camaro Skrev:Hej Geodoc.
Ikke noget at undskylde, jeg synes din gennemgang var højst interessant 
Tak
camaro Skrev:Quartz er quartz (frit efter Storm P) og jeg har aldrig set et stemmegaffel-ur med ordet quartz på skiven.
... Et stemmegaffelur, med "Quartz" på skiven - skal man lede længe efter.
Dog ikke længere end til "Electric Watches" afsnittet om:
Quartz Control with Tuning Fork, hvor der står:
Citat:Possibly the only example of this type of watch is the Bulova Accuquartz (Calibre 224x). They are superficially very similar to the standard 218 Accutrons:
.... they still have a tuning fork, the two coils, similar looking indexing system but the basics electronics (transistor, resistors, etc) have been replaced with a quartz crystal and associated circuitry.
In previous calibres, the tuning fork was responsible for the accuracy of the watch and tuning regulators were supplied on the coil cups to make small adjustments to the tuning fork frequency.
In the 224x calibres, the tuning forks have become "passive" and the quartz crystal controls the tuning fork frequency
--- the regulation of the movement is now undertaken by "switching in" or "switching out" a series of internal capacitors by using small brass screws.
You can see these 6 screw holes on the far left of the 2242 movement below.
Det er altså Bulova, Stemmegaffelmærket over dem alle - der er ansvarlig for kaliber: 224x - med den særprægede Quartz/stemmegaffel konstruktion.

Bulova kaliber 2242.
Lad mig supplere med et par egne reflektioner.
... ved begyndelsen af min urinteresse (2006), hvilede der over forum en ganske håndfast holdning, at: "Quartzure er virkelig ikke noget pæne mennesker kan interessere sig for".
Som novice, påtog jeg mig naturligvis denne fælles holdning, og befandt mig glimrende i flertals-holdningen.
Imidlertid var der en orm, der gnavede. Jeg kunne godt acceptere holdningen, "at quartz er underlødigt"; men ikke den totale mangel på begrundelse for standpunktet.
Jeg satte mig for, at undersøge hvorfor quartz er sådan noget rædsomt møg, og jo mere jeg studerede quartz - jo mere overbevist blev jeg om det modsatte.
Quartz verdenen indeholder i en kort og fortættet tidsperiode, akkurat de samme (eller tilsvarende) genier, som vi finder indenfor de mekaniske ure.
Blot er de mekaniske ures historie cirka 10 gange længere, og har derfor med en mindre hektisk historik.
At det er uhyre let at finde et "quartz-møg-ur", er der ingen tvivl om.
Quartz teknologien kan levere overordentligt billige værker til serieproduktion af banale, karakterløse og ordinære forbrugsure, som jeg i min quartz interesse naturligvis ikke ænser et blik
Om ikke andet, har vore skriverier ført frem til konstatering af forskellig opfattelse af quartz, hvor det i nogen udstrækning gælder, at: "Quartz er quartz"....
.... men de sidste 1-2% af quartz segmentet kan give store samler, og interesseoplevelser.
Ovenstående er så blot den holdning jeg selv er kommet frem til, og som giver mig en afklaret og målrettet holdning til quartz; men absolut ikke en holdning jeg vil forfægte som
den rigtige.
Med venlig hilsen - Geodoc