Svar: 295
Tråde: 11
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
KimT Skrev:Faurschou Skrev:HWL Skrev:Er det et godt værk der sidder i 292eren?
Nej.
Værket er baseret på et ETA 6497/2, hvilket er tarveligt for et ur i den prisklasse IMHO. Dog er der tale om et driftsikkert værk, som ikke koster mange penge at få serviceret.
PAM 384 udgør et bedre alternativ, hvis du ønsker et mere spændende værk.
Det kommer jo an på hvordan man definerer "godt" - hvem man spørger og hvilke præferencer de har.
Hvis man med "godt" mener horologisk flot og fantastisk finisheret så er det ikke et godt værk.
Men mener man med "godt" et gennemtestet driftsikkert servicevenligt værk som vil levere varen i mange år så er det super godt.
Spørger du MIG (med mine præferencer) om det er et godt værk, vil jeg til hver en tid sige ja.
Spørger du mig om det er et horologisk smukt "high end" værk, vil jeg selvfølgelig svare nej.
Jeg er helt sikker på snakken var i relation til urets pris ved en AD'er. Det er kravlet noget op ad de seneste år, så når du slipper sidst i 50'erne for et ur, må man jo gå ud fra, at service prisen på 3000 eller 5000kr hvert 4-6. år ikke er der skoen trykke mest.
Personligt er jeg røv ligeglad når bagkassen ikke er åben. Jeg ved det måske er et mærkelig holdning, men jeg er kæmpe fan af åbne bagkasser og den charme det medbringer, men med 292'eren er jeg fuldt tilfreds. Svarer værkets pris overens med prisen på uret?? Ikke umiddelbart...
Altid to skridt foran og aldrig et bagud....!
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Der blev spurt om værket var "godt" og ikke om det var godt til prisen 
Og det synes JEG altså det er. Ikke horologisk flot og fint men der er andre ting der også vægter højt for MIG
Egentlig synes jeg hele pakken taget i betragtning (også værket) ikke at prisen er helt gal.
•
Svar: 47
Tråde: 4
Spurgte om det var et godt værk fordi jeg selv kigger på 292eren. Vil gerne have et Panerai der ikke koster kassen hver gang det skal til service. Men hvis prisen ligger på 2000-4000 hvert 5-8 år, det burde man kunne klare
•
Svar: 1,173
Tråde: 0
Givet Likes: 2
KimT Skrev:Der blev spurt om værket var "godt" og ikke om det var godt til prisen 
Og det synes JEG altså det er. Ikke horologisk flot og fint men der er andre ting der også vægter højt for MIG 
Egentlig synes jeg hele pakken taget i betragtning (også værket) ikke at prisen er helt gal.
Uret har et prisskilt på 55.130 kr.-, hvilket er en anseelig sum penge. Cal. OP XI er - som tidligere anført - baseret på et ETA 6497/2. Et 'råt' ETA 6497/1 kan købes for $229.00 *, hvor der herefter foretages et par beskedne ændringer på det. Forskellen mellem ETA 6497/1 og ETA 6497/2 er få og består bl.a. i en højere bph. Sidstnævnte slår med 21.600 bph, mens førstnævnte slår med 18.000 bph.
Vi kan på baggrund heraf konstatere, at der er et stort rum til profit - hvilket er helt i orden. Dog er der objektivt set tale om en nævneværdig disproportionalitet mellem værk og pris. Umiddelbart er kassen den største omkostning, men den kan næppe koste meget at producere (relativt forstået). Samlet set er prisen for et PAM 292 ret høj ift. ydelsen.
Dog er det op til den enkelte at afgøre, hvorvidt der - subjektivt set - er tale om et godt køb, eftersom man ikke kan sætte et prisskilt på følelser.
* [url]"http://www.ofrei.com/page_183.html" o nclick="window.open(this.href);return false;">http://www.ofrei.com/page_183.html[/url]
•
•
Nu er vi så alle klar over at det er et forholdsvis billigt værk ifht. prisskiltet på uret som man så helt individuelt kan vurdere om man synes er ok eller ej. Men det som jeg prøvede at sige handlede ikke om prisen, men om værket er godt eller ej.
Forudsætter vi at man er afklaret ifht. det med prisen på værket så er det efter min mening stadig et godt værk idet jeg i denne type ur sætter simpelhed, servicevenlighed og driftsikkerhed over ting som flot finish og horologi i det hele taget.
Som arbejdshest er det godt men ikke som horologisk mesterværk. Det er vi enige om eller?
Jeg mener det der er "godt" for en mand er ikke nødvendigvis det der er godt for en anden.
Så at afskrive værket konsekvent som ikke godt mener jeg ikke er korrekt. Godt er meget subjektivt og afhængig af forventninger, behov, formål og hvem man er.
•
Svar: 1,173
Tråde: 0
Givet Likes: 2
KimT Skrev:Men det som jeg prøvede at sige handlede ikke om prisen, men om værket er godt eller ej.
Forudsætter vi at man er afklaret ifht. det med prisen på værket så er det efter min mening stadig et godt værk idet jeg i denne type ur sætter simpelhed, servicevenlighed og driftsikkerhed over ting som flot finish og horologi i det hele taget.
Som arbejdshest er det godt men ikke som horologisk mesterværk. Det er vi enige om eller?
Jeg mener det der er "godt" for en mand er ikke nødvendigvis det der er godt for en anden.
Så at afskrive værket konsekvent som ikke godt mener jeg ikke er korrekt. Godt er meget subjektivt og afhængig af forventninger, behov, formål og hvem man er.
Ja, ETA 6497/2 er en arbejdshest, men det er ikke i sig selv nok til at kvalificere det værk som værende godt.
