Svar: 400
Tråde: 22
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 2
Et smukt ur, og jeg synes den er yderst klædelig med en brun læder rem.
Når jeg nær studerer Brøndums mange Navitimere, kan jeg god finde de forskelligheder der er at finde på modellerne, men jeg har personlig svært ved at bestemme mig til, hvilken årgang jeg ville foretrække, hvis jeg var så heldig at kunne vælge.
Alle Navitimere er efter min mening udsøgt smukke, så jeg kunne sagtens blive en lykkelig mand, med en nyere een af slagsen.
Jeg kan forestille mig den stille glæde det må være, at kunne tage et udsøgt ur på til lejligheden...og humøret.
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Ja det er en god fornemmelse at vælge ur efter lejlighed og humør. Den Kurt viser her, er jo med Valjoux 72, og som med Rolex Daytona, så er det versionerne med valjoux 72 der trækker tænder ud af økonomien. Givet skønt at have, men man kan også leve fint med en Venus 178 kolonneversion - her min 1963 som netop er fra Kurt - bevidst valgt ud fra ønske om hvide sub-dials faktisk + beads of rice krans og aopa 18 k mærke på skiven:

Kolonnen ses øverst i billedet på den smukke 178 (178 bygges med gamle værktøjer men med ringere materialer og mindre præcisioner idag hos Seagul i Kina, så vær lidt på vagt overfor de ganske mange 178 drevne ure - ikke specielt navitimer men generelt, med 178)

Håber Kurt finder sig i jeg foto spammer hans tråd med en sort valjoux 72 navitimer - ellers kan du jo bare komme med flere billeder af den, om ikke andet, når du formentlig har fornyet lumen i viserne. Skiven på din sort virker MEGET flot af sin alder, stort tillykke
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
alsendk Skrev:Et smukt ur, og jeg synes den er yderst klædelig med en brun læder rem.
Når jeg nær studerer Brøndums mange Navitimere, kan jeg god finde de forskelligheder der er at finde på modellerne, men jeg har personlig svært ved at bestemme mig til, hvilken årgang jeg ville foretrække, hvis jeg var så heldig at kunne vælge.
Alle Navitimere er efter min mening udsøgt smukke, så jeg kunne sagtens blive en lykkelig mand, med en nyere een af slagsen.
Jeg kan forestille mig den stille glæde det må være, at kunne tage et udsøgt ur på til lejligheden...og humøret.
Det eneste jeg ikke forstår er at den skal være "Nyere".
Specielt når vi taler Navitimer er tråden tilbage til de oprindelige Navitimere jo afbrudt i en lang periode og bla. derfor er netop de gamle Navitimere "mere rigtige".
Jeg anfægter selvfølgelig ikke din ret til selv at bestemme, men jeg spørger: Kender du historien? Og hvorfor mener du den skal være nyere?
vh Baun
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Ikke for at rippe op i gamle tråde, men der er altså nogle af de "slagsmål" vi har haft herinde som ender ud med at man bliver væsentlig klogere - og det blev jeg i denne tråd:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=7830&hilit=navitimer" o nclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=7830&hilit=navitimer</a><!-- l -->" o nclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du ikke orker at læse hele tråden, så har jeg lige citeret den del som brændte sig ind i mit billede af "en rigtig Navitimer" - og hvorefter jeg slet ikke kunne tænke mig en nyere:
Kurt Brøndum Skrev:Baun.: Tro mod det overordnede design. Breitling af i dag ejer ikke retten til designet, de købte navnet Navitimer tilbage i de sene 70’ere da Breitling lukkede, men retten til designet blev solgt til Ollech & Wajs (se billede). Derfor hutler de sig nu igennem og prøver at score noget profit (hvilket tilsyneladende virker fint) på det moderlige ophav til deres eksistens.
Hvis ovenstående var blevet udført med et Omega ur så ville det med din passion for Omega ure, være overordentligt interessant at høre din mening om det.
Kan man – overtage dele af et verdensberømt dødsbo for hvem passionen for, samt produktionen af, ure - er gået i arv, et firma der har skrevet horologi historie, og så bare videreføre det på den måde Breitling af i dag har gjort det, og med god ret forvente at et ur man har købt retten til navnet til (Navitimer) forbliver en klassiker efter at man har givet det et seriøst ”makeover” hvorefter det eneste uret har til fælles med det originale er materialet det er lavet af ?
Værd at bemærke er også at der skulle gå 13 år fra Ernst Schneiders overtagelse af Breitling i 1979 til produktionen af Navitimeren igen blev genoptaget i 1992. Det drejede sig efter min bedste overbevisning kun om en ting, at slå plat same lave profit på et legendarisk ur ……!!!!!!
Tiden har vist at de originale Navitimere er blevet samler objekter i særklasse, de stiger hele tiden i værdi / pris, da jeg startede med at interessere mig for dem for 7 år siden kunne en sort AOPA Navitimer købes for omkring $ 2.000,- (de dyreste jeg har solgt har jeg fået kr. 60.000,- for), tiden under de nye ejere har vist det modsatte, hvis man i dag køber et Breitling Navitimer er det forventeligt at salgsværdien falder med op til 50% af købsprisen lige så snart man har lukket låsen på remmen om håndleddet, og derefter går det ellers bare dernedad, er det efter jeres bedste overbevisning et af de begreber man bruger når man skal sætte en klassiker i bås ? ? ?
Go' weekend til jer alle, Kurt

