Hjælp til et 'begynder'-ur
Ingen herinde er vist i tvivl om hvordan jeg ser på ORIS Icon_e_biggrin

Som jeg læste spørgsmålet var der ikke råd til et "dyrt" ur lige nu,
og så er vi tilbage til hvad der er dyrt.

Derfor foreslog jeg ikke ORISet men ingen tvivl jeg ville vælge et
ORIS any day foran et OMEGA,TT1eren frem for en 300m seamaster,
en ORIS Coste model foran en POer.

Så kan man efter ORISet lede efter et OMEGA
nu har du begge Tukjær så er det nemmere Icon_e_wink Icon_cool

Efter jeg har fundet mit gamle SEIKO som skal være min beater
har jeg sat kikkerten ind på en 2252.50 (den smukke sorte seamaster)
med chrono når pengene og tilladelsen foreligger Icon_e_biggrin
Svar
Jeg har oplevet flere jeg kender som ikke gå så meget op i ure som jeg,
der faktisk er klar til at giver 5k og op op for et for dem lækkert ur.

Bare ud fra at de gerne vil have noget i en god kvalitet og den
fornemmelse og de signaler uret giver og sender.

Så jeg må give Tukjær ret.
Han har jo også en del sælger erfaringer Icon_e_wink Icon_cool
Svar
Jeg betvivler på ingen måde hverken Claus´ erfaringer, ej heller ser jeg ringeagtende på Oris forslaget.

Skal "uenigheden" opsummeres, så ligger den vel her:

Vil du bruge 5000 kr. på et midlertidigt ur eller vil du bruge 1000 kr. ?

Det er det spørgsmål indlægsstarteren skal forholde sig til, som jeg ser det Icon_e_wink Nå ja, og så selvfølgelig personlig smag m.v. ... Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Jeg betvivler på ingen måde hverken Claus´ erfaringer, ej heller ser jeg ringeagtende på Oris forslaget.

Skal "uenigheden" opsummeres, så ligger den vel her:

Vil du bruge 5000 kr. på et midlertidigt ur eller vil du bruge 1000 kr. ?

Det er det spørgsmål indlægsstarteren skal forholde sig til, som jeg ser det Icon_e_wink Nå ja, og så selvfølgelig personlig smag m.v. ... Icon_e_smile
+ hvis det var mig, så ville jeg nok slet ikke kunne sælge det midlertidige ur, og til en tusse kan man jo beholde det - som beater uden det rykker grænser
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Enig joepete det er ca spørgamålet.

Samt hvad der er et dyrt ur for ham,og om han evt vil beholde det ur
han køber nu når POeren skal landes.
Svar
Interessant polemik jeg har startet Icon_e_biggrin

Det er selvsagt en subjektiv vurdering, om et ur er dyrt eller ej, men hvis
jeg skal bidrage mit min holdning – hvilket nok er relevant, eftersom jeg
startede denne tråd Icon_e_wink – så rammer Joepete mit udgangspunkt
temmelig godt: Jeg ønsker at købe et ’ok’ ur så billigt som muligt. Og her
virker 1.000 kr. selvsagt langt mere tillokkende end 5.000 kr. Som
studerende (ph.d.) er økonomien lidt stram Icon_cry

Jeg har stadig mit blik fast rettet mod mit fremtidige PO, og derfor har jeg
forliget med mig, at pris kommer før kvalitet for dette begynder-ur.

Jeg regner med at beholde det ’begynder’-ur, jeg køber, når jeg køber et
PO. Så kan jeg bruge det ved lejligheder (fysisk arbejde, sport mv.),
hvor PO’en har bedst af at ligge trygt og sikkert hjemme Icon_e_biggrin

Hvad er nyprisen for Seiko Monster hhv. SKX 007, og hvor kan de
købes?
Svar
Du finder billigst både Seiko Monster og SKX007 på ebay.

Hvis du ikke er tryg ved at handle dér, så kan du smide mig en mail Icon_e_wink
Svar
Jeg kan godt lige denne tråd. Gode synspunkter og god tone.

Både når det handler om ur og om penge.

Vi ser altfor ofte at vi urtosser ,bliver "fartblinde" når vi taler ure og urepriser. Pludselig er et ur til fx. 7K billigt! Det må nok virke lidt blasert på en udefrakommende. Og det er også basalt set simpelthen forkert.

