Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Thomas, jeg synes du tolker lidt - der står ikke noget om:
1-håndsbetjente knive (som typisk er udstyret med et hul eller en stift til åbning med tomlen)
Læser du her står der
http://www.justitsministeriet.dk/arbejds...v%C3%A5ben
enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd.
noget lidt andet end de du skriver. hvor fandt du det?
•
Svar: 231
Tråde: 28
Modtaget Likes: 138 i 52 svar
Givet Likes: 122
Hej Per
Jeg er ikke helt med på, hvor forskellen er.
Hvis det er formuleringen som "typisk er...." så var det blot for at illustrere, hvordan 1-håndsbetjente foldeknive kan se ud, så vi ikke blander dem sammen med butterflyknive mv. (selvom de er omfattede af samme forbud).
Hvis det er udtrykket "et hul", så beklager jeg, så er det måske lidt dårligt formuleret. Jeg mener ikke den lille sprække, som passer til en negl, som vi typisk ser på Schweisserknivene, men mere dem som har et stort hul der buler ud på ryggen af knivsbladet, og passer til tommelfingeren. De sammen med foldeknive med stifter kan naturligvis ikke købes herhjemme, da de i deres udformning er ulovlige.
M.v.h. Thomas
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Jeg har talt med nogle af mine kollegaer om dette emne og der er godt nok mange meldinger omkring dette, at man kunne åbne en kniv med en hånd, hvor det normalt ikke var tiltænkt. Der findes i forbindelse med en Buck-Knife en mulighed for at slibe en del af bladet, så den åbner lettere og det gør at man kan "svinge" den ud i åben tilstand. Det forstår jeg godt at man vil vurderer som ulovligt, men at en almindelig foldekniv som der vises på videoen og ikke mindst i din samling Per....her kan der ikke være tale om ulovlige knive, det tror jeg simpelthen ikke kan være rigtig.
Det er jo en tolkning om man kan åbne en folde kniv med en hånd, hvis man har lidt snilde og den på ingen måde er i kategorien for en-hånds-betjente-knive.
Jeg har selv gennem hele mit liv samlet knive og ikke mindst lavet dem selv, hvor jeg har foræret og solgt disse små jagtknive væk, men interessen for knive har også betydet at jeg har en større samling lomme knive og de er bare ikke indkøbt som knive der kan åbnes på den smarte måde med en hånd, og fordi man kan slibe eller på anden måde åbne kniven med en hånd, hvis man ellers er fiks til det, vil ikke få mig til at smide disse knive væk.
Og at man skal kategorisere's med en knivtosse, så må det blive på samme måde som jeg er en ur-tosse der samler på ure, nemlig ud fra en hobby og ellers er et fordrageligt og fredeligt menneske.
Jeg har som sagt gået med kniv i hele mit liv og kunne da aldrig finde på at "slagte" nogen, hvis jeg blev vred, på samme måde som jeg heller ikke kunne på at slå nogen fordærvet, selv om jeg har gået til kampsport og ved alt om hvordan man kan gøre skade ved at ramme de "rigtige" steder.
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Altså den der blev fældet dom på (Hanghøi dommen) var en OPINEL som har den karekteristiske smalle slidse til negl og ikke andet.
Magen til denne tror jeg:
http://www.outdoorxperten.dk/brands/opin...oCRLzw_wcB
Her kan du se hvad DJ mener:
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...afcede1097
•
Jeg kan ikke lige finde det, men dommen som blev anket fra byret til landsret er nu også blevet vurderet i landsretten, som også mener at disse knive kan betragtes som enhåndsbetjente og derfor ulovlige at besidde. ikke kun at bære men at eje. På linje med en revolver.
her er lidt om starten
http://www.mitfyn.dk/article/179361
og til de der vil om bag debatten
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=41&t=58070
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Okay...
Hvis en Opinel foldekniv er ulovlig, så forstår jeg godt din reaktion og med et er alle vores knive jo ulovlige...det er da så langt ude
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
De fleste af de knive i det link er over 7 cm i klingelængde, så derfor vel ulovligt, når de ikke må være over 7 cm.
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Vores samfund viser sig igen og igen på den syge måde,
At folk føler sig mere sikre jo mere fint maskede net af love de kan leve under.
Alle disse regler løser INTET,
De skabe en falsk form for tryghed, og rammer alt for tit menneske og i situationer
De slet ikke er/var designet til at ramme.
At kriminalisere folk på den måde og skyde gråspurve med kanoner
Løser intet men får de overbevist folk om det modsatte, så har de nået deres mål.
Men det er jo alt andet lige også billigere for dem at lave disse tåbelige love,
End feks. At ansætte flere betjente og uddanne/udruste dem bedre.
At flere ikke kan se hvad det her virkelig handler om, Kan undre mig..
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 254
Tråde: 30
Modtaget Likes: 5 i 5 svar
Givet Likes: 0
(08-05-2015, 07:56 PM)Stensbjerg Skrev: Vores samfund viser sig igen og igen på den syge måde,
At folk føler sig mere sikre jo mere fint maskede net af love de kan leve under.
Alle disse regler løser INTET,
De skabe en falsk form for tryghed, og rammer alt for tit menneske og i situationer
De slet ikke er/var designet til at ramme.
At kriminalisere folk på den måde og skyde gråspurve med kanoner
Løser intet men får de overbevist folk om det modsatte, så har de nået deres mål.
Men det er jo alt andet lige også billigere for dem at lave disse tåbelige love,
End feks. At ansætte flere betjente og uddanne/udruste dem bedre.
At flere ikke kan se hvad det her virkelig handler om, Kan undre mig..
Helt enig og godt forklaret. Et andet eksempel som vi har debateret en del på mit studie er straffelovens §245a om tvungen omskæring. Det har altid været omfattet af 245 som giver op til 6 år, men så gik der politik i det og 245a som også giver op til 6 år blev indført efter jeg ved ikke hvor mange hundrede tusinde/millioner skattepenge var brugt på lovgivningsmøllen. Alt bare fordi en politiker kunne sige "se hvad jeg har gjort, er danmark ikke bare et bedre land nu"
•
Torben du er ikke rigtig inde i hvad der er lovligt og ulovligt.
Knive med klinger på over 7 cm er naturligvis ikke ulovlige at besidde.
De må også gerne bæres, hvis man er på jagt, til spejder osv.
Det samme gælder foldeknive med låsbar klinge.
•
|