Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Mads Gjødesen Skrev:for at et ur har samlerværdi for mig skal det have:
1. Historie som ur-fabrikant
2. Høj kvalitet og forarbejdning af uret hele vejen rundt og have et højt bundniveau (ufinisheret ETA og alt under er no-go)
3. Et vist horologisk niveau. Dvs. in-house eller benytte finere ebauche og gerne komplicerede værker i programmet
4. Velanset i samlerkredse (=høj gensalgsværdi/god investering)
5. Godt klassisk design der matcher min stil og smag
Kan et ur ikke leve op til min. 4 af disse krav ender det ikke i min permanente samling. det er lige så sikkert som amen i kirken...
/Mads
Ja punkt 2 tænkte jeg faktisk også på at have med. Ufinisheret ETA 2824 er ikke noget der vil få større samlerværdi - det er gode ure - glimrende - går godt og længe - men jeg har det helt som du - det er ikke egentlig samlerværdi
Så langt hellere noget gammelt 40-60'er ur i flot stand - som jo også er med ufiniseret ETA/FF/Schield osv - men som vinder ved sjældenheden og standen
Skal sprit nyt ur som kan skaffes hos alle "Kirkeby ure" butikker have samlerværdi, skal maskinen gerne - hvis det er en standard ETA - have været behandlet - som ex Omega og IWC typisk gør det - eller de skal have noget andet specielt over sig
Alle de andre - er flotte - ofte superflotte - og absolut gode til at vise tid - men det er så det.
De vil næppe heller stige i værdi eller bare nogenlunde holde værdi - det kan vel også indikere at der ikke er samlere nok til at tage dem over efter nogle år?
vh
•
Svar: 742
Tråde: 27
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det gør for mig ingen forskel om det er lavet i 100 eller 10000 stk. som du selv skriver så bruger det samme kasse som dit Enzo og dermed er den limiterede udgave allerede udvandet.
Jeg synes det er fint at man laver 100 stk. af et ur hvis man f.eks. kun kan skaffe 100 værker, men at lave noget ståhej ud af selve antallet i et ur med et ganske alm. værk er noget pjat efter min mening.
Jeg er ved at nå dertil at jeg ønsker mere kvalitet/noget mere specielt frem for kvantitet, men dermed ikke sagt at jeg afskriver alle ure under $500, slet ikke, ligesom jeg heller ikke vil afskrive et ur blot fordi det skulle være baseret på quartz.
Thomas
•
Seamus Skrev:Det gør for mig ingen forskel om det er lavet i 100 eller 10000 stk. som du selv skriver så bruger det samme kasse som dit Enzo og dermed er den limiterede udgave allerede udvandet.
Jeg synes det er fint at man laver 100 stk. af et ur hvis man f.eks. kun kan skaffe 100 værker, men at lave noget ståhej ud af selve antallet i et ur med et ganske alm. værk er noget pjat efter min mening.
Jeg er ved at nå dertil at jeg ønsker mere kvalitet/noget mere specielt frem for kvantitet, men dermed ikke sagt at jeg afskriver alle ure under $500, slet ikke, ligesom jeg heller ikke vil afskrive et ur blot fordi det skulle være baseret på quartz.
Thomas
Enig - limited der har ingen mening. Der er som du skriver slet ikke nogen grund til at afskrive alle ure under $500 - men de hører nok ikke rigtigt til i "samlerværdigt" hvis det ord skal have mening (og det skal det måske ikke i nogens øjne)
Ellers er vi som jeg prøvede at være inde på dér - hvor nogen må vise 10 nye pæne ure som ikke er samlerværdige - og begrunde det - for så er alt jo faktisk samlerværdigt - hvilket er OK - men så kan man droppe disktutionen
vh
•
Svar: 742
Tråde: 27
hannover_dk Skrev:Ellers er vi som jeg prøvede at være inde på dér - hvor nogen må vise 10 nye pæne ure som ikke er samlerværdige - og begrunde det - for så er alt jo faktisk samlerværdigt - hvilket er OK - men så kan man droppe disktutionen
vh 
Det tror jeg ikke er muligt da samlerværdien for en given ting er noget som enhver kun kan svare på for sig selv. Hvis man synen en bic kuglepen er fed at have i 20000 varianter så gør nytter det ikke at jeg synes det er mærkeligt
Men min vurdering er at 99% af de ure man kan købe i dag ikke vil være noget som ursamlere vi gå efter om 10+ år, dels fordi de bliver hakket ud i utrolige mængder og dels fordi det igen skal være et design som folk kan holde ud at se på om 10+ år
For at tage et eksempel så er Rolex SD jo netop udgået og nogle spår at den snart vil blive utroligt attraktiv mens andre mener det modsatte, den har dog det plus at den har et godt solidt design som mange kan lide, men omvendt er der jo lavet tusinder og atter tusinder af af dem.