90% af danskerne har et ur til under 2K - så et ur til over det dobbelte er et dyrt luksus ur udfra er objektivt (flertals) synspunkt.

Når det er sagt ved vi også godt, at hvis man udelukkende kigger på "finere ure" - altså luksusure er et ur til 7 K "Low end" af disse ure. Alting er relativt. Men vi skal altså passe lidt på hvordan vi formulerer os, for ikke at virke "blærerøvsagtige" og blaserte.

Og så til "Hvilket ur skal jeg købe" spørgsmålet.

Du har gjort en god og grundig research og du fortsætter lidt tid endnu med det. Det ur du køber bliver måske "Det første" i en række urkøb over de næste 10 - 20 år. Sådan går det i hvert fald for nogen af os.

Derfor ville jeg tænke tilbage: Hvad var det der fik mig til at ønske et finere ur - og hvad er det basalt der betyder noget for dig ved uret. Design, finish, teknik, kvalitet mærke/image osv.

Hvis det er design, finish, kvalitet og teknik - kan Seiko fint være dit første ur.
Hvis det der har tændt dig er at få et ur, som foruden disse objektive kvaliteter også har navnet, image og prestige så bør du overveje, for Seiko signalerer (for de fleste) ikke luksus og prestige!

Vær ærlig overfor dig selv og vælg et ur som du også om 10 år vil nyde at have og tænke på: "Det var mit første "rigtige" ur.

Personligt ville jeg jo hellere finde et smukt Vintage Tissot, Certina eller Omega til 1 - 4 K... hvad med fx en flot Certina DS2 til 1500 i super stand?

Eller en klassisk Vintage Omega til 3 K (jeg hjælper gerne med at finde det også selvom det ikke er noget jeg har) og du kan jo låne en måned (af mig) for at se om det overhovedet kan bruges!

Og tænk ikke på at sælge igen - "Man sælger ikke sit første rigtige ur" hvis man køber "det rigtige". Icon_razz

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Og tænk ikke på at sælge igen - "Man sælger ikke sit første rigtige ur" hvis man køber "det rigtige". Icon_razz

Hæhæ - fint nok - men det virker alligevel lidt som om I overser Tukjærs (og min) pointe.

...I bliver ved med at sammenligne og diskutere om man vil "bruge" 1.000.- på et Seiko, eller "bruge" 5.000.- på et kvalitetsur.

Pointen er - at hvis man leder lidt, og finder et kvalitetsur til en go' pris - så er pengene slet ikke brugt! - men blot investeret.

Man vil til enhver tid, kunne få pengene hjem igen ved et hurtigt salg.
Både Claus og jeg, har haft mange ure i hænderne de seneste par år, og det er min erfaring, såvel som hans.

Så enten - brug 1.000.- på Seiko'et (eller 3.000.- på et vintage, som Baun rigtig nok skriver) - men gør det for at beholde det (så har du også to ure til den tid).

Alternativt, så "invester 6.000.-" i en brugt Seamaster, og spar (videre) op til et PO sålænge det tager. Når du mangler 6.000.- til PO'et, så sælger du Seamasteren igen - no problem. Og skulle du ta' en mindre tab på Seamasteren og kun får 5.500.- så har det sikkert stadig været tiden værd. Måske bliver du endda så glad for det, at du pludselig ikke får travlt med et PO Icon_e_wink

...alt dette forudsætter selvfølgelig at man enten allerede har de 6.000.- eller er villig til at skaffe dem (sælge sin cykel, kassekredit, låne penge af mor, "flisen"), samt har "is i maven" til at tro på at man kan hive pengene hjem.

Som jeg ser det, går udfordringen mere på at jagte uret til den rette pris, end at spekulere over prisen i sig selv. Og for mig er "jagten" jo heldigvis noget af det sjove Icon_e_wink
Det kræver at man "sætter sig ind i tingene", og interessen er vel alt andet lige, én af årsagerne til, at vi overhovedet er på dette forum Icon_e_biggrin
Svar
Der er mange gode og relevante punkter i samtlige indlæg, og jeg vil ikke igen til at diskutere pointer og generelle erfaringer.

Tillad mig at henvise til trådstarters status, halvt inde i denne tråd:

"Jeg ønsker at købe et ’ok’ ur så billigt som muligt"

Jeg undskylder, jeg er en nærigrøv der vil have god value for money ... så det røg bare ud af mig, da jeg så "ok" og "billig": Seiko Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)