Synkronisering af sekund og minutviser
(15-05-2016, 05:35 PM)Geodoc Skrev: Det er absolut transmissioner og udvekslinger i "småtings afdelingen", og der skal ikke være meget (rest)moment på aksel og gearing til, når man trykker kronen ind...
... før det omtalte lille hop af minutviseren kan finde sted.
Det er ikke udelukkende konstruktionens "skyld" eller slør (tandluft); men også hvordan tænderne står i "indtryknings øjeblikket"

Med venlig hilsen - Geodoc

Hej Torben.
Så har vi næste emne til diskussion i værkstedsgruppen.
Når du slipper kronen, bør der ikke være moment på tandhjulene i viserstiller positionen, med mindre kronepakningen er tør og ikke glider ordentlig på kronerøret, men da uret er pænt vedligeholdt, så ser jeg bort fra dette. Pakningen er jo selvfølgelig vedligeholdt med siliconefedt...
Går også udfra at viserfriktionen er så tilpas løs/stram, at man ikke tager kraften fra fjederen ved at dreje viserne imod gang retningen, dette er jo også forudsat at uret er ordentligt vedligeholdt.
Så når man trykker kronen ind, er der ikke nogle hjul der flytter sig. Det er jo derfor at muffehjulet har Brequet tænder i den ene ende, og den eventuelle indgribning i tandhjulene går jo ud i fjederen i det man trykker kronen ind.
Og alt dette er forudsat at vi ikke snakker lommeure med nøgle optræk.
Så desværre lige der er vi nu nok ikke enige.... Icon_blink
Og så fik vi lidt liv i vores lille snak om tænder igen... Icon_lol Icon_lol Icon_lol  
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Torben.Så har vi næste emne til diskussion i værkstedsgruppen. - Ja mon ikke.
Jeg vidste jeg kunne regne med dig.
Med vor sædvanlige grundighed, skulle vi såmænd nok kunne komme tiretten igennem på et par år.  Icon_smil

Bemærk dog din kæde af forudsætninger:
# slipper kronen, bør der ikke være moment på tandhjulene
# med mindre kronepakningen er tør
# da uret er pænt vedligeholdt
# Pakningen er jo selvfølgelig vedligeholdt med siliconefedt
# Går også ud fra, at viserfriktionen er så tilpas løs/stram
# dette er jo også forudsat at uret er ordentligt vedligeholdt.
... spekulerer på, i hvor høj grad - du omtaler et virkeligt eksisterende ur(?)  Icon_blink Icon_blink

Jeg er sikker på, at vi i løbet af et par år, når frem til en fælles opfattelse og forståelse (af et eller andet)  Icon_smil

Svar
Dejlig tråd, der demonstrerer, hvad et godt forum som dette kan! Bringe mere viden til os alle!! TAK for bidragene Icon_Up
De venligste hilsner, John
[-]
  • Geodoc, jacobzimmer
Svar
Det må man sige!

/insert clever or funny note here\
Svar
Endnu et exempel på at svaret kan være væsentligt mere spændende end spørgsmålet.
Men er visernes opførsel ikke noget speciel?
"Ca. 15 sekunder bagud" (citat redigeret)
Og hvad var den korte udgave af svaret?
"Opførsel normal"
/
"Opførsel unormal"

Kristen
Svar
(15-05-2016, 07:29 PM)Joepete Skrev: Dejlig tråd, der demonstrerer, hvad et godt forum som dette kan! Bringe mere viden til os alle!! TAK for bidragene  Icon_Up

@Joepete - Tak for de venlige ord
Min ur interesse er stort set drevet af en række hvordan'er????
# Virker det?
# Laves det?
# Er det udviklet?
# Repareres det?
# Justeres det

I værkstedsgruppen er der således en stor vekselvirkning mellem mig som "voksenlærling" og Lars som erfaren og faglært urmager.
At Lars i langt over 98% af tilfældene har "ret", betyder jo ikke noget - ville iøvrigt også være underligt.