Thomas
•
Seamus Skrev:hannover_dk Skrev:Ellers er vi som jeg prøvede at være inde på dér - hvor nogen må vise 10 nye pæne ure som ikke er samlerværdige - og begrunde det - for så er alt jo faktisk samlerværdigt - hvilket er OK - men så kan man droppe disktutionen
vh 
Det tror jeg ikke er muligt da samlerværdien for en given ting er noget som enhver kun kan svare på for sig selv. Hvis man synen en bic kuglepen er fed at have i 20000 varianter så gør nytter det ikke at jeg synes det er mærkeligt 
Jamen hvis ikke man kan finde ure der ikke er samlerværdige - så giver det sig selv at alle ure er samlerværdige for den som vælger at samle - og så duer diskutionen jo ikke
Subjektivitet naturligvis - og jeg tror egentligt du langt hen ad vejen selv synes der skal mere kød på benet end i det viste ur.
vh
•
Svar: 372
Tråde: 10
Modtaget Likes: 45 i 18 svar
Givet Likes: 127
Det som absolut trækker mest ned i mine øjne (ud over et kedeligt Miyota værk) er at selve kassen er stangvarer som bliver brugt af flere forskellige små producenter .. bl.a. Schaumburg, NautiFish og Enzo + jeg har set et par stykker mere som jeg ikke kan huske!
Sikkert et ok dagligdags ur, men i mine øjne temmeligt intetsigende!
 leJ
•
føler ikke mig selv som samler og ved ikke hvad den rigtige forklaring er på en samler, men mit bud er her......
En samler er en som går målrettet efter noget helt bestemt......
De samlere jeg ser på dette site, som jeg kalder samlere er:
Baun, som er sat til Omega vintageure...... og som næsten holder sig til dette mærke.
Tukjær, som har Danmarks største samling af dykkerure...... og som stadig kun ønsker dykkerure.
Der er selvfølgelig andre, men de fleste herinde ser jeg ikke som samlere, men mennesker som er glade for ure.....
Bare min mening.....
Det er ikke prisen som afgør en samling, men glæden ved det man har.............
Der er en tendens til at sable billige ure ned herinde, som værende ikke gode nok........, der er fine tendenser, men det gør det ikke bedre for mig......
Et eksempel:
Jeg har selv et Rolex sub liggende i bankboks......., ja måske det har et bedre urværk end mit Sinn U1, men mit Sinn U1 har langt bedre finish end mit Rolex, har bedre drejekrans og går langt mere præcis.......
Mine erfaringer er, at kvaliteteskontrollen hos mange "lavere" rangerende urmærker er meget høj.
Mit sidste køb et Fortis Marinemaster går også som på en snor...........
Ved godt at andre også leverer ure, som er justeret godt, men jeg hører for det meste fra dem jeg taler med, at der er problemer med de lidt dyre ure.
Bare min helt egen mening.
Torben
Ps. synes det ser godt ud og fed farve......
•
Submersible Skrev:Tukjær, som har Danmarks største samling af dykkerure...... og som stadig kun ønsker dykkerure.
Forhåbentligt ikke Danmarks største.....  Jeg har altså kun 13 Divers....
Det var da vist et vink med en vognstang..... Jeg må hellere stoppe med at købe (nå, det skulle jeg jo alligevel)
Men når jeg engang køber igen kunne det lige så godt være en Speedmaster eller en Pam 112......
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Indledningsvis er det vel nødvendigt at definere, hvad en samling er. I min forståelse er der kun få samlinger blandt brugerne herinde - resten (mig selv inklusive) er ur-interesserede og har nogle ure. Nogle har så måske samlinger in-spe.
En samling er, i mine øjne, når der er en klar linie, og når denne er bredt repræsenteret indenfor feltet (som Bauns samling, engangskuglepinde, dåseøl, etc.). Resten af os har nogle ure, blandt hvilke der kan være en tendens.
De elementer Mads nævner, ser jeg mere som personlige selektionskriterier.
Jeg ser ikke mig selv som samler, men som interesseret med retningslinier for min søgen. Derfor har jeg også "en bunke" ure uden nævneværdig sammenhæng.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
GTwatch Skrev:Indledningsvis er det vel nødvendigt at definere, hvad en samling er. I min forståelse er der kun få samlinger blandt brugerne herinde - resten (mig selv inklusive) er ur-interesserede og har nogle ure. Nogle har så måske samlinger in-spe.
En samling er, i mine øjne, når der er en klar linie, og når denne er bred representeret (som Bauns samling, engangskuglepinde, dåseøl, etc.). Resten af os har nogle ure, blandt hvilke der kan være en tendens.
De elementer Mads nævner, ser jeg mere som personlige selektionskriterier.
Jeg ser ikke mig selv som samler, men som interesseret med retningslinier for min søgen. Derfor har jeg også "en bunke" ure uden nævneværdig sammenhæng.
Hvis det kun er Baun der har en samling, er der godt nok få ur samlere i lille Danmark.....  Men du har da ret i at alle herinde er ur tosser. Nogle har så en linie i samlingen, SORRY, deres ure..... John Hannover er da også samler.... Og Mads G.!
Men for mig er det også ligegyldigt.... Samling eller ej, ure er seje
•
|