Nu håber jeg ikke jeg skaffer Krut B. problemer på halsen, for det fortjener han ikke, men stor respekt for viden og passion.
vh Baun
•
Svar: 64
Tråde: 9
Modtaget Likes: 5 i 1 svar
Ja, det kan jeg desværre ikke tilbyde, men du er mere end velkommen på Frederiksberg anytime.
/ Kurt B
alsendk Skrev:Kurt Brøndum, - er det helt umuligt for dig at tilgå UR11 med en overdådig udstilling af din helt urimelig imponerende samling af Navitimers ?
mvh
Allan
•
Svar: 400
Tråde: 22
Givet Likes: 2
Hej Baun.
Når jeg omtaler en nyere Navitimer som mit ønske ur, så er det kun udfra en klar forestilling om at en gammel af slagsen uværgelig vil koste kassen...og lidt til.
Jeg må også vedgå at det er designet jeg er vild med, og selv en sprit nyt Navitimer vil gøre mig lallende glad.
Jeg må indrømme at Breitlings historie er ukendt for mig, så jeg kan kun støtte din holdning vedr. de nye ejeres lidt utiltalende udnyttelse af det oprindelige gode navns renome.
Det vil blot ikke afholde mig fra, - en dag at anskaffe mig et eksemplar af en Navitimer, selv om det, set ud fra et økonomisk synspunkt, evt. måtte blive en nyere model.
Må jeg udtrykke et tusind tak for indbydelsen Kurt Brøndum, det vil jeg meget gerne tage imod, en dag hvor det kan passe ind.
Een ting er at se på billeder, men at se hele din fantastiske samling med egne øjne, vil være en stor oplevelse, er jeg sikker på.
Tak for tilbuddet.
mvh
Allan
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
•
Svar: 272
Tråde: 20
Hmmm havde samme dilemma angående gammel vs nyere og det kunne kun løses på en måde.
Først besøgte jeg en Tysker i Magdenburg og derefter fik Kurt også besøg
•
Svar: 114
Tråde: 24
Kurt Brøndum Skrev:De skiftede fra sort/sort til sort/hvid i 1963, jeg kan ikke huske hvornår Søren's er fra.
/ Kurt
62
Søren
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Søren Ingvardsen Skrev:Kurt Brøndum Skrev:De skiftede fra sort/sort til sort/hvid i 1963, jeg kan ikke huske hvornår Søren's er fra.
/ Kurt
62

Søren
uhm
vh
•
Svar: 3,308
Tråde: 195
Modtaget Likes: 1,436 i 469 svar
Givet Likes: 802
Søren Ingvardsen Skrev:Kurt Brøndum Skrev:De skiftede fra sort/sort til sort/hvid i 1963, jeg kan ikke huske hvornår Søren's er fra.
/ Kurt
62

Søren
Husker stadig den skive og især udendørs hvor man kan se alle de skønne nuancer
Vidunderligt ur.
Med venlig hilsen
Henrik Graae Visse
Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
•
|