Man skal dog ikke tro, at man kan møde op med "tom tank", og så få fyldt op - Der skal en kvalificeret vekselvirkning til.
"Der skal høres efter i timen" - ellers regner det ned med kontrolspørgsmål, hvad vil du gøre først? - Er det en god ide? - Er en korntang god til det? osv.
Lærlingen får "fyldt på", og mester bliver "holdt skarp".
Jeg er Lars overordentlig taknemmelig for den erfarnes engagement overfor den engagerede uerfarne.  Icon_smil

[-]
  • Avantismo
Svar
Det er fantastisk at vi har en urmager der gider at bruge sin tid på denne måde. STOR Icon_Up til dig Lars.
Svar
Jeg har også en række hvordan´er med i ur-tinteressen, Torben:

Hvordan føles det? Er en af de vigtigste for mig...

Men også: Hvordan ser det ud? Hvilke æstetiske/historiske/kulturelle virkemidler gøres der brug af? Og mange andre.

Sjovt, som ens personlighed spiller ind på hvordan´erne... Icon_blink Icon_Up

Og nej, jeg er ikke teknisk uddannet med naturvidenskabelige paradigmer og rationaler som omdrejningspunkt for mit møde med verden - netop derfor er det så lærerigt at læse lidt herom, når det på forum præsenteres. TAK til bidragerne! Icon_Up
De venligste hilsner, John
[-]
  • Avantismo
Svar
Denne tråd beviser IGEN at vi… MANGLER en "teknik og reparations" kategori i hovedforummet !!!! 
Ja undskyld at jeg råber lidt, men det ville gøre det lettere at følge div. tråde hvor det tekniske og andre ting omkring reparationer let kan følges og ikke mindst findes igen hvis man får brug for det!!!  Please…  Icon_idea
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Hej.
@Kim, tak, men når jeg har besøg af Torben kommer vi som regel langt omkring, det er jo faktisk også spændende for mig. Han (I) ser jo ofte tingene i et andet lys end urmageren gør, hvilket jo holder mig skarp. Lige der er Torben jo en Guds benådet dejlig urnørd at have besøg af... Icon_smil  Icon_smil  Icon_smil

@Geodoc, jeg må lige tilføje lidt hv spørgsmål til din række af spørgsmål:
Hvordan virker det?
Hvordan repareres det?
Hvordan justeres det?

Det er jo ofte hv-spørgsmålene der starter en fejlfinding i et ur, så husk endelig dem, i alle afskygninger.

@Joepete, du er velkommen til at kigge forbi, så vil jeg gerne føre dig ind i den spændende verden, det er at have med ældre ure at gøre, og hvilke problemer man ofte løber ind i, skriv en PB så finder vi nok en dag....
Du bor jo ikke så langt herfra, så vidt jeg husker....

@khbk, normal.....
Så kommer alle forbeholdene, da jeg ikke ved hvilken caliber vi præcis snakker om, har jeg skrevet ud fra det oftest forekommende.
Om 15 sekunder er meget, tja, som jeg vist skrev i mit svar, så er det sådan det er, så det går jeg ikke ind og kigger på. Det er her I ser tingene i et lidt andet lys end urmageren gør. Det er jo netop det der gør at jeg godt gider give af min viden... Icon_smil

Nårh ja så må Torben lige holde for igen.
@Geodoc, jo det er et eksisterende ur jeg omtaler, her prøver jeg jo bare på at beskrive nogle af alle de faktorer vi lige skal tage højde for inden vi kan udtale os om at nu er det hele klart. Det var jo bare nogle visere der skulle synchroniseres, og se hvad det bragte med sig af problemer, og så kan det da godt være en glemte et enkelt eller to problem der måske også lige er med uret, men det fik vi ikke at vide, for det var jo bar viserne der sku.....

Så bare husk næste gang i står hos en urmager og han bare siger, det skal renses....!
Kan han svare for sig, så skal det jo nok bare have et service, kan urmageren derimod ikke rigtig svare for sig, tja, jeg ville nok tage mit ur og finde en urmager der kunne forklare hvad der er galt.
Det der med at ure bare skal have en rensning, hvor har det dog ført mange andre problemer med sig... Icon_eek
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)