12-02-2016, 06:27 PM
Hvis du ikke syntes den liste er seriøs, kunne det da være meget sjovt at se hvordan du syntes den skulle se ud.
|
Er Rolexure i en bobble?
|
|
12-02-2016, 06:27 PM
Hvis du ikke syntes den liste er seriøs, kunne det da være meget sjovt at se hvordan du syntes den skulle se ud.
12-02-2016, 06:38 PM
For nu at holde fast i det oprindelige spørgsmål: Jeg tror ikke Rolex generelt er i en bobble. Det er selvfølgelig ikke alle modeller, som vil være en god investering. Sådan har det altid været. Brandet er så stærkt, at det uanset hvor det måtte befinde sig på vores (urnørdernes) liste, så er dets generelle image blandt publikum second to none.
JK PS: Jeg ejer ingen Rolex ure.
12-02-2016, 06:49 PM
(12-02-2016, 05:13 PM)P.N. Skrev: Så kan man forestille sig hvordan listen ville se ud hvis den var lavet af folkene på diverse serviceværksteder. Hvor meget tæller kvalitet-design og smag i placering på listen, der er så mange vinkler på betegnelserne at det i.m.h. ikke giver nogen mening at forholde sig til hvad andre mener er high end eller kvalitetsmærker. Den kan måske bruges som vejledning men ellers er der kun den lange vej med personligt at søge information og finde det produkt der opfylder ens krav og forventninger. I tilfældet her er resultatet ca. det samme om man så læner op ad sine egne erfaringer, søger info eller blind støtter sig til ranking-listen ang. Rolex - altså, for mig. Man skal naturligvis skaffe sine egne oplysninger og erfaringer men alle er ikke så oplyste og/eller erfarne med de på listen nævnte 85 urmærkets kvaliteter at man kunne partout glemme listen. Relativisme er IMHO fino-fino når det drejer sig om at konfrontere autoriteterne i forskellige sammenhæng. Når det drejer sig om fast målbare værdier, vil jeg ikke være med. Dvs. den klassiske "hvad er klokken, far?" "Hvad synes du selv det skal være, Lille Lars?" illustrerer godt overdreven relativisme i praksis. Eller det at vi ender derhen hvor et billigt fjernøst ur bliver i alle mulige henseender til vinderen over 1. divisionens schweizere - ingen nævnt, ingen glemt. God weekend - John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
12-02-2016, 07:20 PM
Det er noget vrøvl Tio Milo
P.N.
13-02-2016, 09:47 AM
(12-02-2016, 06:18 PM)Stensbjerg Skrev: Mads liste bliver nævnt igen og igen heldigvis kan man jo bruge den til hvad man vil, I toppen ville nok Rolex være et sted, og det er grundet den rigtig lange reservedelsgaranti de giver på deres ure. Derudover PP Naulitilus som er supervandtætte og i princippet altid ville kunne få reservedele, da PP altid vil lave reservedele til deres ure uanset alder. Men måske kan Omega også være med hvis politikken bliver at der skal laves reservedel til disse ure i rigtig mange mange år. Og det har iøvrigt ikke nødvendigtvis meget med prisen at gøre. West End Watch company sørger for reservedele til deres klassiske ure i over 30 år og de koster kun 4.000 - 5.000 kr. Til gengæld er modellerne kun almindelige roboste, da det er dresswatches. Uanset om man køber et PP eller mange andre mærker anbefaler fabrikanterne service hvert 3 - 5 år (undtagen nu Rolex nye modeller, som er på 10 år). Forestiller man sig at ingen fabrikanter vil sørge for reservedele af urerne overhovedet, så holder et PP jo ikke længere end et 4.000 kr ur. Hvis man sammenligner med biler så siger Skoda at service anbefales efter 30.000 km på nye biler, undtaget Citigo modellen som heder hvert 15.000 km. Mercedes siger 1. gang service 16.000 km og derefter 32.000 km service. Altså efter et par år, hvor de første 2 år er lidt mere servicetjek, er der ikke den store forskel om bilen koster 300.000 kr eller 2. mill kr. Det samme med urerne.
