Hjælp til bestemmelse af caliber i Omega lommeur...
Geodoc Skrev:
hannover_dk Skrev:OK tar et par lommeure med for sjov så Icon_e_smile
… det vil jeg glæde mig til, for jeg har også en svaghed for disse mesterværker.
Ser frem til at vi ses (henover nogle spændende ure, heriblandt osse lommeure)

Med venlig hilsen - Geodoc
Same - og her er jo klart tale om høj klasse værker fra Omega - og det du viser fra Kapland - må vel være pengene værd i guld og god stand - men netop de skruede chatoner og finindstillingerne er typiske for den tids railroad graid i USA i alle fald, og sikkert også i Europa generelt, togene skal helst holde tiden for ikke at køre ind i hinanden
vi ses Icon_e_biggrin
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
TDN Skrev:
Lars Skrev:Hej Thomas.
Det er en cal 40.6, der hvor problemet kommer er at du mener den er fra ca 1917 og i den store bog står der 1923, konstrueret af Jean Pettavel og det deraf senere udviklede cal 38.5 af Henri Gerbec.
Som du selv har fundet ud af svarende til en 18''' = 40,6mm så du har jo fundet din caliber... Icon_e_biggrin
Det kan ikke passe Lars.
Værknummer er 5361638 = ca. 1917 og 1923 svarer til et 6.000.000 værknummer og 5.000.000 er 1915 jf. Omega selv.

Der er heller ikke nogen 40.6 i den store Omega bog med det der mønster indgraveret.

Prøv at se side 793 nederst 18''' L 7-16 p, jeg tror det er det. det passer også med 1917.

Mvh.
Thomas
Hej Thomas.
Set ud fra gravering har du ret, men kig så side 772 og husk at de forskellige calibre blev lavet i forskellige kvaliteter, der har du diameter der passer og et årstal der siger 1923.... Icon_question Det er jo det der er så dejligt ved Omega.... Icon_exclaim Icon_e_wink
En anden Omegabog jeg har er værket slet ikke nævnt Icon_e_surprised
Lad os tage den når vi mødes hos Per på Fyn det bliver spændende.
Har nok lidt bøger med omkring de amerikanske-lommeure, de var langt foran schweitzerne på det tidspunkt, schweitzerne svor jo til cylindergangen, hvor amerikanerne tidligt var til ankergang og næsten kun den, de havde jo lidt med stiftankergangen senere (Timex).
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej!

Tak for svarene, vi kan nørde med det hos Baun.

Men jeg vil lige tilføje:

Cal. 40.6 kom i 1923 (uret fra 1917) og 40.6 er i følge Omegabogen 40.0 mm i diameter (mit urværk er ca. 40,6 mm). (vedhæftede billeder)

Omega's 19''' blev lavet i forkellige størrelser bla. 18''' som passer i størrelsen og har den der mønstergraving modsat 40,6 (se billeder). 18"" er lig med 40,7 mm jf. teksten hvilket passer med mit værk (0,1 mm måleusikkerhed)

At det kan give anledning til at lege Sherlock Holmes er ikke uden grund, Omega skriver at alene i 1906 var der 379 varianter af deres værker!!

İmage
İmage
İmage

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
TDN Skrev:Hej! - Tak for svarene, vi kan nørde med det hos Baun.
At det kan give anledning til at lege Sherlock Holmes er ikke uden grund, Omega skriver at alene i 1906 var der 379 varianter af deres værker!!
Mvh. Thomas
.. flot flot "Sherlock Holmes" arbejde - Respekt - Glæder mig "til at nørde med over skulderen" Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Ja, det bliver godt... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)