Jeres holdning til kopiure osv + fordomme?
Kan man se problematikken med kopiprodukter, som et udtryk for at der trods alt er en grænse for hvor meget folk vil give for "mærket"??
Så på en Arne Jacobsen-standerlampe forleden dag. Pris ca. 5000.
Mine tanker strejfede "kopiprodukt" men gik naturligvis hurtigt over på et andet alternativ, menlig den på mange måder bedre lampe af Tom Stepp, Oblique. "Bedre", fordi skærmen kan bevæges sideværts også.
/
Kristen
Svar
Efter som det er et frit land vi lever i må folk for min skyld gøre hvad vil de vil,
Ingen med et kopi ur skal dog forvente min forståelse/respekt med hensyn til deres valg af ur.

Det er så min ret i dette skønne land af vores...
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Nu er Danmark vel ikke bare en billig kopi af Sverrig? Icon_e_biggrin1
/
Kristen
Svar
khbk Skrev:Nu er Danmark vel ikke bare en billig kopi af Sverrig? Icon_e_biggrin1
/
Kristen

Det må være lige omvendt. Ikke engang sproget kan de finde ud af rigtigt.

Bjørn
Sent from my iPhone
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Min holdning til kopiure er den samme som med kopivarer generelt. Det er usmageligt. At folk pynter sig med lånte fjer forstår jeg oftest ikke.

En kammerat har for noget tid siden fået bygget et lækkert hus, og det har altid være hans drøm at pryde forhallen med en PH lampe, nemlig Koglen i bronze. Desværre rakte hans finanser slet ikke til den ægte vare, men hans ønske om at eje netop denne lampe (for dens udseende) gjorde at han betalte 10 kilo for en ekstrem flot replica fra England.

Han har aldrig været bleg for at indrømme over for folk at den altså ikke er ægte, og af denne grund har jeg stadig lidt respekt for ham, men jeg kunne aldrig finde på det selv. Jeg havde nok brugt 10k på en ægte lampe af et andet fabrikat, hvor jeg kunne nyde dens udseende uden tanke om at den ikke er ægte.

Har også nogle venner som har købt en falsk Eames stol fra England, og jeg mener helt ærligt at det ikke er ok. Kan man lide den ægte vare, så køb den. Har du ikke råd, så køb noget andet. Bevares, det må godt ligne, men det skal ikke udgive sig for at være noget det ikke er.

Inden for ure er jeg meget tolerant over for urdesigns der ligner uden at være prik ens. Grænsen går ved ure hvor den eneste udseendemæssige forskel er navnet på skiven. Det er jo også lidt synsbedrag synes jeg, men det er selvfølgelig mere ok at eje et Steinhart Ocean 1 end en Rolex Sub kopi.

Har selv på et tidspunkt overvejet at købe Steinhart, men fravalgte det bl.a. fordi jeg ikke ville have folk skulle tro jeg ejede et Rolex, og jeg så skulle stå der og forklare mig hver gang, at det altså ikke er et Rolex osv.

Bjørn
Sent from my iPhone
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Slogan'et: "Only fake people wear fake watches" er jo for mange af os taget ud af den storstilede reklame den schweiziske urindustri har kørt, og indikerer mere en holdning om modstand til falske ure end et specifikt menneskesyn. Ihvertfald for mit vedkommende. Jeg kender mange der har været omkring de falske ure, som absolut ikke er "falske" mennesker. Så dømmer bestemt ikke mennesker og ser ned på dem pga. et falsk ur, men omvendt sender de til mig et signal om hvordan de agerer og prioriterer som person. Et signal jeg tager med i mit førstehåndsindtryk af en person, som man uundgåeligt danner sig. Vi har jo ikke timer til rådighed til at lære ALLE de mennersker at kende vi støder på. Og her er et kopi ur med til at danne negative reflektioner hos mig.

Et godt eksempel for mit vedkommende var for ca. en måned siden, hvor jeg var til møde med en potentiel underleverandør. Direktøren der repræsenterede firmaet bar på mødet et fake Submariner. Jeg kan ikke lade være med at danne mig det førstegangsindtryk, at hvis han forsøger at fremstå som noget andet han reelt er, hvad så med de produkter han leverer?! Er det også lemfældige løsninger, der ikke står distancen, men er et kompromisprodukt? I 9 af 10 tilfælde er det selvfølgelig ikke tilfældet, men JEG bliver bare lidt mere på vagt i disse situationer. Så må I kalde mig umenneskelig eller dømmende, men folk med kopivarer sender bare et skidt førstehåndsindtryk til mig, som om de forsøger at sende et signal gennem et kendt status symbol som de reelt ikke kan leve op til Icon_mad Så hellere bare have et godt almindeligt ur, som fremstår som det, det reelt er.

