Svar: 65
Tråde: 14
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Ved sku ikke - tror man skal i vintage ure for at tjene. Lørdag var der to grønne sub og en ny gmt master i vinduet i Odense - så mon ikke der går ret lang tid før at man kan tage de store overpriser for dem! - naturligvis fint at man kan holde sine penge hjemme, men det finder jeg vanskeligt at kalde en inverstering!! Der er jo som Mads skriver flere gode eksempler på at der kan tjenes penge - hvis man altså nænner at skille sig af med uret, netop når det er blevet interessant i pengestærke kredse
Henrik
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
...er vist hvordan man ser på en investering.
Der er flere her der konservativt giver udtryk for at en investering er en handling der kører over 30-40 år og som man lader andre om at styre og til en fast rente på 3,5% (er det ikke det man er garanteret på en pension?). Det tragikomiske er blot at der sidder en stribe folk i pensionsselskabet og handler aktier og obligationer for éns penge og som ofte giver langt større afkast og som ryger direkte ned i andre lommer end dine.
Tiden er ved at ændre sig til at den enkelte i højere grad kan styre sine egne investeringer (evt. ved lidt risiko på pensionsordningen) som så også har potentialet til langt større afkast. Ure til eksempel kan i perioder være en mulighed her. De sidste 5 år har det set rigtigt godt ud for plexi Rolex men som med alle andre investeringer skal man naturligvis stoppe mens legen er god. At påstå ure ikke duer i investeringsøjemed er nået vås. Det det gælder om er at købe og sælge til rette pris og tid uanset hvad man har med at gøre; aktier, obligationer, ure, kunst osv.
Det er ikke et spørgsmål om først at sælge efter 30-40 år og først da gøre regnskabet op for så har man ikke udnyttet potentialet undervejs for at høste endnu større gevinster.
Mvh
Klaus
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Jeg skeldner nok lidt mellem udtrykkene en god investering og en god handel. Jeg mener der er flest penge i en god handel. Det er også det urhandlerne lever af. MEN der er også enkelte modeller som har vist sig at være fornuftige investeringer over de seneste 10 år. Det er dog kun meget få modeller.
Skulle jeg/vi lave flest kr. på ure er det klogeste at sælge hurtigt igen. Et eksempel. Jeg købte et NOS GMT 16750 på timegeden forleden for 27 k. En uge senere blev jeg budt 48 k for uret internationalt. Var jeg lidt snu solgte jeg det. Tog de 21 k og lavede samme nr. igen og igen. Den fortjeneste ville accelerere langt hurtigere end den prisstigning uret tager ved at ligge i boksen, selv om den måske stiger 15 % årligt.
Nu er problemet så bare at jeg er en forskruet ur-tosse, som har svært ved at sælge de sjoveste ting jeg finder. Derfor ender uret med at koste mig 27 k fordi jeg ikke nenner at sælge. Engang i fremtiden kan det da være det ryger. Mit håb er så bare at samlingen ikke pludselig devaluerer men nærmere stiger 15-20 % årligt. Så er investeringen jo ok alligevel. Og der er ikke andre end mig der får del af udbyttet
/Mads
•
Et andet problem er skattefar.
Mvh Morgan
•
Morgan Jones Skrev:Et andet problem er skattefar.
Mvh Morgan
Ved ikke om jeg vil kalde det et problem. Skattefar tager da en god del af lønnen hver måned, så det er jo ikke noget nyt scenarie, at de skal have 60 % af rovet når gevinsten indløses.
Fungerer der i øvrigt de samme regler for ur-ejere som for husejere? Hvor længe skal man have haft varen for at fortjenesten er skattefri?
Men som på aktiehandler kan de først gøre krav på kr. når gevinsten er indløst uanset hvad. Det kan jo være at fine ure blive upopulære som i 70-80´erne og dermed dykker i pris

Heldigvis er fornøjelsen så stadig den samme som samler for urene er jo stadig de samme.
Desuden er alle handler langt fra indbringende og det man vinder på rouletten taber man i kortspil

Så mon ikke det er skattefar der burde sende lidt kr. den anden vej for at sponsorere ur-gildet...
