Hvilket hold er du på - og hvorfor betyder det noget?
Jeg synes bestemt heller ikke jeg er en snob, selvom at mit favoritmærke er Audemars Piguet og har et ur som vel kan betegnes som et "møgdyrt" ur.
Jeg glædes ved ure i alle prisklasser og håber ikke dagen kommer, hvor jeg ikke kan begejstres af et ur i den "billige" ende af skalaen.
Faktisk har jeg et på vej, som jeg glæder mig meget til at få Icon_e_biggrin1

Mht. til andres mening og den måde hvorpå det påvirker mig, så mener jeg selv at jeg køber ure som jeg er vild med, uagtet hvad andre mener.
Når det så er sagt, skal der ikke herske tvivl om at det giver en glæde når man får positive tilbagemeldinger på sit valg.
Ligesom når nogle siger at min hustru er lækker Icon_cool Den "anerkendelse" af ens smag glæder vel de fleste, eller ?

Og så kan jeg heller ikke sige mig fri fra at blive påvirket at andres valg.
Super gode billeder og interessante holdninger om ure fra andres side, påvirker også min smag, som har ændret sig markant igennem de år hvor jeg har interesseret mig for ure.
Alt fra store dykkere til de mere klassiske ure og prismæssigt fra et 1500 kroners Seiko til et AP ROO Safari og tilbage igen.
Jeg er overordnet til det hele, men rykker mig løbende meget.

En anden ting som spiller ind på mit valg, er at jeg generelt holder mig til de "kendte" mærker og dette pga. noget så forfærdeligt som overvejelser om gensalgsværdi.
Efter en del år med denne hobby, kender jeg mig selv godt nok til at vide at jeg har meget svært ved at holde mig til et ur voldsomt længe af gangen.
Og da jeg ikke er lavet af penge og har et max. budget i "ur-kassen" skifter jeg ud jævnligt.
Tænkte jeg ikke over gensalgsværdi, ville jeg have tabt en masse penge gennem tiden, hvilket ikke er tilfældet.
Jeg har den dybeste respekt for folk som ser bort fra dette og køber ure de ved de vil tabe penge på, men som de bare synes er fede Icon_party
Min smag er åbenbart bare meget mainstream, hvilket betyder at de ure jeg normalt finder fede, er det samme som en masse andre.
Og så er vi tilbage til det med at blive påvirket af de mennesker man "færdes" iblandt, de ure man bliver eksponeret for og andres meninger.
Lige meget hvad vi siger, så TROR jeg, at vi alle påvirkes på den ene eller den anden måde og i forskellige grader af hinanden.
For tiden er jeg dog forelsket i et ur, som mange ikke synes om, men havde jeg pengene havde jeg købt det uden at blinke - nemlig dette.

İmage

Jeg ved ikke om jeg egentlig har svaret på Bauns spørgsmål, men det var mine umiddelbare tanker affødt af hans indlæg Icon_e_wink
Svar
runzuk Skrev:
Kristofferj Skrev:Hvorfor tror du urene bliver mere holdbare af at være over 45mm?

Det mener jeg heller ikke direkte. Men jeg tror på at der en sammenhæng mellem kraftigt byggede ure og holdbarhed....

Tror nu det meste over 40mm er ren mode. Rolex' 40mm modeller er jo noget af det mest holdbare.
Svar
Det er faktisk en god og interessant tanke, Baun.
Da jeg for alvor blev draget ind i denne forunderlige urverden for nogle år siden, var det nok som mange andre, med lidt batteri ure. De blev så udfaset til fordel for mekaniske ure, for det var jo det der var det rigtige. Altså når man kiggede på, hvad de andre havde med til diverse GTG.
Så fulgte en periode hvor det hele skulle være dykkerure, af forskellige mærker.Lidt tosset egentlig, når man som jeg er lidt vandskræk Icon_e_biggrin1
Men nu er jeg nået dertil, at et gammelt/ældre ur, med et enkelt og "roligt" skivedesign er det der tiltaler mig mest. Alle de chrono-funktioner er da meget flotte, men jeg har aldrig haft brug for dem.
Så mine Omega Constellation`s og den gamle Rolex datejust er dem jeg går mest med.
Jeg har stor respekt for, at andre vælger anderledes.
Og at der bliver valgt både øverst og nederst på hylderne synes jeg bare er dejligt.
Jeg er egentlig lidt ureligiøs omkring mærke af ur, selvom jeg selvfølgelig har mine egne foretrukne.
Så når du spørger hvilket hold jeg er på, så må svaret være at det er mest vintage-holdet.
Men det betyder jo ikke at jeg ikke kan se det smukke i et nyt ur Icon_e_wink
Mvh Palle
Svar
Jeg er vel kun på andres hold på den måde at, hvis jeg nu skulle sælge et af mine ure er det da rart at man ved at der er noget opmærksomhed ved et given urmærke
men ellers prøver jeg at holde mig til det jeg synes er skønt at gå med og ser godt ud.

