Svar: 1,472
Tråde: 51
Modtaget Likes: 65 i 42 svar
Givet Likes: 261
Messing er et sjovt materiale, og ofte anvendes det til navneskilte og hundehalsbånd.
Ovennævnte er sagt med et smil ;)
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Hej Danny
Hvis du er tilfreds med patineringen på dit messing ur, så er alt jo i den skønneste orden og jeg vil nu ikke sætte dit ur i dårligt lys....det ville jo ikke være fair, når det blot kommer til hvordan vi oplever farven / patinering, men det var mere et over all svar når det kom til brugen af messing til ur-kasser.....jeg er jo nok også skadet lidt med min baggrund som maskinarbejder
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 469
Tråde: 48
Modtaget Likes: 52 i 15 svar
Givet Likes: 133
Og stål bliver brugt til IKEA bestik og invicta ure.
Sent from my iPad using Tapatalk
•
Svar: 29
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg vil helt sikkert også sige, at jeg mest er til stål !! :) Titanium synes jeg også er lækkert materiale, dog finder jeg det dog mærkeligt let - jeg er klar over det er lettere materiale - men jeg har det lidt svært ved det, da jeg godt kan lide at et ur vejer lidt :) måske skal jeg bare vænne mig til det og dermed købe det Shogun jeg længe har overvejet ;)
Om det er 316 L, som fleste bruger, eller 904 L, som jeg mener Rolex bruger, betyder ikke særlig meget for mig :) Jeg synes dog det begynder at bliver spændende/sjovt, når et mærke som Sinn begynder at bruge ubåds-stål og laver nye metoder til at gøre det hårdere - sådanne tiltag kan godt få mig til at overveje, hvorvidt det kan være en forskel, som kan være med til at afgøre om valget falder til den ene eller den anden siden.
•
Svar: 2,629
Tråde: 33
Modtaget Likes: 5,080 i 1,567 svar
Givet Likes: 1,221
Titanium er mit foretrukne materiale. Både baseret på udseendet, temperatur, overflade, vægt og antiallergi.
Herefter DLC behandlet stål.
•
Svar: 2,148
Tråde: 222
Modtaget Likes: 3,661 i 1,100 svar
Givet Likes: 6,291
Jeg har klart flest stålure, et enkelt i stål/titanium, et i titanium og to i guld.
Jeg har dog et enkelt, som er lidt anderledes. Kassen er lavet af tantalum/tantalium, som er et metal der pgra. sine egenskaber bruges meget til medicinske redskaber. Det er - så vidt jeg husker - næsten så hårdt som platin. Tyngden er også deropad, så det vejer mere end det lige ser ud til. Metallet skulle være supersvært at arbejde med. Min oplevelse er også, at det er sværere at ridse end stål - dejligt! Farven er også superflot, lidt blågrå og metallet skinner også på en lidt speciel måde.
Der er et par andre urmærker, der har lavet urkasser med dette metal, inkl. Audermars P. og Panerai.
Claus
•
Grade 5 titanium - ingen over- ingen ved siden af
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
Several types of coating have also been used on watches.PVD-DLC amongst them.The problems that have been with most of the coatings,is that they can get scratched.And since a scratch cannot just be polished out on these models,a new coating is the only answer.This is much more expensive than a polish.The coating that seems to be best in my opinion is the duratech treatment used by Seiko and Citizen.It is quite fantastic.I owned a Seiko Shogun with this coating,and after 6 months of daily use there was not even a hairline on it.I have talked with others who own watches with this treatment,and their experience was the same.Sinn also use something called tegmentering,that is also meant to be very robust,but i have no experience with it.
There are many different types of ceramic used in making watches,and the quality can be very different from watch to watch.Stories about ceramic watches cracking sometimes are true.It is a strong material but sudden hard blows can crack it.There are some excellent articels written on the net about materials used in making watch cases.The most important thing in my opinion to remember about ceramic watches is the way the material is made.There is a cheap way of making it ,or a expensive way.Many of the cheap ceramik watches are not of the same strength as say a IWC or AP ceramic watch.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 348
Tråde: 28
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Titanium er også noget jeg godt kan lide. Man skal huske på der er forskel på titanium. Der er ren titanium som er ret sjældent brugt til urkasser, men jeg har ét enkelt. Et Limes Principio i ren ulegeret titanium. Jo, det er måske lidt mere sart end stål. Men altså, et børstet eller poleret udseende er lige så nemt at rette i titanium som i stål. Ses måske lidt mere i især ren titanium.
Ellers har jeg et par lommelygter i titanium, ved ikke hvilken legering og man kan godt mærke det ikke er stål eller aluminium, men de holder sig lige så godt som stål og de polerede flader er blankskinnende. Ikke 100% som stål, men dog stadig blank. Lidt en mellemting mellem nypoleret sølv og stål. En kuglepen i titanium (vistnok legeringen TC4, købt billigt fra Kina, men fed nok). Den minder mere om titanium i farven, men virker ikke mere udsat for ridser end stål.
Så inden man afskriver titanium, så vil jeg sige at det jo afhænger af personlige præferencer og ikke mindst legeringen. Men uanset legeringen er titanium imho et lækkert materiale. Mit næste dagligdagsur bliver sandsynligvis titanium (har brugt stål i mange år).
Guld. Ja, det er også et lækkert materiale og et par dress-ure i guld har jeg da. Klart det er ikke til enhver lejlighed. Tiderne har jo skiftet og finanskrise osv. gør at ikke mange går med ægte guld i dag. Tror faktisk de fleste tror de ure blot er forgyldte. Men altså, skal det være guldfarvet, så skal det IMHO være ægte guld. Belagt uanset hvad de kalder det er imho noget hø og det vil blive grimt. Rigtig guld og især 18 karat bliver ikke voldsomt grimmere af at få lidt slid og mærker.
Keramik har jeg ikke meget erfaring med. Overvejede på et tidspunkt et Rado til dagligdagsbrug - netop fordi det skulle være ridsefast, men prisen har gjort at jeg endnu ikke har prøvet det. Junghans har også lidt på programmet, men de er for simple til mig (det var Rado med digital multifunktion).
(24-05-2015, 09:16 PM)BadHamster Skrev: Jeg har et enkelt messing ur i kassen og det har begyndt at udvikle lidt patina:

Med mindre de specifikt siger det er messing, så vil jeg vove at påstå det mere ligner bronze. Begge dele er legeringer af kobber, men der er forskel i andelen af kobber og hvilke metaller kobberet legeres med. Vil sige at messing i sin reneste form (dvs. kobber og zink) er langt ringere materiale til urkasser end bronze i sin reneste form (kobber og tin). Messing anløber på en anden og værre måde end bronze og jeg synes da også det ur i anløbningen ligner mere bronze end messing. Men brugte messing i gamle dage til forgyldte urkasser og det var noget forfærdeligt hø.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!
•
Svar: 1,094
Tråde: 62
Modtaget Likes: 122 i 95 svar
Givet Likes: 126
(25-05-2015, 04:29 PM)willy Skrev: Several types of coating have also been used on watches.PVD-DLC amongst them.The problems that have been with most of the coatings,is that they can get scratched.And since a scratch cannot just be polished out on these models,a new coating is the only answer.This is much more expensive than a polish
Det minder mig om min tur til Hamburg forrige weekend, hvor jeg snakkede med en sælger hos ur-handleren Wempe, som havde et DLC behandlet Explorer II på, hvor der var hairlines overalt, det så forfærdeligt ud..
•
|