/Mads
•
Citat:Desuden er alle handler langt fra indbringende og det man vinder på rouletten taber man i kortspil
Så mon ikke det er skattefar der burde sende lidt kr. den anden vej for at sponsorere ur-gildet... 
Jo. Men sådan foregår det ikke. Bagatelgrænsen for momsregistrering er pt. 50.000,- i omsætning. Det er ikke meget vintage man kan handle med, før man lægger sig op af en moms reg. Derudover er man enten ude i en diskussion om salg af bohave - dvs. ens egne personlige ting - med evt. gevinst - eller om man er ude i en reel virksomhed.
Det tætteste man kommer på en sammenligning er situationen tilbage i 90'erne hvor folk importerede biler i tyskland, kørte lidt i dem, og solgte dem med gevinst. Dengang blev der lavet en bil om 3 bil skift pr år. før der var tale om en reel virksomhed - eller køb med videresalg for øje. Jeg kunne forestille mig at urhandlen ville blive sidestillet hermed. Herudover kommer der jo også an på din indtægt. Hvis du brænder 100.000 på ure om året - som bliver skiftet - men din indtægt er f.eks. 400.000 kr før skat - vil Skat nok antage at det er en uforholdsmæssig stor del af din indtægt der bliver "investeret". Omvendt kan man sige at hvis man tjener 2.000.000 før skat - er 100.000 ikke så meget....
Herudover er vi i disse anti-terror tider jo også under overvågning mht. overførsleer til udlandet mv.
Gå som udgangspunkt ud fra at gevinster i størrelsesordnen over "et par tusinde kroner" pr. handel skal indkomstbeskattes.
Mvh Morgan
•
Svar: 2,535
Tråde: 210
Modtaget Likes: 2 i 1 svar
Hej Morgan
Er der ikke tale om 2 ting, nemlig momsspørgsmål og skattespørgsmål?
At man er momsfritaget betyder det vel ikke al man også er skattefritaget???
En gevinst ved videresalg er vel i princippet skattepligtig hvad enten man er momspligtig eller ej, eller er der noget jeg har misforstået?
•
Og i så fald man skal være momsregistreret for at handle værdier for over 50 k hvad gør man så mht. brugte biler i privat handler?
Jeg er bekendt med reglen men hvordan håndhæves den i praksis når man taler private som ikke driver virksomhed men blot ønsker at sælge dyre effekter? Kunst, antikviteter, biler, ure ect. hvor enkeltgenstande let ryger i mio beløb.
/Mads
•
Speedy Skrev:Hej Morgan
Er der ikke tale om 2 ting, nemlig momsspørgsmål og skattespørgsmål?
At man er momsfritaget betyder det vel ikke al man også er skattefritaget???
En gevinst ved videresalg er vel i princippet skattepligtig hvad enten man er momspligtig eller ej, eller er der noget jeg har misforstået?
Det er korrekt forstået. Moms delen er "typisk" også den determinerende faktor for om handlerne skal ligge i et selskab. (dvs. er handlen så omfattende at man skal oprette et personligt selskab, eller evt. aps/as/is)
Moms og firma krav behøver ikke at hænge sammen, men typisk hænger det sammen i praksis.
Mvh Morgan
•
Mads Gjødesen Skrev:Og i så fald man skal være momsregistreret for at handle værdier for over 50 k hvad gør man så mht. brugte biler i privat handler?
Jeg er bekendt med reglen men hvordan håndhæves den i praksis når man taler private som ikke driver virksomhed men blot ønsker at sælge dyre effekter? Kunst, antikviteter, biler, ure ect. hvor enkeltgenstande let ryger i mio beløb.
/Mads
Netop min pointe med bilhandels eksemplet. Det er en vægtning af indtægt/mængden af handler etc.
Mht. salg af privat bohave er det jo ikke noget problem at sælge sine ejendele. Det er i det tilfælde at der er tale om en gevinst at Skat kommer med i billedet.
Mvh Morgan
•