2014 listen
TimeToWatch.dk Skrev:[...] Da jeg lavede min liste over urværker (ikke at forveksle med listen vi omtaler her) skulle jeg også opdatere Breguets værkliste. Fra 2008 til 2013 har Breguet lanceret NUL nye værker. Som i INGEN nye inhouse værker på 5 år. Det er sløjt hvis I spørger mig. Vil man anses som high-end manufaktur skal man også komme med noget innovativt og nyt over så lang en periode. Så enten sidder Breguet/Lemania værk udviklerne i den grad på hænderne, eller også eksisterer den stort set ikke?!

Desuden skuffer værkerne i deres Type XX modeller, da det groft sagt ikke er meget andet end en automatic version af et Speedmaster værk. Nuvel finishen er pæn, men jeg savner et kolonnehjulsværk eller i det mindste bare mere end det cal. 58x i et ur til +60 k kontra et Speedy til 25 k. Døm selv om I mener dette holder Breguet niveauet?

[---] enig i at RD skal på listen. De er seriøse og kan meget, omend meget af udviklingsarbejdet klares "eksternt" Icon_e_wink

Breguet har lanceret et par nye ting på den front, f.eks. Classique Chronométrie 7727 (2013). Breguet var i øvrigt de første til at serieproducere et 10 Hz værk, hvilket skete i 2010, hvor de introducerede Type XXII ref. 3380. Ja, værket er et cal. 589F, men Breguet må have foretaget en række modifikationer på det oprindelige værk. Desuden har de i år introduceret ref. 5377, der huserer deres cal. 581 DR, hvilket udover visning af tid tilbyder en tourbillon og gangreserve indikator. Værket er alene 3 mm tykt, mens selve uret alene er 7 mm tykt. Det skal i øvrigt tilføjes, at der er tale om et automatisk værk.  

Jeg er ikke helt sikker, men blev cal. 569 ikke introduceret i 2010?

Breguet har ganske vist brugt nogle af deres ældre værker til at skabe nogle nye ure, men cal. 574 DR og 581 DR er nye værker, som er blevet introduceret i de seneste fem år. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde oplysninger, der skulle tyde på det modsatte eller i øvrigt indikerer ekstern hjælp.

Roger Dubuis er cool i min bog, især da samtlige af deres værker er certificeret med ''Poinçon de Genève''.
Svar
De har lavet masser af "nye" værker baseret på gl. ref. nr., men som har fået et twist og dernæst et nyt ref. nr. Hvis man graver lidt dybere er der oftest tale om gl. konstruktioner som er modificeret lidt. Må dog give dig at jeg havde overset deres 7727 10 Hz værk Icon_flov Det 10 Hz i Type XXI er dog så vidt jeg ved "blot" en modificeret Lemania 1350. Breguet har også lavet et par giftige LE modeller med unikke værker i perioden, men her er nærmere tale om haute horlogier end et repræsentativt ur for Breguet.

Vil godt lige påpege at jeg har stor respekt for Breguet og deres evner, så ingen tvivl om at de er high-end. Min "skyden med skarpt" går nærmere på at jeg ikke har rated dem bedre.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Jeg undrer mig over at IWC altid ligger efter Panerai på listen. IWC har i mange år lavet ekstremt komplekse værker og gør det fortsat. Værker i en kvalitet og kompleksitet, som jeg ikke kan se Panerai overhovedet er i nærheden af?

IWC har gennem årene været væsentlig mere innovative end Panerai. Både mht udvikling af værker og brug af materialer som titanium, keramik og kulfiber. Der er en langt større bredde i deres sortiment end Panerai kan præstere og sådan kan jeg egentlig fortsætte. Hvad er årsagen til at Panerai ligger så højt og IWC under P?

Nomos Glashütte mener jeg også er forkert placeret; prøv at se ure som Nomos Lambda eller Nomos Lux, eller generelt hele Nomos sortimentet - høj finish, jeg kan ikke få Nomos til at passe ind i dine underliggende beskrivelser af den gruppe.

