GMT Master 1 - 16750
Min explorer I fra 1992 har stadigvæg fut i tritium... moderat, dog.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:Min explorer I fra 1992 har stadigvæg fut i tritium... moderat, dog.
Jeg synes ofte de kan ha fut, selv fra 1975 -MEN kun i ganske kort tid, og da er det normalt ikke tritiummet som lyser - men phosfor som er blandet i Tritiummet for at give yderligere lys. Tanken er at tritiummet påvirke phosforen til at lyse, men i et ur fra 1992 vil tritiummet, hvis viserne ikke er skiftet, være dødt, og så BØR det kun være phosfor som lyser, i ex 1 lille minuts tid eller noget i den stil?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Du har ret - men det har jeg også... Havde aldrig tænk over det indtil jeg gav uret ( et 14270 N-serie ) til min kæreste som barselsgave. Hun har det på 24 h/day og pokkers; visere og markeringerne kan tydeligt læses i totalmørket, ikke kun et - par minutter, men mindst en time eller to.
Og nej, ingen tritium remake, nye visere etc. Et emne for parapsykologisk mailforum ? Icon_e_surprised
Cheers - John
Svar
Det er heller ikke umuligt. Tritium i sig selv skaber ikke lyset, det er den iblandede Phosfor og med et ur fra 1998, og med tilstrækkeligt tritium, som der må være i din kærestes (kender ikke modellen umidelbart), så skal det også kunne lyse
Halveringstiden for Tritium er 12,3 år så et ur fra 1998 er nu på halv kraft. Den del er ret indiskutablel - men det kan da også være nok til at lyse

At Tritium så ofte dør før skyldes at der er for lidt tritium i phosfor blandingen og så rækker selv halv kraft ikke.

Jeg tror dig absolut, Kommer man op på 25 år så den er nede på 25% - så vil deet meget sjældent kunne lyse i over 30 sek - så vi skal tilbage til ca 1980 før man kan sige det virker dødt

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Min SeaDweller fra 1998 lyser stadigvæk kraftigt i lang tid.

MVH Peter
Svar
Uret er helt almindeligt Explorer I fra 1990 / 91 ( Rolex N-serie ).
Men Peters SD fra 1998 har god luminans er ikke overraskende; det er jo luminova og ikke tritium, man bruger i markeringerne og viserne.
Hvornår skifter Rolex fra Tritium til Luminova ( Morgan... ) ?
Cheers - John
Svar
Man brugte tritium frem til 1999 så Peters er god nok. Iøvrigt rigtig flot patineret hans SD så ingen tvivl om at det er tritium.

/Mads
Svar
Gee, tiden går og klokken slår... Er det 1999 Rolex skiftede ?
Altså, en P-serie Sub ( som jeg har ) er 1st. gen. med Luminova ? Tritium og Luminova overlapper vel ikke pga. at produktion af T. blev forbudt pga. for høj stråling ? ( Kan fjernt huske alt den snak om EU (?) regler mm. og skepsis, vi - stort set alle urnørdter - havde for Luminova ).
Cheers - John
Svar
Slet ikke mit område, men er der ikke noget med at selv det at der står T swiss T ikke med 100% betyder at det er tritium, men at de anvende de skiver en tid selv med luminova visere eller husker jeg helt galt?
Besøg min blog om ure!
Svar
Luminova visere med Tritiumskive... har ikke hørt om, men hvis de eksisterer, må der være mange glæde Rolex-ejere; igen et tilsyneladende almindeligt ur som helt pludseligt blev til et eftertragtet "transitional"...
Jeg er selv inkarneret nørd, men synes at vi har pludseligt fået en del kunstige "samlerobjekter" ud af ingenting. Som om trenden kom fra Panerai og deres evige "discontinued" / "transitional" stads... eller, var panerai-folk bare mere nørdtede at starte med...
Cheers - John
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)