22-09-2014, 08:38 AM
trabjergknudsen Skrev:Nu er jeg faktisk revisor og jeg har aldrig hørt om nogen privat person der i god tro kan komme til at hænge på en forhandlers manglende korrekte indberetning eller betaling af moms og afgifter samt told.... Tænk sig hvis fx supermarkedet har glemt at afregne told af nogle bananer... Er nogen af jer nogensinde blevet oåkrævet dette:)
Du har ret, Mikkel. Og nej til dit spørgsmål.
Dette emne, sammen med de fantasifostrer af de allevegne lurende "fakes" er noget som dukker op i frekvens af ca. tre måneder her og tidligere på vintageure.
Disse tråde er startet mest af oprigtige rookies som vil gerne vide hvordan det hele hænger sammen. Så blæses emnet op big time af useriøse Kloge-Åger som spekulerer med alle mulige bizarre muligheder der kan true vores ure og urindkøb. Fejlinformering begynder: Her dukker så op historien om betjenten som ligger på lur og angriber urnørdten med spørgsmål om hvorvidt nørdtens ur blev toldet og momset korrekt for otte år og tre ejere siden når den blev indført i landet. "Ih og oh... pas nu på, den kan gå helt galt". Og så kommer de famøse fakes som er i flg. de moderne vandrehistorier så godt producerede at hverken erfarne samlere eller urmagere kan skille dem fra den ægte vare... Herrebevares, livet er jo også risikofyldt og bliver man ikke jaget af Skat, bliver man sikkert snydt af svindlere.
Nu har jeg KUN havnet på netsider hvor der sælges fakes når jeg ret målbevist har søgt dem. Jeg har aldrig hørt om en seriøs køber som kom at punge 30K af en kopi.
Jeg tænker ofte at de her historiers popularitet må have oprindelsen i folks ønske at opstå lidt vigtigere end de IRL er, understrege det at "jeg har jo råd at eje et ur for 50K", deres prøve at skabe en historie om hvor stormfuld og farlig et urnørdtets tilværelse er, lidt som James Bonds (ikke under at både Rolex og Omega har den her fiktiv action-jackson tilknytning)... Slet ikke kedeligt og småautistisk, som det i virkeligheden er.
Altså, godnathistorier for de store drenge.
Begge af de nævnte emner er naturligvis kosher at bringe frem, men hvad med at blæse dem op først når der i virkeligheden sker noget, dvs. når en navngiven person er krævet moms for sit brugt ur købt i DK eller har blevet snydt med en kopi eller når der er noget vigtigt at sige om emnet - ligesom en vært for GTG sidste år som havde købt en relativ vellavet kopi for at studere den med andre nørdter.
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)