13-05-2013, 07:48 AM
Hey igen,
Størrelserne jeg har nævnt - dem står jeg ved, dog er der sikkert forskelle på hvorledes man måler:
Hvis man måler dem med de lige horn på bagkassen så er de rigtig nok ca. 38,5mm MEN måler man dem på forsiden så ryger der lidt oven i pga. at lynetten stikker en anelse udover hele vejen rundt hvilket giver ca. en mm mere alt i alt - samme historie for dem med snoede horn!
Ja som vist i min oversigt så er der overlap!
Nej - og hvis man finder en i god stand så snakker vi sikkert 1000euro!
Den sidste lænke ref. ud af de 3 du snakker om er ref. 7012!
Ja Seamaster 300 ref. 2913 og Railmaster 2914 har jeg jo et specielt forhold til da de har været et flere års projekt for mig - og jeg har da også nogle stykker af dem i dag!!
Min plan har jo været længe at finde alle 3 Masters - The Holy 3 - 2913+ 2914+2915 -> hvoraf jeg stadig mangler Speedy'en!
Fede ure uden for normal Omega kategori IMO da de vist må betegnes som de mest eftertragtede Omega vintage ure med alt der har med pris og efterspørgsel at gøre på godt og ondt!!
- om man så kan lide den slags udvikling eller ej er en anden snak!
Vh. Jon
baun Skrev:Du skriver at størrelsen er 39-40, men i bogen OMEGA Sportswatches opgives den til 2915 til 38,5 mm, 2998 til 39 mm og 105.00x til 39,5 - gad vide om det er rigtigt. Har du eller andre for den sags skyld nogensinde målt et?
En super størrelse iøvrigt.
vh Baun
Størrelserne jeg har nævnt - dem står jeg ved, dog er der sikkert forskelle på hvorledes man måler:
Hvis man måler dem med de lige horn på bagkassen så er de rigtig nok ca. 38,5mm MEN måler man dem på forsiden så ryger der lidt oven i pga. at lynetten stikker en anelse udover hele vejen rundt hvilket giver ca. en mm mere alt i alt - samme historie for dem med snoede horn!
baun Skrev:En anden ting som falder mig ind. Har der været et overlap hvor Omega har produceret Speedmaster med lige horm samtidig med modellen med snoede horn? 1963 - 1965 ? Nogen der ved det?
vh Baun
Ja som vist i min oversigt så er der overlap!
gmt-geek Skrev:Omega Speedmaster Pre Moon Pre Prof. 1963 -> 1965
Ref. 105.003 cal. 321
--------------------------
Buede horn - krone beskytter - diameter: 41/42mm uden krone:
Omega Speedmaster Professional Pre Moon 1963 -> 1968
Ref. 105.012 cal. 321
baun Skrev:Der er vist også tale om at 3 lænker har været leveret til de tidlige Speedyer - 7077 til de første og 1501 til 105.00x. De er ikke nemme at finde idag.
vh Baun
Nej - og hvis man finder en i god stand så snakker vi sikkert 1000euro!
Den sidste lænke ref. ud af de 3 du snakker om er ref. 7012!
baun Skrev:En anden interessant del af den tidlige Speedmaster historie er jo også at Omega lancherede 3 fantastiske Mastere i 1957:
Seamaster 300 - Omegas første dykkerur i det traditionelle design med krans osv.
Railmaster som jo var beskyttet ud over det sædvanlige imod magnetisme og derfor kunne anvendes af inginiører som arbejdede tæt på store motorer med magnetfelter
Speedmaster, som jo så formentlig var til motorsportsfolk og piloter
1957 var er markant år i Omegas historie.
vh Baun
Ja Seamaster 300 ref. 2913 og Railmaster 2914 har jeg jo et specielt forhold til da de har været et flere års projekt for mig - og jeg har da også nogle stykker af dem i dag!!
Min plan har jo været længe at finde alle 3 Masters - The Holy 3 - 2913+ 2914+2915 -> hvoraf jeg stadig mangler Speedy'en!
Fede ure uden for normal Omega kategori IMO da de vist må betegnes som de mest eftertragtede Omega vintage ure med alt der har med pris og efterspørgsel at gøre på godt og ondt!!
- om man så kan lide den slags udvikling eller ej er en anden snak!
Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Ure? - Lidt af hvert vel....

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)