Grand Seiko forhandlere i DK?
I must admit if i was a seller of a brand watch . I would research that brand 100% . I would not like to feel like a fool , when a customer asked me about a certain watch . People do expect you to know about the brand you are selling . Maybe you cannot get the watch , but not knowing about the best watches they make will lose you the customers respect . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Lidt mere Grand Seiko, klippet fra vores Svenske venner på Time To Talk

[url]"http://thirtyfivemill.files.wordpress.com/2012/04/grand-seiko.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://thirtyfivemill.files.wordpress.c ... -seiko.pdf[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Tak for de fine svar Icon_smil

Jeg sætter mig lidt mere ind i modellerne, men kan desværre se at de ikke kommer til slag så ofte her i Europa.
Svar
hannover_dk Skrev:
Lars Skrev:Willy det skal du såmen ikke give forhandlerne skylden for, de rejsende hos grossisten kender dem knap. Hvordan vil du så have forhandlerne skal kunne kende dem, de bruger nok ikke lige så meget tid på at fise rundt på nettet som nogle af kunderne gør,

Jeg har det så som Willy - undrer mig stadigt. At grossisten ikke kender dem - er i sig selv dybt mystisk, men jo ikke forhandlernes eneste kanal til information.
Hvis jeg var urforhandler - og Seiko forhandler - ville jeg bruge tid på nettet til at vide meget om "mit" mærke - i alle fald rigeligt nok til at kunne forklare kunden, at Grand Seiko og MM er umulige at skaffe i Danmark, og at Anata serien vel så er næste skridt

Jeg vil fastholde, at forhandlere godt må ha så meget intiativ, og også gerne må ha et vist teknisk vidensniveau (ikke urmager ekspert bag disken, man basis + et basis kendskab også til større urmærker de ikke nødvendigvis selv forhandler. Det er aldrig smart hvis en kunde ved meget mere end en forhandler, så vinder internettet næsten uden kamp Icon_e_smile
vh

Jeg må indrømme, at jeg synes at "kritikken" er helt ved siden af.
Mange butikker fører vel cirka 10 forskellige urbrands + det samme eller mere med smykker. Det er jo umuligt at kunne være helt konkret på hvert eneste produkt i et produktsortiment, og når det endvidere omhandler et produkt, som ikke er i sortimentet og ikke kommer det, hvorfor så overhovedet bekymre sig om det? Alt andet lige, skal man da kunne servicere kunden ud fra det sortiment man har.

Hvad angår grunden til at det ikke forhandles i Danmark. Så tror jeg simpelthen at markedet er alt for småt, og den almene danske forbruger foretrækker andre dyrere mærker, end et Seiko, som vel i folkemunde er kendt som et godt ur til prisen på 2500,-. I øvrigt, så er den danske Seiko agent mig bekendt den største distributør af ure på det danske marked.
Svar
Søder Skrev:
hannover_dk Skrev:
Lars Skrev:Willy det skal du såmen ikke give forhandlerne skylden for, de rejsende hos grossisten kender dem knap. Hvordan vil du så have forhandlerne skal kunne kende dem, de bruger nok ikke lige så meget tid på at fise rundt på nettet som nogle af kunderne gør,

Jeg har det så som Willy - undrer mig stadigt. At grossisten ikke kender dem - er i sig selv dybt mystisk, men jo ikke forhandlernes eneste kanal til information.
Hvis jeg var urforhandler - og Seiko forhandler - ville jeg bruge tid på nettet til at vide meget om "mit" mærke - i alle fald rigeligt nok til at kunne forklare kunden, at Grand Seiko og MM er umulige at skaffe i Danmark, og at Anata serien vel så er næste skridt

Jeg vil fastholde, at forhandlere godt må ha så meget intiativ, og også gerne må ha et vist teknisk vidensniveau (ikke urmager ekspert bag disken, man basis + et basis kendskab også til større urmærker de ikke nødvendigvis selv forhandler. Det er aldrig smart hvis en kunde ved meget mere end en forhandler, så vinder internettet næsten uden kamp Icon_e_smile
vh

Jeg må indrømme, at jeg synes at "kritikken" er helt ved siden af.
Mange butikker fører vel cirka 10 forskellige urbrands + det samme eller mere med smykker. Det er jo umuligt at kunne være helt konkret på hvert eneste produkt i et produktsortiment, og når det endvidere omhandler et produkt, som ikke er i sortimentet og ikke kommer det, hvorfor så overhovedet bekymre sig om det? Alt andet lige, skal man da kunne servicere kunden ud fra det sortiment man har.

Hvad angår grunden til at det ikke forhandles i Danmark. Så tror jeg simpelthen at markedet er alt for småt, og den almene danske forbruger foretrækker andre dyrere mærker, end et Seiko, som vel i folkemunde er kendt som et godt ur til prisen på 2500,-. I øvrigt, så er den danske Seiko agent mig bekendt den største distributør af ure på det danske marked.