13-02-2016, 02:15 PM
(13-02-2016, 09:47 AM)stenstrupigen Skrev: I toppen ville nok Rolex være et sted, og det er grundet den rigtig lange reservedelsgaranti de giver på deres ure. Derudover PP Naulitilus som er supervandtætte og i princippet altid ville kunne få reservedele, da PP altid vil lave reservedele til deres ure uanset alder. Men måske kan Omega også være med hvis politikken bliver at der skal laves reservedel til disse ure i rigtig mange mange år. Og det har iøvrigt ikke nødvendigtvis meget med prisen at gøre. West End Watch company sørger for reservedele til deres klassiske ure i over 30 år og de koster kun 4.000 - 5.000 kr. Til gengæld er modellerne kun almindelige roboste, da det er dresswatches. Uanset om man køber et PP eller mange andre mærker anbefaler fabrikanterne service hvert 3 - 5 år (undtagen nu Rolex nye modeller, som er på 10 år). Forestiller man sig at ingen fabrikanter vil sørge for reservedele af urerne overhovedet, så holder et PP jo ikke længere end et 4.000 kr ur. Hvis man sammenligner med biler så siger Skoda at service anbefales efter 30.000 km på nye biler, undtaget Citigo modellen som heder hvert 15.000 km. Mercedes siger 1. gang service 16.000 km og derefter 32.000 km service. Altså efter et par år, hvor de første 2 år er lidt mere servicetjek, er der ikke den store forskel om bilen koster 300.000 kr eller 2. mill kr. Det samme med urerne. "Service interval 3 - 5 år"... absurd. Og ellers vil jeg påstå at det kun er for at glæde mærkernes autoriserede service værksteder. Som konsekvent af den eksplosiv udvikling i finmekaniske lubrikanter, lyder Rolex´ "hver 10. år" mere korrekt. Hvad siger en urmager ? Og hvad betyder det at PP Nautilus er "supervandtæt" ? Børges micromærke BigWatch-diver som er rated til 5 - 10.000 meters dybte ( "Forestiller man sig at ingen fabrikanter vil sørge for reservedele af urerne overhovedet, så holder et PP jo ikke længere end et 4.000 kr ur." Hvor er alle de almindelige ure som holder lige så godt som PP i dag ? Man kan nemlig sagtens få stumper for både PP og de her billige mærker. Sjovt nok, plejer jeg en gang i mellem købe dem i lots efter (urmager-) dødsboer etc. for no money. Er det kun fordi folk ikke har fået øjne åben for de billige ures superliga matchende kvaliteter ? God dag økseskaft. Mvh. John Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
13-02-2016, 03:14 PM
Flere firmaer vil servicere alle de ure, de nogensinde har fremstillet. Det gælder f.eks. PP, VC og IWC. Som bekendt har VC lavet ure siden 1755. Det er da en årrække.....
JK
14-02-2016, 12:43 AM
(12-02-2016, 06:27 PM)Kristofferj Skrev: Hvis du ikke syntes den liste er seriøs, kunne det da være meget sjovt at se hvordan du syntes den skulle se ud. Som den beliber jeg ved du er Kristoffer vil du ikke bruge den til noget, Så jeg spare indsatsen i sikker fortrøstning om at du finder din morskab, og Den for dig eneste sandhed i det materiale som allerede ligger. Men kan nogen nævne nogen anden liste som bliver taget seriøst, Hvor man delt producenterne af produktet ind i klasser som på omtalt liste, Hvor de 2 største aktørere på markedet slet ikke figurer. Som sagt det er Mads liste og Det er cool, Jeg syntes alle skal bruge i det omfang de lyster. Hvor rigtig eller forkert jeg personlig mener den er, er sagen uvedkommende, Og slet ikke noget jeg gider at start en stort debat omkring. Yoshikazu Akahane. 28/+50.
