Explorer II eller...
[quote="Mads Gjødesen"]Hej Elmer
Jeg skal ikke kunne sige, hvad der ligger til baggrund for Klarlunds beslutning om at droppe JLC. Umiddelbart syntes jeg det lyder lidt mærkeligt, hvis det skulle være på baggrund af værkerne. Jeg har ikke hørt om tilsvarende problemer på andre fora. Desuden har JLC altid hørt til bland urmagernes ynglinge, og altid været værdsat for deres fine og velfungerende konstruktioner.

Alle JLC´s ure bliver, som tidligere nævnt, 1000 timers testet og her skulle div. små-problemer gerne blive fanget.

1000 timers testen (over 40 dage!!) har følgende faser, som her er opstillet i kronologisk rækkefølge:

- Visuel kontrol af alle funktioner og finish

- Test af præcision i 6 positioner
- Test af power reserve ved høj aktivitet
- Test af power reserve ved lav aktivitet
- Udsættes for varierende temperaturer
- Udsættes for cyclotest
- Shock-test for at kontrollerer balancens "shock-resistance".
- Test af power reserve ved lav aktivitet
- Test af vandtæthed
- Test af præcision i 6 positioner
- Visuel kontrol af alle funktioner og finish

Jeg kender desværre ikke beståelseskravene i hver enkelt fase, men jeg ved at præcisionstesten har skrappere krav end COSC-testen. Bemærk at det er hele uret, som udsættes for 1000 timers testen og ikke kun værket som COSC.

Hvis nogen har mulighed for at få Klarlunds udmelding uddybet, vil jeg meget gerne hører nærmere. Jeg har vel haft knap 10 JLC ure. De har alle fungeret fremragende. Har kun haft en enkelt, som skulle til rep, men det var vist desværre min egen skyld Icon_redface
Mads Gjødesen[/quote

Hej Mads. Det var Ole som fortalte at de var stoppet med JLC pga. for mange reklamationer? Jeg syns" også JLC er fedt. Har dog ingen lige nu.
H. Elmer
]
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Nej den udmelding overrasker nok ikke dem som kender mig. Det er jo bare MIN holdning, baseret på de Rolex/JLC jeg gennem tiden har haft. Det er trods alt nogle stykker....
Du er velkommen til at komme med din mening "guest", og det kunne da være fedt, hvis du kunne komme med saglige argumenter for at vælge Rolex frem for JLC, frem for bare at gemme dig bag en gæste-identitet og "rulle med øjene" af mig. Mads Gjødesen

Hvad er egentlig grunden til, at du jævnligt på et Rolex forum kritiserer og nedgører netop Rolex ure ? Det er vel et berettiget spørgsmål gæst eller ej ? Umiddelbart virker det en smule tåbeligt, specielt når din holdning altid er den samme og du deler ud af den jævnligt. Måske du var bedre tjent med at lovprise de mærker du holder af og respekterer i fora der handler om netop disse mærker ..!? At fremhæve fx JLC gang på gang på et Rolex forum ...nej ...det kræver at man ruller med øjnene Icon_rolleyes
Svar
Hvad er egentlig grunden til, at du jævnligt på et Rolex forum kritiserer og nedgører netop Rolex ure ? Det er vel et berettiget spørgsmål gæst eller ej ? Umiddelbart virker det en smule tåbeligt, specielt når din holdning altid er den samme og du deler ud af den jævnligt. Måske du var bedre tjent med at lovprise de mærker du holder af og respekterer i fora der handler om netop disse mærker ..!? At fremhæve fx JLC gang på gang på et Rolex forum ...nej ...det kræver at man ruller med øjnene :roll:[/quote]

Jeg er da glad for at Mads har en holdning! Også om Rolex (som er mit mærke). Det er da sundt med en debat uden alt for meget "Fnidder".
Det kunne jo være der var noget man ikke vidste. Jeg tror Mads ved en hel del og jeg vil gerne dele hans viden!!! H. Elmer
Elmer
Svar
Jeg er helt enig med Elmer! Jeg er også er Rolex-fan, men suger da interesseret til mig af viden og holdninger om Rolex, hvad enten holdningen måtte være pro eller contra Rolex.

Desuden ser jeg bestemt ikke Mads holdning som entydig negativ. Han har, så vidt jeg, selv ejet adskillige Rolex, men forbeholder sig forståelig nok ret til at have en differentieret holdning til dem.

Meningen med en debat er jo netop at meninger skal kunne brydes og udveksles, forhåbentlig med formål at flest mulige opnår et højere erkendelsesniveau.

