Generelt om de private sælgere på vintageure
#11
Bjarne og Baun - vi er enige om, at vi ville tage et defekt ur retur (med mindre der er tegn på "mishandling"). Jeg har gjort det en gang, hvor det efter en kærlig hånd røg tilbage til sælger (det var ikke noget, som hverken køber eller undertegnede var herre over). Det hedder vel fornuft, ærlighed og respekt for vores små ure.

Bjarne - hvad menes med "i stort set samme stand" - vil det sige, at man faktisk kan gå fra urbutik til urbutik og "låne" ur hver anden uge? For et helt nyt ur vil jeg helt klart mene, at selv hairlines er "markant" brug. For brugte ure vil dette kunne give anledning til længere diskussioner af konceptet "samme stand" (vi herinde har vel oftest en anden måde at behandle vores ure end de fleste). Og hvordan med dette i en ren privathandel?

Og hvad med de mange privathandler, der foregår uden kvitteringer?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#12
GTwatch Skrev:Bjarne - hvad menes med "i stort set samme stand" - vil det sige, at man faktisk kan gå fra urbutik til urbutik og "låne" ur hver anden uge? For et helt nyt ur vil jeg helt klart mene, at selv hairlines er "markant" brug. For brugte ure vil dette kunne give anledning til længere diskussioner af konceptet "samme stand" (vi herinde har vel oftest en anden måde at behandle vores ure end de fleste). Og hvordan med dette i en ren privathandel?

Og hvad med de mange privathandler, der foregår uden kvitteringer?

Jeg har selv spurgt om det samme og fik svaret at "stort set samme stand" er som det skrives men med den risiko der kan være ved brug, deriblandt småridser, du har afleveret uret på vilkår hvor du løber en risiko, modsat kan du afleverer uret personligt ved salg så bortfalder returret da uret så er beset.

Handler uden Kvittering Icon_question det må man ikke, ihvertfald ikke hvis du er under katagorien "handlende" Icon_cool
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#13
En handel bliver vel ikke en "Internethandel" med 14 dages lovpligtig retur ret blot fordi et ur har været sat til salg på internettet.

Hvis køber og sælger mødes og handler et ur, hvor køber har haft lejlighed for at se og prøve uret mener jeg at reglen om de 14 dages returret ved nethandel er bortfaldet.
-Ren retorik måske, men de 14 dage er vel for at beskytte køber mod at købe katten i sækken fordi han ved nethandel, ikke havde mulighed for at være sikker på hvad han modtog når varen blev leveret?

Altså hvis køber og sælger mødes fysisk og varen udleveres/handles der, mener jeg at de 14 dages returret er bortfaldet i lovens bogstavelige forstand.
At man så giver 3-5 eller 30 dages returret er jo blot en service som er ud over hvad loven foreskriver.

Men når det er sagt så har den gode Mark Twain jo heldigvis oftest ret!
Svar
#14
Bjarne Skrev:
GTwatch Skrev:Bjarne - hvad menes med "i stort set samme stand" - vil det sige, at man faktisk kan gå fra urbutik til urbutik og "låne" ur hver anden uge? For et helt nyt ur vil jeg helt klart mene, at selv hairlines er "markant" brug. For brugte ure vil dette kunne give anledning til længere diskussioner af konceptet "samme stand" (vi herinde har vel oftest en anden måde at behandle vores ure end de fleste). Og hvordan med dette i en ren privathandel?

Og hvad med de mange privathandler, der foregår uden kvitteringer?

Jeg har selv spurgt om det samme og fik svaret at "stort set samme stand" er som det skrives men med den risiko der kan være ved brug, deriblandt småridser, du har afleveret uret på vilkår hvor du løber en risiko, modsat kan du afleverer uret personligt ved salg så bortfalder returret da uret så er beset.

Handler uden Kvittering Icon_question det må man ikke, ihvertfald ikke hvis du er under katagorien "handlende" Icon_cool
Nåh, men så gælder "som beset" jo også - for privatkøb... Uden kvittering er naturligvis også for privatkøb. Nok er jeg jyde, meeeen...
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#15
"modsat kan du afleverer uret personligt ved salg så bortfalder returret da uret så er beset."

ahh, det er jo netop det du skriver Bjarne! Icon_redface
Svar
#16
Ikke forstået Benny Icon_question

Sådan er det jo også hvis du køber et ur ved en urmager.

Men en ting er jura, noget andet konduite og goodwill. Icon_e_wink
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#17
Bjarne Skrev:Ikke forstået Benny Icon_question

Sådan er det jo også hvis du køber et ur ved en urmager.

Men en ting er jura, noget andet konduite og goodwill. Icon_e_wink


Mener blot at hvis køber og sælger mødes så er der ikke mere tale om en internethandel.
Evt. aftaler om returret er ren aftalebaseret mellem køber og sælger.
Svar
#18
Enig Icon_cool
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#19
svejbaek Skrev:Så køber du ure på nettet så sikre dig at sælger vil give dig de lovpligtige 14 dages returret, samt at der gives garanti jvnf. Dansk lov, dvs. 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamationsret.
Man har ikke garanti jf. loven - man har 2 års reklamationsret. En garanti er noget, der stiller dig bedre end loven.
Svar
#20
Hej

Jeg har handlet ure med flere af ovennævnte, uden nogen som helst problemer, og den ene af dem har jeg aldrig set, og jeg er ovenud tilfreds, så er vi ikke ude i grænsetilfældende hvor en er utilfreds med at der er en lille ridse i et brugt ur og ville levere det tilbage bare fordi han har fortrudt købet.

MVH Peter Icon_e_biggrin
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)