Præcision og gang udsving
Udfra de forskellige indlæg kan jeg forstå at det er ret almindelig at mekaniske ure vinder eller taber op til flere sekunder i døgnet.

Har jeg blot være heldig at få et ure der går ret præcist???

Min tidligere Omega vandt ret meget da jeg først fik den, men efter en tur forbi urmageren gik den meget præcist. ( maks +1 sek i døgnet)

Kan alle værker justeres til at gå præcist hvis de er nye servicerede og har fået ny olie?

Eller er der en samenhæng mellem kvaliteten af værket og muligheden for at få det til at gå præcist?

Alle med mekanisk interesse skal være velkomne til at tage del i denne tråd, og undskyld hvis det skulle fornærme nogen.
Svar
Min erfaring er, at alle værker kan reguleres til at gå præcist.

Jeg har ejet mange af Seikos billigste automatiske værker, 7S26, hvoraf nogle har vundet 20 sekunder i døgnet frisk fra fabrik, men med lidt fingersnilde, så har jeg fået nogle til at gå helt ned til +1 pr. døgn.

Når et ur begynder at tabe eller vinde mere end man bryder sig om, så kan det reguleres, og løser det ikke tingene, så skal der måske en justering eller et service til.

Jeg synes ikke, at man sådan per automatik kan sætte lighedstegn imellem godt værk og god præcison. Man kan dog godt regne med, at når man betaler x antal kroner ekstra for et COSC certificeret værk/ur, ellr for en producents egne og øgede præcisionsspecifikationer, ja så går uret inden for specifikationerne - i hvert fald i de første par år. Herefter vil præcisionen falde, vil jeg hævde. En producent som Seiko, har ved deres billige værker vide specifikationer, men lave priser. Brugeren kan så vælge, om vedkommende kan leve med en afvigelse på 15 sek. pr. døgn, og kan vedkommende ikke det, så kan uret justres for et par hundrede kroner ved en urmager, eller man kan gøre det selv Icon_e_wink

For så lige at give COSC et fur med på vejen, så vil jeg hævde, at specifikationerne idag (+6/-4) er så vide, at de seriøse producenter, eller ure i en vis prisklasse, selv har egne og bedre specifikationer Icon_e_wink

Jeg har ikke beskæftiget mig med finere horologi, men med de erfaringer jeg har samlet indtil videre, så når man til tider til et punkt, hvor man kan/må/bør vælge imellem fin horologi og/eller robusthed, ringe servicebehov osv. Det er sjældent, at de super fine og smukke værker også samtidig er både holdbare og megt lidt servicekrævende - for slet ikke at tale om servicepriser for sådanne værker ifht mindre horologisk skønne af slagsen. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl ... Icon_redface Her skal John så nok komme på banen med mange af hans smukke kolonnehjulskronografer, hvoraf et par eksempler måske ikke er serviceret i årtier, men stadig tikker lystigt afsted Icon_e_wink Icon_e_smile

Til slut vil jeg da lige nævne, at der faktisk også er strenge krav på quartz siden til ure, som vil påberåbe sig høj præcision. Man kan få værker, som nærmest går som vinden blæser, og så findes der værker, som holder en tolerance på +5 pr. år Icon_e_surprised Men det er jo en helt anden snak Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg fandt lige en gammel tråd omkring noget af det sammen.

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=9067&p=76702&hilit=tidsv" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=9067&p=76702&hilit=tidsv</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;ægt#p76702

Geodoc Skrev:Amplituden angiver hvor meget balancen svinger fra yderstilling til yderstilling. Det er et mål for hvor kraftigt uret slår. 287º er overordentligt tilfredsstillende, navnlig for et 40 år gammelt ur.
...
Haltning angiver symmetrien i urets taktslag. Hænger man f.eks. et pendul ur skævt op, kan man med det samme høre at det halter. 0,1 ms haltning er ubetydelig, og det ville et helt milli sekund såmænd også være.

Er der nogen der kan linke til mere læsning omkring disse begreber og andet der har med præcision at gøre?
Svar
BobT Skrev:Jeg fandt lige en gammel tråd omkring noget af det samme her
Geodoc Skrev:Amplituden angiver hvor meget balancen svinger fra yderstilling til yderstilling. Det er et mål for hvor kraftigt uret slår. 287º er overordentligt tilfredsstillende, navnlig for et 40 år gammelt ur.
...
Haltning angiver symmetrien i urets taktslag. Hænger man f.eks. et pendul ur skævt op, kan man med det samme høre at det halter. 0,1 ms haltning er ubetydelig, og det ville et helt milli sekund såmænd også være.
Er der nogen der kan linke til mere læsning omkring disse begreber og andet der har med præcision at gøre?
Her er et par forslag:
chronocentric: Accuracy of Fine Wristwatches
COSC Hjemmeside
Swiss Chronometers By: Thys Willemse of OTWS
Inside COSC By: Alan Downing
Precision and accuracy aren't the same thing by: Dell Deaton
Swiss Chronometers and COSC
Federation of the Swiss Watch Industry FH: COSC, Another Record Year

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)