Skulle jeg med ovenstående indlæg have krænket andre Rolex-elskere, vil jeg gerne undskylde på forhånd og trække alle udtalelser tilbage, - det ligger jo i tidsånden Icon_e_wink - jeg mener nemlig at debatten herinde for ofte får karakter af "religionskrig", - derfor ovenstående parallel.
Svar
Vil også bare støtte at man i Rolex forum skal kunne have nedsættende mening om Rolex (hvilket jeg slet ikke synes Mads har - og heller ikke selv har) - men der må da være lidt højt til loftet - bare det underbygges på den ene eller anden måde som Mads gør det. Og på toppen spørger gæsten faktisk om han skal vælge Rolex eller JLC - jeg fatter overhovedet ikke kritiken af Mads svar. Det er en "ommer" gæst

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Guest
Jeg er meget ked af at du tolker mine udtalelser som en kritik af Rolex. Jeg har haft mange Rolex ure og har pt. tre i samlingen. Jeg kunne ikke forestille mig en samling uden. Jeg har dyb respekt for Rolex og de ure de producerer. Jeg mener bare ikke Rolex er gud, og lige som alle andre mærker har de fordele og ulemper. Det samme gælder JLC.

For lige at uddybe mine udtalelser: MDK spørger om han skal vælge A eller B? Jeg kommer med faktuelle fordele og ulemper for BÅDE A og B. I min verden kommer han længst med det svar. Ellers er der jo ingen grund til at spørge!? Jeg mener både fordele og ulemper bør inddrages for at træffe det rigtige valg, som passer ham bedst.
Blot fordi dette er et Rolex-forum, betyder det vel ikke, at vi alle skal smide skoene udenfor, lægge os på knæ og vende næsen mod Geneve for at tilbede Rolex, når vi arrivere dette forum. En holdning som Elmer, Sogge og John heldigvis deler med mig.
Er du uenig i mine udtalelser om Rolex, er jeg som altid mere end åben over for saglige modbevisende argumenter. En personlig tilsvining af min holdning her desværre den modsatte effekt. Det bekræfter blot min hypotese om at ikke alle Rolex-fans ved lige meget om ure.

Jeg forstår ikke helt din vrede over mine udtalelser. Men så længe jeg udtaler mig på baggrund af faktuelle oplysninger, mener jeg ikke jeg har trådt nogen over tæerne. Havde jeg til gengæld svinet Rolex til uden saglige argumenter, kunne jeg forstå din frustration.

Mads Gjødesen
Svar
Tak for mange rigtig god meninger om RL vs JLC

Jeg har ikke endnu beslutte mig for hvad for et ur skal jeg købe...

men jeg kan faktisk lide både RL/JLC, så hvorfor ikke købe begge to Icon_e_wink
Svar
På jagt plejer vi at sige:

Du kan genere mig, min kone, mit tøj - endda mit gevær - men lad være med at genere min hund! For så bliver jeg ked af det!

Lidt det samme med ure. Hvis man er meget glad for et bestemt mærke, det være sig Rolex, Omega eller endda Breitling Icon_razz - så tåler man ikke så godt, enddog saglig kritik.

På den anden side, må man jo også betragte det som et kompliment til branded, at det bliver brugt som målestok for andre mindre kendte brands.

- og når alt kommer til alt er et ur kun et ur - og ikke en hund!

vh Baun
Svar
Jeg trodde det bare var JLCs Master series som ble omfattet av 1000 timers kontrollen. Det er riktignok en rekke ulike ur, men der betyr likevel at mange - deriblant alle Reversour - ikke blir testet slik. Stemmer ikke det? Min Reverso GranSport, som jeg fremdeles har og er meget glad i, brøt sammen og jeg fikk bekskjed av min urmaker (Bjerke) her i Oslo at urverket var fullstendig gått i stykker. Uret var på det tidspunkt cirka 2 år gammelt. Etter å ha epostvekslet med JLC i Sveits, gikk de med på å ta det som en garantisak, men det tok omtrent 1/2 å få det reparert. Ellers var de meget serviceinnstilt. Men feilfrie er altså JLC urene ikke! Mine Rolexur har hittil vært problemfrie, men jeg har derimot hatt et Tudorur som gikk i stykker etter 1 1/2 år. Også dette ble utbedret som garantisak, dog etter mye diskusjon med urmaker Bjerke. Men denslags risiko for feil og skader følger vel med mekaniske ur - uansett prisklasse?
Svar
Siden 2005 er alle JLC 1000 timers testet incl. Reverso. Det var da ikke en rar historie med dit JLC. Jeg tror den slags kan ske for de fleste mekaniske ure uanset fabrikat. Rolex ligger nok blandt dem med færrest tekniske problemer. Det har med sikkerhed et mere robust værk end JLC.

Mads Gjødesen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)