+1

Vi har ca 16-18 forskellige mærker der hvor jeg er + smykker og andet sjov. Det er jo fuldstændig ude i hampen, at jeg også skal kunne forklar om et ur jeg aldrig nogen sinde kommer til at se eller sælge. For ur-nørder som sidder derhjemme og googler og søger på 1-2 modeller som de lige synes er spændende, altså jeg kommer aldrig til at vide så meget og de 1500 ure vi har i butikken. Der kommer hele tiden nye ure til og endnu flere jeg aldrig kommer til at se. Jeg tolker det som om i tror vi er omvandrende google maskiner, det er vi altså ikke. I er så utrolige få ur-nørder i forhold til ikke ur-nørder og ikke ur-nørden er lige glad med f.eks grand seiko. de ser og høre om de ure vi har. Jeg begynder sgu da ikke og prøve og sælge et ur til ham, jeg aldrig har set eller overhoved ikke kan skaffe til kunden.
Jeg elsker ure og endnu mere at reparer dem. Men jeg har altså også et liv uden for arbejdet. jeg kan ikke sidde på nette hele tiden, for at få info om alle ur historien i hele verden og det vil jeg heller ikke. Min service overfor kunden i butikken, bliver ikke dårligere af den grund!
Svar
må jo bøje mig for, at I som arbejder med det i butikkerne ikke synes det er rimeligt at forvente, men ikke desto mindre er jeg da glad for, at min urmager ved ganske bredt om ure. Ikke ned i detaljer naturligvis om alt, på et nørdet niveau som vi jo nok gør herinde, men handler han med Seiko - så ved han at der findes noget der hedder Grand seiko som en fin linje - og at det ikke forhandles i DK - det finder jeg ret naturligt.
Selvsagt har I et liv uden for shoppen - respekt nok for det, men sådan lige lidt bred (ikke dyb) viden om de mærker der forhandles finder jeg stadigt rart i alle fald Icon_e_smile

Jeg tror I har helt ret i, at årsagen til at de ikke prøver med serien i DK skal findes i den almene opfattelse af Seiko som et billigt ur til hverdagen - Samme problematik var vel lidt årsagen til Toyotas navneskifte på topserien til Lexus. Om det så var helt vellykket imagemæssigt ved jeg faktisk ikke.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis Seiko mente de kunne sælge lidt fra de øverste hylder i DK, så havde nok for længst selv knækket koden, og markedsført
f.eks. Credor, der som bekendt er det ypperste fra Seiko koncernen. Som Lexus er det fra Toyota!

[url]"http://www.hodinkee.com/blog/2011/11/28/listen-the-400000-seiko-credor-minute-repeater.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.hodinkee.com/blog/2011/11/28 ... eater.html[/url]
Svar
Man kan muligvis ikke kende alle modeller og detaljer om 15-20 urmærker man sælger i butikken. Men man kan vel godt kende lidt om Deres modellinjer, historie og modelserier. Jeg synes ikke det lyder særlig uoverkommeligt, hvis man man er intereseret fagmand - og "intereseret" i faget. Der er selvfølgelug forskel på fokus. Nogen er mere interesseret i mekanikken, mens andre har mere fokus på andre aspekter.

Og, hvis ikke det faglige personale i specialbutikker har stor viden og indsigt, bliver grunden til at handle der og ikke på nettet også devalueret.

Der er mange bilsælgere som ved ret lidt om biler, men det er en fornøjelse at møde en som ved hvad han har med at gøre - og således også med ure. Og har bilforhandlerne endnu ikke rigtig konkurence fra internet handel..... men det kommer jo nok Icon_mrgreen

vh baun
Svar
Mange bilsælgere har en meget begrænset viden om biler. Men de ved nok....
Sådan er det sikkert også med urhandlere. Jeg tror ikke, at der er en ligefrem proportionalitet mellem viden og salg, når det gælder husholdningsmodeller, det være sig biler som ure!
Vi er ikke "normale" kunder!
Svar
khbk Skrev:Mange bilsælgere har en meget begrænset viden om biler. Men de ved nok....
Sådan er det sikkert også med urhandlere. Jeg tror ikke, at der er en ligefrem proportionalitet mellem viden og salg, når det gælder husholdningsmodeller, det være sig biler som ure!
Vi er ikke "normale" kunder!
det har du givet ret i. MEN - der er nu en del mennesker der når de handler, selv ure til 3000 kr, ser det som lidt af en oplevelse, og i konkurrencen med nettet er der kun forhandleren til at gøre en forskel i en sagssituation.
Meget andet end viden om biler/ure har betydning for salget, men jeg tror, at viden kan gøre en forskel i toppen af salget, og det er for mange også værd at tage med
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)