10-11-2013, 01:51 AM
pbr Skrev:Håber, at det kan give andre inspiration til at lave noget lignende ............. gerne i denne tråd, men ikke et "krav" !Da Peter har ”lagt så smukt fra land”, med sin rejseberetning, følger så her billeder fra en tilsvarende ”snørklet rejse”

Det ”hele” begyndte i marts måned 2006, hvor ovenstående Seamaster chronostop fik sit første eftersyn efter 38 års tro tjeneste.

Til trods for, at jeg af og til føler et stort slægtskab med ”morfar”….

… har jeg endnu ikke glemt ”rejsens” mest fatale detour. – En ”ægte” Speedmaster ”Franken” Broad Arrow.
Dersom nogen søger et godt ur-projekt til at sætte 8.000 kroner over styr, er ovenstående uforligneligt.
(på den anden side behøver jeg slet ikke bekymre mig om, hvad jeg skal bruge de penge til)

Kort tid senere ”forbarmede jeg mig” over denne Flightmaster.
Forbarmede, fordi nogen skal jo tage sig af disse sære ”grimlinge”.

Så gik det ”slav i slav” med en Speedmaster MarkII og en klassisk Speedmaster.
Sidstnævnte dog med safirglasbagkasse (kaliber 1863) men med hesalit på forsiden.
(Efter min mening at foretrække frem for ”saphire sandwich”)

Herefter fulgte Speedmaster Broad Arrow. Her som sammenligning mellem safirglas og hesalit”glas”

Broad Arrow er bestykket med det dejlige kaliber 3303 kolonnehjuls værk.

Med en Flightmaster generation I, var det nærliggende, at supplere med en generation II

Når samlingen nu allerede omfattede så mange ”grimlinge” – hvad kunne der så ske ved at supplere med den største af dem alle?
Speedmaster 125.

Når samlingen alligevel omfattede ”adskillige sære eksistenser” – hvad kunne man så toppe op med?
En Speedmaster MarkV – også kaldet Teutoner.

Her er nok en Teutoner – Speedmaster med kaliber 861 (og ikke som MK V, der har 1045, Lemania 5100)

Et stoooort herreur bør ikke mangle i samlingen. Her Speedmaster Alaska Project

…. Og så stort er Alaska jo heller ikke – det er 4 mm mindre end denne herres ”frokost tallerken”

Herefter fulgte (skuffende nok) et næsten helt almindeligt ur:
Seamaster 200, pre Bond med kaliber 1111, der arter sig rigtig pænt.

Et quartz ur kunne næppe skade, så her er Speedmaster Professional X-33 (i lidt usædvanlige omgivelser for et pilotur)

Når der nu var sagt ”quartz ur”, hvorfor så ikke ”quartz uret over dem alle?” Marine Chronometer, kaliber 1516.

En Speedmaster Professional, behøver nødvendigvis ikke have et mekanisk værk

Speedmaster Broad Arrow enamel LE – Nr. 23 af 99 eksemplarer.
Mit smukkeste, mest bedårende, vidunderlige, enestående, delikate og hidtil dyreste (fejl)køb.

… bemærk den dårende dejlige kaliber 3320 med blånede skruer, platin rotor med 24K guldplakette, kolonnehjul og og og

På urrejsen, gik jeg heller ikke af vejen for (nok) en Seamaster200
– denne gang med den spændende dual quartz, kaliber 1441

Efter alle de store sære og uhåndterbare ure, måtte der noget praktisk og ”handy” til: Marine kronometer: Kirova 6MX

Zenith El Primero (hurtigsvinger med 36.000 bph)

Når vi nu er ved Marine Chronometer, hvorfor så ikke anskaffe nok et med kaliber 1511, fremstillet i 2000 eksemplarer.

Til at holde de hersens Marine Kronometer certificerede ”i ørerne”, kom også et Casio G-Shock (radiostyret)

Ligeledes radiostyret: Casio G-Shock MTG1000, der fandtes uanvendeligt til feltformål, da urets ”gummi fendere” hænger fast i ærmegab.

Hvad gør man, når man har skilt sig af med en Speedmaster 125, og savner den – På’en igen
Som det ses – en rejse mere snørklet, end først planlagt
Med venlig hilsen - geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)