Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser.
Joepete Skrev:Torben, hvordan/til hvad bruges skalaen ?
Chuck Maddox beskriver det således:
Description: The Telemetric scale is graduated to indicate the speed of sound in air. This allows the user to calculate the distance between the observer and a situation that is observable both visually and audibly.

Description of Operation:
On an optical signal, start the chronograph. When you hear the sound stop the chronograph. The number indicated at the distance in kilometers or miles (depending on scale).

Examples of Use:
At the flash of a bolt of lightning start the chronograph. Stopping the chronograph when you hear the thunder (in the case of the diagram at left at 5 Seconds) will indicate on the Telemetre ring 1.6km or 1600 meters away from the wearer of the watch. Sounds like a good time to take cover! =)

Med venlig hilsen - Geodoc
Med en venlig tanke til Omega Link Centralen Icon_e_wink
Svar
Geodoc Skrev:@Stou (Jørn)
Skalaen er en "Telemetric scale".

Pinligt - ja selvfølgeligt er det det - den så bare anderledes ud, men himmel, langt de fleste af mine vintage har det jo.
Den viser forskel mellem lydens hastighed og lysets.
Se et lyn - start stop ur, vent til du hører det, stop stopur, og du ser ser hvor langt lynet er borte. (eller artelleri osv) Ca 3 sek er lyden om at gå sig en tur på en km i forskel fra lyset. Sjældent faktisk at et ur har den og ikke også har tachymeter til hastigheds målig over en km

İmage

vh

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Du kom først men det må ha været splitsekunder Torben, for jeg fik ikke den der advarsel om at en anden svarede, så vi har været i luften i samme splitsekund - uden skala til at måle det
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Du kom først men det må ha været splitsekunder Torben, for jeg fik ikke den der advarsel om at en anden svarede, så vi har været i luften i samme splitsekund - uden skala til at måle det
vh
Min X-33 målte det til 7/100 sek Icon_mrgreen
Svar
Takker for forklaringen ... som jeg faktisk har fået før ... sorry ... Icon_redface
De venligste hilsner, John
Svar
Geodoc Skrev:@Stou (Jørn)
Skalaen er en "Telemetric scale".

Takker Geodoc/Torben Icon_e_smile
Mvh
Jørn
Svar
Hej Jørn

Den Heli Raymond er godt nok flot, så nu har du to fra det mærke, så mon ikke der kommer flere. Icon_question

MVH Peter
İmage
Svar
Har lige modtaget denne Panerai Pam000 her til formiddag Icon_e_biggrin

İmage

İmage

Mvh Peter....
Svar
LÆKKERT, Peter ... intet mindre Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar
Min lille ny

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)