T- skiver
Har lige testet mit Rolex 14060 N serie 91/92 (i lighed med Bjørns).

Det er STENDØDT, intet lys efter 5 minutter under en lampe.

Lidt sjovt í sammenligning med Peters Navitimer som er 27 år ældre Icon_exclaim
Svar
Jep Icon_exclaim , Jeg kan ikke helt finde noget information om, hvornår(årstal) man brugte hvor meget tritium, på skiverne Icon_e_sad .

Men i teorien, skulle skiverne med "optil" og "max" tilladte mængde tritium i Fosforen, dvs. ”T SWISS MADE T” og ”SWISS T 25”, være ”selvlysende” i længst tid, i forhold til ”SWISS-T <25 skiverne Icon_question .
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar
Der findes jo Radium inden Tritiium, men lidt mere lys - men jeg fastholder, at hvis et ur er med Tritium - uanset mængde og fra før 1980 (eller for den sags skyld 1990) så er der INGET LYS I DET EFTER 5 MINUTTER I MØRKE. Alle påstande om det modsatte lader jeg være -jeg gider ikke være "uvenner" men jeg vil absolut se det før jeg tror det. Rent tritium med fosfor, og før 1980: Ingen lys efter 5 minutter - helt fast påstand. Har nogen et tritium ur fra før 1980 der lyser mere end de 5 minutter (jeg ville sige 1-2) , bring det gerne til Silkeborg rally om en uge, og jeg kan overbevises.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:....Rent tritium med fosfor, og før 1980: Ingen lys efter 5 minutter - helt fast påstand.
vh

112% enig Icon_mrgreen
Mvh Palle A.K.A Clubman
Svar
Det er nu ikke unormalt at Rolex ure fra 70'erne lyser op uden ekstern paavirkning.
Jeg har selv et par eksemplarer.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
hannover_dk Skrev:Der findes jo Radium inden Tritiium, men lidt mere lys - men jeg fastholder, at hvis et ur er med Tritium - uanset mængde og fra før 1980 (eller for den sags skyld 1990) så er der INGET LYS I DET EFTER 5 MINUTTER I MØRKE. Alle påstande om det modsatte lader jeg være -jeg gider ikke være "uvenner" men jeg vil absolut se det før jeg tror det. Rent tritium med fosfor, og før 1980: Ingen lys efter 5 minutter - helt fast påstand. Har nogen et tritium ur fra før 1980 der lyser mere end de 5 minutter (jeg ville sige 1-2) , bring det gerne til Silkeborg rally om en uge, og jeg kan overbevises.
vh

Hej Hannover

Jeg er ked af at skuffe dig, men mit Rolex 5508 med en skive fra 1961 med Exclamation Dot (Tritum) lyser permanent. Der er ikke meget lys tilbage men lige nøjagtigt så meget at du kan ane hvad klokken er i helt mørke (hvis altså du har fået dit natte syn).

Jeg tager den selvfølgelig med til UR10 så du med selvsyn kan opleve denne umulighed Icon_e_wink

Hilsen

Danny
Svar
hannover_dk Skrev:Der findes jo Radium inden Tritiium

Øh, Hannover, hvad mener du med det?

Lad os lige tage Tritium sådan helt fysisk og kemisk set først: Tritium er såkaldt "super-tung" brint (Hydrogen, H) og opfører sig derfor præcis ligesom brint i kemisk henseende og man kan f.eks. have vand, hvor det ene brint-atom er Tritium eller andre kemiske forbindelser med Tritium. Så det stads der er på de gamle ure indeholder en eller anden kemisk forbindelse af Tritium. Tritium har fysisk set en ganske interessant egenskab i forbindelse med selv-lysende ure, nemlig at det er radioaktivt, udstråler beta-stråler som kan få fosfor til at lyse. Halveringstiden for Tritium er omkring 12-13 år, så efter omkring 25 år er der stadig en fjerdedel tilbage.

Mit "T<25" Rolex fra omkring 1991 lyser faktisk stadig en anelse, men det skal være helt mørkt før man kan se det.

Som du også er inde på, Hannover, så kan Tritium ure også "lades op" under kraftigt lys, og her gælder det begge mine at de - netop som du skriver - ikke holder mere end nogle få minutter på denne måde. Men der er altså en lille rest Tritium tilbage og derfor lidt permanent lys i både mit fra omkring 91/92 og fra 97/98.

Jeg kommer desværre ikke til Rally...

/Bjørn.
Svar
Det John mener er at før man begyndte at anvende tritium brugte man radium. De gamle Rolex "SWISS" skiver har radium som får timemarkører til at lyse.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Icon_redface

Man skal kunne læse indenad. Det danske sprog er jo indviklet - og tales med besvær af de indfødte.

Ja, nu ser jeg at Hannover skrev "inden" i betydningen "tidligere end" eller "før". Og der står selvfølgelig også noget om emnet på Wikipedias artikel om Radium [url]"http://en.wikipedia.org/wiki/Radium" onclick="window.open(this.href);return false;">http://en.wikipedia.org/wiki/Radium[/url]

/Bjørn.
Svar
Gufle Skrev:
hannover_dk Skrev:Der findes jo Radium inden Tritiium, men lidt mere lys - men jeg fastholder, at hvis et ur er med Tritium - uanset mængde og fra før 1980 (eller for den sags skyld 1990) så er der INGET LYS I DET EFTER 5 MINUTTER I MØRKE. Alle påstande om det modsatte lader jeg være -jeg gider ikke være "uvenner" men jeg vil absolut se det før jeg tror det. Rent tritium med fosfor, og før 1980: Ingen lys efter 5 minutter - helt fast påstand. Har nogen et tritium ur fra før 1980 der lyser mere end de 5 minutter (jeg ville sige 1-2) , bring det gerne til Silkeborg rally om en uge, og jeg kan overbevises.
vh

Hej Hannover

Jeg er ked af at skuffe dig, men mit Rolex 5508 med en skive fra 1961 med Exclamation Dot (Tritum) lyser permanent. Der er ikke meget lys tilbage men lige nøjagtigt så meget at du kan ane hvad klokken er i helt mørke (hvis altså du har fået dit natte syn).

Jeg tager den selvfølgelig med til UR10 så du med selvsyn kan opleve denne umulighed Icon_e_wink

Hilsen

Danny
Det er jo så sådan - jeg køber den når både du og KlausM siger det - utroligt flot, at et ur fra 1961 = 4* halveringstiden stadigt kan lyse nok til man kan se klokken i helt mørke - også efter 5 minutter i mørket - og YES - jeg vil da absolut gerne se det i virkeligheden - det bliver vel mørkt derovre i Silkeborg ved nattetid - så ha det på om aftenen.
(går ud fra at det med Exclamation dot (tritium) betyder at det med sikkerhed er tritium og ikke radium - som jeg ikke kender halveringstid for)
See you

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)