Frans70 Skrev:Jeg er blevet tilbudt et Speedy 3750.5000 fra 2011 med boks og papirer. Standen skulle være 99% som nyt og meget lidt brugt, prisen ligger på 19.000,-
Mit spørgsmål er nu om det er en helt alm. og fair pris? Jeg vakler i mellem at købe et sprit nyt til 22.500,- (som jeg kan læse at man kan forhandle sig frem til) eller købe et i meget fin stand hvor toppen af prisen er taget af.
Nogen som vil dele sine tanker?
Hilsen Frans
Dele tanker? - tjaeh la' mig forsøge, selvom "mine egne tanker er så få og små"
(Admiralens vise fra Pinafore)
Jeg har været igennem en søgning på Vintageures salgsside på "Speedmaster", for at få et dagsaktuelt indtryk af priserne.
De 19K afspejler den høje ende af spektret, og er særligt trukket op af, at uret er praktisk talt nyt.
Her støder man (jeg gjorde i hvert fald) ind i overvejelserne: "Nå der skal "springe" et så massivt beløb! - skal det så være helt nyt og ikke blot nylignende?"
Det nylignende ur:
# For:
- En dejlig besparelse
- Service er ikke umiddelbart forestående
- Hvis der er et lille brugsspor (hairline) kan den fjernes, eller man kan ræsonnere, at den ville man sikkert selv have "placeret" i løbet af kort tid.
# Mod:
- Prisen er så tæt på nypris, at der ikke er langt til oplevelsen, at være første bruger af uret og se garantipapirer udfyldt til en selv.
- Det vil være muligt at anskaffe et lidt ældre ur med måske en anelse flere brugsspor; men til en betragteligt lavere pris.
Det fabriksnye ur:
# For:
- Den dejlige oplevelse af at være første ejer, og "duften af nyt ur".
# Mod:
- Den høje pris og kantstensafskrivningen
- Det store "stik i hjertet", når man selv er ansvarlig for urets første synlige brugsspor.
Der kan være mange tanker om brugt/nylignende/fabriksnyt ur.
Man må nok gøre op med sig selv, hvor nødvendigt det er for een selv, at urets kosmetiske stand er 100% perfekt.
i den sammenhæng, kan man også gøre sig klart, at der næppe er fornuftsargumenter involveret, for vi taler om liebhaveri/samlermani - og her er fornuften forlængst "fordampet".
Ser man imidlertid praktisk på det, står vi overfor ure af en sådan kvalitet, at de (med rettidig omhu) kan gå i 90-100 år.
Det er ikke som med en bil, der kan blive op til 12 år, og såfremt man køber den 5-6 år gammel, "så er den halv-gående".
OK - så har jeg delt mine få og små tanker - og er helt overbevist om; Frans - at du nu for alvor er forvirret

Personligt ville jeg søge et lidt ældre ur (med muligvis flere brugsspor) til en betragteligt lavere pris.
.... og lad mig understrege: Det er blot hvad "fedtsyl Geodoc" ville gøre
- Hvad du gør skal være helt i overensstemmelse med hvor du mærker, at det er rigtigt for
dig.
Med venlig hilsen - Geodoc