14-02-2016, 09:45 AM
(13-02-2016, 02:15 PM)TioMalo Skrev:(13-02-2016, 09:47 AM)stenstrupigen Skrev: I toppen ville nok Rolex være et sted, og det er grundet den rigtig lange reservedelsgaranti de giver på deres ure. Derudover PP Naulitilus som er supervandtætte og i princippet altid ville kunne få reservedele, da PP altid vil lave reservedele til deres ure uanset alder. Men måske kan Omega også være med hvis politikken bliver at der skal laves reservedel til disse ure i rigtig mange mange år. Og det har iøvrigt ikke nødvendigtvis meget med prisen at gøre. West End Watch company sørger for reservedele til deres klassiske ure i over 30 år og de koster kun 4.000 - 5.000 kr. Til gengæld er modellerne kun almindelige roboste, da det er dresswatches. Uanset om man køber et PP eller mange andre mærker anbefaler fabrikanterne service hvert 3 - 5 år (undtagen nu Rolex nye modeller, som er på 10 år). Forestiller man sig at ingen fabrikanter vil sørge for reservedele af urerne overhovedet, så holder et PP jo ikke længere end et 4.000 kr ur. Hvis man sammenligner med biler så siger Skoda at service anbefales efter 30.000 km på nye biler, undtaget Citigo modellen som heder hvert 15.000 km. Mercedes siger 1. gang service 16.000 km og derefter 32.000 km service. Altså efter et par år, hvor de første 2 år er lidt mere servicetjek, er der ikke den store forskel om bilen koster 300.000 kr eller 2. mill kr. Det samme med urerne. Nej Nej John. Ikke hver 10. år for en hel del mærker, og det skyldes valget af materialer i værket: Selv siger urmager P.N , at et NOS ur, som har ligget stille i 10 - 15 år, bør få værket renset og ny olie, og det er fordi tiden fjerner tensiders egenskab i olien og gør olien ikke særlig smørbar, selv om den ser fin ud. Det er også derfor at hos en del fabrikanter, at hvis olien er over 2 år gammel i deres flasker, skal den udskiftes. Jeg tror så nok at det er når flaskerne først har været åbent. Nej. Ur fabrikanterne siger service hvert 3 - 5 år for at uret skal have den største chance for at gå optimalt. Dog synes flere urmagere at 3 år er lige lovlig lidt men 5 - 7 år er mere passende. Kun Rolex siger nu hver 10. år, (for nye modeller med helt nye calibere), men efterhånden kommer flere med. Men det er jo som udgangspunkt sagt, hvis man går med uret hver dag. Er det kun 2 dage om ugen er det lidt anderledes. Så kan 10 år nok komme ind i billedet, men man bliver jo nød til, som tommelfingerregel, at gå ud fra at en forbruger bruger uret hver dag. (Rolex sagde iøvrigt også, for 15 år sien, polering max 4 gange på en kasse inden udskiftning, hvor nu pensioneret urmager Jan Andersen hos Ragnar, sagde 5 - 7 gange :). Når jeg siger at PP Nautilus er supervandtæt, så sammenligner jeg med deres andre modeller Når jeg skriver at hvis man forestiller sig at fabrikanterne ikke laver reservedele, skulle jeg måske skrive at hvis man forestillede sig at ingen overhovedet lavede reservedele. Det er nu tvilvsomt om man kan få alle reservedele til PP, uden om fabrikken, men nu tænker jeg heller ikke kun på urværket. Også andre ting som glas og krone, skruer og en kasse for den sags skyld, og det skal være i det orginale matriale. Jeg ser nogle reservedele som bare er belagt guld. Men ok. Det er da bedre end slet ingen del. Dog er det svært at forestille sig almindelige PP og AP ejere skaffer sig aftermarket dele. Jeg har set nogle få, som har haft AP og PP og efter kort tid ville af med dem igen, da de synes at service blev for dyrt og besværligt. Det er også utroligt alle de dele som et PP indeholder når det bare har 3 visere og en dato på skiven.
14-02-2016, 12:04 PM
(14-02-2016, 12:43 AM)Stensbjerg Skrev:(12-02-2016, 06:27 PM)Kristofferj Skrev: Hvis du ikke syntes den liste er seriøs, kunne det da være meget sjovt at se hvordan du syntes den skulle se ud. Jeg har med vilje undladt producenter, der dækker over mere end to segmenter, da det ville blive alt for misvisende at placere dem ét sted. Bla. Seiko der jo har alt fra samlebånds quartz ure, der ikke hører hjemme på listen overhovedet og op til Cerdor som er highend. Desuden er listen vel ca. 5-7 år gl. og ikke revideret siden. Vi lever i en dynamisk verden, så jeg er ikke selv helt enig i den mere. Mærker opper sig og andre kører på "frihjul" pga. den aktuelle succes. Så lad nu være med at selvantænde i raseri over at et mærke lige er listet hvor det er eller ikke er på listen. /Mads |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|