Spørgsmålet, om hvorvidt et værk skal betragtes som dårligt eller godt, beror på flere faktorer end driftsikkerhed, servicevenlighed og simpelhed. Desuden er jeg overbevist om at det spørgsmål kan afgøres på en måde, idet man under fastlæggelsen af bestemte kriterier får mulighed for at oprette en gradueret skala, hvor nogle værker er placeret lavere end andre.
Dog skal det ikke betragtes som en fortale for inhouse værker eller noget lignende, eftersom der findes eksempler på at ikke-inhouse værker kan modficeres til en grad, hvor selv hardcore purister (bredt fortolket) må bøje sig i støvet. Et eksempel udgør PP's cal. CH 27-70 Q, hvor værket er baseret på et Lemania 2310. Værket er eksempelvis blevet brugt i ref. 5970, hvis det skulle have interesse.
Panerai's cal. OP XI halter, når det kommer til 'finish' og konstruktion. Dog er der tale om et driftsikkert værk, som er nemt at få ordnet. Heroverfor skal det anføres, at værkets simple 'natur' ikke forekommer interessant. Ure handler om mere end fine værker eller prisvenlig service, men at tillægge et forhold langt større vægt end andre er ukorrekt i en objektiv vurdering. Jeg er desuden overbevist om at man bør tillægge urets pris en rolle, eftersom det er relevant at inddrage i en vurdering. Et eksempel herpå udgør Hublot's cal. HUB 4100, hvor man bliver taget et vist sted - uanset om man vælger et Big Bang udført i guld eller stål. Proportionalitet mellem pris og værk i et ur er et relevant moment, idet et mindre interessant værk er mere acceptablet i et mindre dyrt ur end det er i et dyrere, f.eks. PAM 292.
Spørgsmålet beror på en samlet vurdering, hvor man tager højde for flere faktorer. Såfremt man alene tillægger et moment betydning minder det i princippet om at sætte skøn under regel.
•
Citat: af Faurschou » 13/12/2013 13:41
Ja, ETA 6497/2 er en arbejdshest, men det er ikke i sig selv nok til at kvalificere det værk som værende godt.
Spørgsmålet, om hvorvidt et værk skal betragtes som dårligt eller godt, beror på flere faktorer end driftsikkerhed, servicevenlighed og simpelhed. Desuden er jeg overbevist om at det spørgsmål kan afgøres på en måde, idet man under fastlæggelsen af bestemte kriterier får mulighed for at oprette en gradueret skala, hvor nogle værker er placeret lavere end andre.
Dog skal det ikke betragtes som en fortale for inhouse værker eller noget lignende, eftersom der findes eksempler på at ikke-inhouse værker kan modficeres til en grad, hvor selv hardcore purister (bredt fortolket) må bøje sig i støvet. Et eksempel udgør PP's cal. CH 27-70 Q, hvor værket er baseret på et Lemania 2310. Værket er eksempelvis blevet brugt i ref. 5970, hvis det skulle have interesse.
Panerai's cal. OP XI halter, når det kommer til 'finish' og konstruktion. Dog er der tale om et driftsikkert værk, som er nemt at få ordnet. Heroverfor skal det anføres, at værkets simple 'natur' ikke forekommer interessant. Ure handler om mere end fine værker eller prisvenlig service, men at tillægge et forhold langt større vægt end andre er ukorrekt i en objektiv vurdering. Jeg er desuden overbevist om at man bør tillægge urets pris en rolle, eftersom det er relevant at inddrage i en vurdering. Et eksempel herpå udgør Hublot's cal. HUB 4100, hvor man bliver taget et vist sted - uanset om man vælger et Big Bang udført i guld eller stål. Proportionalitet mellem pris og værk i et ur er et relevant moment, idet et mindre interessant værk er mere acceptablet i et mindre dyrt ur end det er i et dyrere, f.eks. PAM 292.
Spørgsmålet beror på en samlet vurdering, hvor man tager højde for flere faktorer. Såfremt man alene tillægger et moment betydning minder det i princippet om at sætte skøn under regel.
.....Slap sgu da af for en udredning :-) Men helt enig....
•
Faurschou Skrev:Dog er der tale om et driftsikkert værk, som er nemt at få ordnet. Heroverfor skal det anføres, at værkets simple 'natur' ikke forekommer interessant. Ure handler om mere end fine værker eller prisvenlig service, men at tillægge et forhold langt større vægt end andre er ukorrekt i en objektiv vurdering.
For dig.....og sikkert mange andre, men det betyder jo ikke at alle ser det således. Det er formuleringen der giver udtryk for at det er den endegyldige sandhed jeg opponerer imod. For mig (og rigtig mange andre) kan et ur med et helt standard ETA værk sagtens være interessant selvom det ikke er det for dig. Kikker man objektivt på det, kan værker selvfølgelig kategoriseres og derefter indplaceres i en skala ifht. mange faktorer. I sådan en skala vil det omtalte værk naturligvis ikke rangere særlig højt - det er vi helt enige i.
Ikke desto mindre er dette stadig et godt værk til formålet (arbejdshest) uanfægtet der findes mange finere/bedre værker  Jeg synes rent subjektivt det er et godt værk. Ikke særlig horologisk interessant - enig, men til det som det er beregnet til (at fungere, være stabilt og servicevenligt) er det et godt værk, men fint nok at vi ikke ser ens på det. Det er bare min SUBJEKTIVE mening
God weekend.
•
Svar: 295
Tråde: 11
Første strap change i det Malmø-ske landskab i selskab med Berg idag.
372 og army strap!
Og en lille AP til at krydre op med!
Altid to skridt foran og aldrig et bagud....!
•
|