Pilot-ur i bronze
Ja, jeg er også lidt nysgerrig.
Nogle vil måske synes at måden det patinerer på er en ulempe, men det er jo et spørgsmål om smag og NEMT at fjerne.
Direkte kontakt med huden er vist ikke hensigtsmæssig, men netop derfor har alle bronze ure vel også en bagkasse i at andet materialle.

Sendt via Tapatalk
Svar
KimT Skrev:J
Direkte kontakt med huden er vist ikke hensigtsmæssig, men netop derfor har alle bronze ure vel også en bagkasse i et andet materiale.

Sendt via Tapatalk
Anonimo's bronze ure indeholder meget lidt eller intet af det der genere huden (kan ikke huske hvad....) De andre mærker bruger en titaniums bagkasse (så irre den heller ikke fast...)

Bronze er et FEDT materiale til ure.......
Svar
jeg synes det er fedt, men er lidt bekymret når det er med nikkel indhold, det er ulovligt i dk at sælge, selvom man kan købe smykker og lignende ved markedspladser og kræmmermarked mm Se link

[url]"http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Bolig-og-fritid/Festival/Saadan-undgaar-du-smykker-med-nikkel-og-bly" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... kel-og-bly[/url]
Svar
Dette ur har en bagkasse af alm. stål, så der skulle heller ikke være nogle issues der.
Jeg har altid været vild med bronzeurene, men dem der er på markedet har været for store til mig (efter min smag)
Så dette kunne være et sjovt alternativ at prøve......men jeg vil nok vente til Marts, hvor deres "H" model kommer uden logo, dato og med blå visere.

Dam # Hvorfor tror du der er nikkel I.
Efter hvad jeg kan google mig til, så er Nikkel ikke en del af indholdet i CuSn8 (som uret er lavet af)
Men jeg ved ikke en fløjtende fis om dette emne, så jeg tager muligvis fejl Icon_e_wink
Svar
Det er svagere end stål, det er blødere end stål, og så oxydere det rigtig hurtigt, hvilket kan få lynetten til gro fast.
Bronze ure er et modefænomen, og har ingen praktiske fordele. Men derfor kan de stadig se ret cool ud:-)
Svar
Er du sikker på at det er svagere/blødere end stål?
Efter hvad jeg kan læse mig til skulle CuSn8 netop være en blanding som har en tilsvarende hårdhed som 316 stål.
Men igen....jeg er MEGET på udebane her, så ret mig endelig, hvis jeg er gal på den Icon_e_wink

Det er korrekt at det korrodere, hvorfor man heller ikke bruger bagkasse i samme materiale.
Og er det et ur med lünnette, skal man sørge for at dreje den fra tid til anden.
Svar
KimT Skrev:Og er det et ur med lünnette, skal man sørge for at dreje den fra tid til anden.
Og hvis man ikke gør det, er det vel også lige meget at den gror fast Icon_crazy
Svar
Jeg fandt lige denne, som viser (som Dam nævnte) at der er en lille smule nikkel i.

İmage

Men i 316 stål som mange urfabrikanter bruger er der noget mere nikkel i.
Svar
KimT Skrev:Efter hvad jeg kan google mig til, så er Nikkel ikke en del af indholdet i CuSn8 (som uret er lavet af)
Men jeg ved ikke en fløjtende fis om dette emne, så jeg tager muligvis fejl Icon_e_wink

Cu = kobber, Sn = tin, og 8 = bronzelegeringen indeholder 8% tin - hvis man bruger betegnelsen CuSn8 vil jeg derfor også mene at det må bero på en produktionsfejl, hvis der også tilføres nikkel til legeringen - ellers burde den have heddet CuSnNi (mit gæt)

Edit: Må bøje mig - KimT billede viser jo med alt tydelighed, at der er flere andre tilsætninger til legeringen end jeg troede.....

Sent from my iPad using Tapatalk HD
MVH Jesper
Svar
JJG Skrev:
KimT Skrev:Efter hvad jeg kan google mig til, så er Nikkel ikke en del af indholdet i CuSn8 (som uret er lavet af)

Cu = kobber, Sn = tin, og 8 = bronzelegeringen indeholder 8% tin - hvis man bruger betegnelsen CuSn8 vil jeg derfor også mene at det må bero på en produktionsfejl, hvis der også tilføres nikkel til legeringen - ellers burde den have heddet CuSnNi (mit gæt)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hvad siger du til skemaet lige herover, hvor der står at CuSn8 indeholde en lille smule nikkel?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)