Mvh
Michael
İmage
Svar
MichaelSC Skrev:Jeg undrer mig over at IWC altid ligger efter Panerai på listen. IWC har i mange år lavet ekstremt komplekse værker og gør det fortsat. Værker i en kvalitet og kompleksitet, som jeg ikke kan se Panerai overhovedet er i nærheden af?

IWC har gennem årene været væsentlig mere innovative end Panerai. Både mht udvikling af værker og brug af materialer som titanium, keramik og kulfiber. Der er en langt større bredde i deres sortiment end Panerai kan præstere og sådan kan jeg egentlig fortsætte. Hvad er årsagen til at Panerai ligger så højt og IWC under P?

Mvh
Michael

præcis en af mine anke punker vedr. min uenighed i listen ml. 60 og 70 points....

vh .jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Sjovt at denne liste giver så mange bemærkninger  Icon_e_biggrin1
Jeg kan huske da Mads lagde den første liste på sin hjemmeside, der vakte det også en del debat.

Men en meget spændende debat og super gode indlæg  Icon_Up

Jeg er glad for at jeg på et tidspunkt har ejet en del ure i Rolls Royce klassen (JLC)  Icon_e_wink

Men fed tråd  Icon_hello
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Jeg har også undret mig over IWC/Panerai, men mon ikke vi får en forklaring på Mads´s prioritering?
Og enig Henrik, tråden har udviklet sig med en masse interessant information og en masse holdninger ikke mindst. Icon_razz
Svar
God og interessant liste synes jeg også som mange andre.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan pointene tildeles. Er det noget med x point ud af 10 for 1 kriterie, y point ud af måske 20 for et andet kriterie osv? Eller er det mærkerne der (også) bliver vurderet indbyrdes? Fx 82 fordi mærket bare lige er det bedre end mærket der fik 80?

Jeg hæfter mig ved at det er en 2014 liste - så fx Omega vurderes mest udfra deres nye 8500 og 9300 værker og mindre deres 2500 og 1861(?) værker..

Men fed liste og herligt at der er en der vil bruge tiden og omtanken på at lave den.
Mvh jens
Svar
Mads skal naturligvis også have ros for at have frembragt listen. Uanset om ét, to eller tre urmærker kan føles fejlplaceret, så er det en liste som kan fungere som et rigtig god værktøj, hvis man vil have et hurtig overblik over primært de Schweiziske urfabrikanter samt noget bonusinformation.

Der er flere mærker på listen som jeg aldrig har sat mig ind i uden listen og som også dukker op her i debatten. Det er altid godt at lære nyt og hvad dét angår har listen og denne tråd haft stor effekt.  Icon_Up

Mvh
Michael
İmage
Svar
Jeg vil mene at breguet skal op på førstepladsen, især hvis man tager historie med i vurderingen.
Greubel forsey
Parmigiani
Urban jurgensen
Skal ned til øvre luksus.

Franck Müller
Chopard
Omega
Bvlgari
Alain silberstein
Skal ned i mellem luksus

Concord
Chronoswiss
Skal helt ud af listen

LW
Tag heuer
Skal i øvre luksus

Marice lacroix
Skal i øvre

Oris
Certina
Skal i mellem

Ellers en okay fed liste.
Svar
klokur Skrev:Jeg vil mene at breguet skal op på førstepladsen, især hvis man tager historie med i vurderingen.
Greubel forsey
Parmigiani
Urban jurgensen
Skal ned til øvre luksus.

Franck Müller
Chopard
Omega
Bvlgari
Alain silberstein
Skal ned i mellem luksus

Concord
Chronoswiss
Skal helt ud af listen

LW
Tag heuer
Skal i øvre luksus

Marice lacroix
Skal i øvre

Oris
Certina
Skal i mellem

Ellers en okay fed liste.

Alle har lov at have sine egne lister, men at sætte Greubel Forsey i samme klasse som LindeWerdelin…!? Icon_scared Det kræver simpelthen en forklaring!!! I min bog er Greubel Forsey de måske mest giftige producenter i urverden pt. og det brand der kører med det suverænt højeste bundniveau. De gutter er så horologisk onde at jeg vil tildele dem en Dr. grad vs. LW der stadig går i børnehave. Sorry to say...

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)