gang et Hublot quartz (!!) ur jeg købte i 1990 da jeg arbejdede skattefrit i Danmark (ansat som IT chef på en international sikkerhedskonference). Der var lidt penge til overs og valget faldt på dette smukke ur. Hublot var på det tidspunkt en ‘one trick pony’ med én model, dog i forskellige størrelser og metaller. Uret er rimeligt tyndt med en smuk kasse, men det der var unikt dengang var gummiremmen. Og når man tog uret på så duftede der kraftigt af vanillie som kom fra remmen. ![]() Annoncerne var enkle, som uret. Hublot betyder jo skibsvindue på fransk, så det er vel en af grundene til det maritime indslag. At uret så dengang ofte blev set på armene af kongelige, der sejlede (fx. Juan Carlos i Spanien) er nok også med til at fortælle om brandet. ![]() Forretningen stagnerede og på et tidspunkt blev forretningen solgt til Jean Claude Biver, der aggressivt udviklede brandet til hvad det er i dag. Forskellen ses fx. nedenfor hvor et enkelt og simpelt ur er blevet til....noget andet... ![]() Claus Sent from my iPhone using Tapatalk
24-11-2020, 03:03 PM
Hvad er det for en fræk sag??
Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|
Brugere der kigge i denne tråd: 7 gæst(er)

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)

De var ikke dyre, men heller ikke helt gratis.