At det så rager mig en papand hvad folk gør er en anden snak. Vil de gå med fake ure så fred være med det Icon_e_wink Men de skal bare vide at de sender et negativt førstegangsindtryk til mig, som de så lige skal arbejde lidt på at modbevise Icon_e_wink

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Det eneste, der gør at kopier kan sælges er, at de er billigere end det originale produkt.
Det er altså muligt produktionsmæssigt at fremstille og distribuere produktet og tilbyde det til en væsentlig lavere pris.
Og med et dækningsbidrag, som gør det attraktivt for en virksomhed.
Altså til en VÆSENTLIG lavere pris.
Er originalfirmaet for grådigt?
Da jeg købte mit Rolex Datejust i 1986 kostede det 8.950,-
Så steg prisen med ca. kr. 1000 pr. år.
Jeg ville betragte en pris i dag for et nyt Datejust på kr. 20.000 som en ok pris.
Men ikke det dobbelte!
/
Kristen
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:Slogan'et: "Only fake people wear fake watches" er jo for mange af os taget ud af den storstilede reklame den schweiziske urindustri har kørt, og indikerer mere en holdning om modstand til falske ure end et specifikt menneskesyn. Ihvertfald for mit vedkommende. Jeg kender mange der har været omkring de falske ure, som absolut ikke er "falske" mennesker. Så dømmer bestemt ikke mennesker og ser ned på dem pga. et falsk ur, men omvendt sender de til mig et signal om hvordan de agerer og prioriterer som person. Et signal jeg tager med i mit førstehåndsindtryk af en person, som man uundgåeligt danner sig. Vi har jo ikke timer til rådighed til at lære ALLE de mennersker at kende vi støder på. Og her er et kopi ur med til at danne negative reflektioner hos mig.

Et godt eksempel for mit vedkommende var for ca. en måned siden, hvor jeg var til møde med en potentiel underleverandør. Direktøren der repræsenterede firmaet bar på mødet et fake Submariner. Jeg kan ikke lade være med at danne mig det førstegangsindtryk, at hvis han forsøger at fremstå som noget andet han reelt er, hvad så med de produkter han leverer?! Er det også lemfældige løsninger, der ikke står distancen, men er et kompromisprodukt? I 9 af 10 tilfælde er det selvfølgelig ikke tilfældet, men JEG bliver bare lidt mere på vagt i disse situationer. Så må I kalde mig umenneskelig eller dømmende, men folk med kopivarer sender bare et skidt førstehåndsindtryk til mig, som om de forsøger at sende et signal gennem et kendt status symbol som de reelt ikke kan leve op til Icon_mad Så hellere bare have et godt almindeligt ur, som fremstår som det, det reelt er.

At det så rager mig en papand hvad folk gør er en anden snak. Vil de gå med fake ure så fred være med det Icon_e_wink Men de skal bare vide at de sender et negativt førstegangsindtryk til mig, som de så lige skal arbejde lidt på at modbevise Icon_e_wink

/Mads
Touche

//Berg
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:.. folk med kopivarer sender bare et skidt førstehåndsindtryk til mig, som om de forsøger at sende et signal gennem et kendt status symbol som de reelt ikke kan leve op til Icon_mad
/Mads
Lige nøjagtig!
JK
Svar
khbk Skrev:Det eneste, der gør at kopier kan sælges er, at de er billigere end det originale produkt.
Det er altså muligt produktionsmæssigt at fremstille og distribuere produktet og tilbyde det til en væsentlig lavere pris.Og med et dækningsbidrag, som gør det attraktivt for en virksomhed.
Altså til en VÆSENTLIG lavere pris.
Er originalfirmaet for grådigt?
Da jeg købte mit Rolex Datejust i 1986 kostede det 8.950,-
Så steg prisen med ca. kr. 1000 pr. år.
Jeg ville betragte en pris i dag for et nyt Datejust på kr. 20.000 som en ok pris.
Men ikke det dobbelte!
/
Kristen

Nu må du ikke glemme at kvaliteten på kopi og original meget sjældent er på niveau, som du direkte mener her. Så den sammenligning du laver der syntes jeg langt fra har gang på jord. Det forholder sig heldigvis sådan, at pris og kvalitet hænger nogenlunde sammen. Der er så også forskel på produktionsprisen om et produkt er fremstillet under fornuftige og ordentlige forhold i et højtaflønnet EU på højpræcisionsteknologi, eller på en kriminelt drevet sweat-shop af børnearbejdere i Vietnam Icon_rolleyes Tror også Rolex kunne lave ure til 1/10 af prisen under de forhold.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)