Diagram og brugervejledning for "L M Ericsson, tidkontroll,
#11
McAllan Skrev:Det er rigtigt at friktion kan man aldrig undgå. Men det er ikke friktion under spænd, hvilket var det jeg mente. På samme måde som et kvarts-ur i dag heller ikke er under spænd. Der er kun den belastning på tandhjul og lejer som rykket og det at drive viserne frem giver.

Nåårh! Det er den vej rundt. Jeg sad og tænkte optimering af selve eschappementet og ikke mekanismen som helhed. Men ja, jeg er helt med på hvad du mener! Icon_e_smile
Svar
#12
Gutter - uden 100% at forstå hvad i taler om, er sådan en tråd her en skøn sag. Folk med tænding på noget sjovt inden for ure, og viden om, og lidt kan man jo plukke op - så tak - lækkert at følge med i - keep it coming
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
John, det var noget du lærte i skolen for en masse år siden, det var noget med poler og gribe om og jeg skal komme efter dig, men det virker og er driftsikkert. Det er den type ur min læremesters far lavede (egen konstruktion, og produktion) lur mig om det ikke går på Håndværkerskolen i Sønderborg endnu / på kollegiet, indgangen fra Sønderlandevej, hvis nogen kender skolehjemmet, så hang/hænger det ovre i hjørnet til højre når man er kommet ind. Da jeg ikke har været hjemme i over 30 år er det nok lavet om Icon_e_sad
Det var/er temperaturkompenserende pendul, så uden evner kan man ikke sige han var. Det var/er pendulet der skubber ganghjulet frem der så giver kontakt til biurene og vender strømmen ved hjælp af sølvkontakter. Smart, enkelt og funktionelt. Icon_e_surprised
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#14
Lars Skrev:John, det var noget du lærte i skolen for en masse år siden, det var noget med poler og gribe om og jeg skal komme efter dig, men det virker og er driftsikkert.
Det var/er temperaturkompenserende pendul, så uden evner kan man ikke sige han var. Det var/er pendulet der skubber ganghjulet frem der så giver kontakt til biurene og vender strømmen ved hjælp af sølvkontakter. Smart, enkelt og funktionelt. Icon_e_surprised
Sikkert - visse ting dæmrer skam - jeg er ikke helt tabt - men omvendt - UHA jeg mangler meget, men det er jo netop når du kan skrive det som du gør, og kalde det smart enkelt og funktionelt, at man må lette på hatten - de kunne jo noget allerede den gang forgængerne. -Nok noget der er ganske kraftigt erstattet - men det er sgu sjovt at man kunne - smart enklt og funktionelt - lave master med side ure
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)