Men det ville da være træls hvis man har for 200k ure og man en dag vågner op og siger nu ryger de fleste til fordel for en lille rød sportsvogn, så var det jo frdt nok hvis det var et af de store urmærker man havde ure i.....Men breitling har jeg haft flere af, men ingen nu....det er det nærmeste mit svar kan komme. Icon_e_wink
Svar
baun Skrev:Jeg glædes altid når nogen interesserer sig for vintage omegaer. Men hvorfor egentlig. Er det fordi det bekræfter min egen smag, eller fordi vi er en mere på holdet og derfor stærkere? Eller er det bare mig der er tosset?

Du er bestemt ikke tosset, Baun! Tvært imod. Man skal ikke vide ret meget om socialpsykologi (og det gør jeg heller ikke) for at vide, at social accept er meget vigtig for de fleste mennesker. Det skal vi være glade for, for det er faktisk med til at skabe det trods alt velfungerende samfund, vi har.

Derfor er det "sundt", at du bliver glad, når der kommer én mere på holdet, som du udtrykker det.

Hvis enkelte er (eller siger de er) fuldstændig lige glade med, hvad andre mener om deres ursmag, er det næppe et samfundsproblem Icon_e_biggrin1

Jeg er sikker på, at langt de fleste påvirkes af andres meninger.Heldigvis! Ellers var der vel ikke så forbandet mange Submarinere Icon_e_biggrin1
JK
Svar
Jeg er på hold med alle dem der synes ure er interessante - i modsætning til dem der slet ikke gider gå med ure.

Hvis jeg skal komme det lidt nærmere,:
Jeg er på hold med dem der fascineres af uret, finish, værket, historien, jagten, forskelligheden, detaljen osv. (kort sagt dem der er tossede nok til at bruge sin fritid på at skrive på fora som dette Icon_e_wink) - i modsætning til dem der bare køber uret og ikke tænker mere over det.

Just my 5 cents :-)
Morten Østergaard Koch
Omega Planet Ocean XL
Panerai PAM292
İmage
Svar
man da godt flashe sit ur, som kvinder flasher sine smykker

Jeg sørger altid for at uret, feks ikke er gemt under min skjorte, men frit så både kollegaer og kunder kan se det -

Jeg tænker altid over hvilke signaler jeg sender - både med tøj, bil, ur, lejlighed, væremåde

Jeg er bestemt ikke ligeglad hvordan folk opfatter mig - for mig betyder de sociale relationer meget, hvilket jeg tror gælder for de fleste mennesker
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
jk Skrev:Man skal ikke vide ret meget om socialpsykologi (og det gør jeg heller ikke) for at vide, at social accept er meget vigtig for de fleste mennesker. Det skal vi være glade for, for det er faktisk med til at skabe det trods alt velfungerende samfund, vi har.

Derfor er det "sundt", at du bliver glad, når der kommer én mere på holdet, som du udtrykker det.

Hvis enkelte er (eller siger de er) fuldstændig lige glade med, hvad andre mener om deres ursmag, er det næppe et samfundsproblem Icon_e_biggrin1

Jeg er sikker på, at langt de fleste påvirkes af andres meninger.Heldigvis! Ellers var der vel ikke så forbandet mange Submarinere Icon_e_biggrin1
JK
Helt enig JK - selvsagt er det at vi gerne vil gøre hinanden tilpas og gerne vil ha andre synes om os - vigtigt for at vi kan fungere i et samfund.

Jeg kan ikke huske om jeg skrev at jeg ikke var interesseret i hvad andre mente om mine ure, men hvis jeg gjorde, er det jo ikke helt sandt. Derimod kan jeg sige, at jeg ikke lader andres smag for ure diktere min ur smag. Jeg er glad for vintage og egentlig kun vintage sandt og sige, og jeg ved godt, at mange ville synes et Pam eller et DS så bedre ud, og der giver jeg pokker i det - og går med det jeg vil, så dermed kan man sige, at:

Andres mening om ure dikterer på ingen måde hvad jeg går med - ligesom jeg faktisk gir pokker i hvad andre går med - men SKULLE nogen sige - av et lækkert ur du har på, så kan jeg da indrømme det varmer
İmage
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
"Av, et lækkert ur du har (på)!"

/Kristen
Svar
Jeg mener nu ikke spørgsmålet er så svært. De fleste af os vælger vel ur med hjertet, og er derfor ikke direkte påvirket af hvad andre syntes vi skal vælge. MEN når det så er sagt er det vel altid rart med lidt bekræftelse fra andre i at valget og smagen er god.

Jeg har en svaghed for high-end, som vel kan defineres ved komplicerede funktioner og høj finish. Disse ure er i 99 % tilfælde ukendte for mine omgivelser, så vil også mene det 100 % handler om egne behov frem for andres. Fik mit første AP RO i 2003, hvor jeg vil mene RO modellerne ca. var lige så udbredte i DK som Richard Mille er i dag. Der er sket meget siden og jeg syntes da det er fedt at andre har samme smag som mig, så man har nogen at dele sin passion med.

Jeg kender iøvrigt ingen ur-snobber, men kun folk der har stor kærlighed for flot håndværk og kompliceret horologi, som desværre koster uanset fabrikat. Disse personer prioriterer deres midler og mange sparer længe sammen og opgraderer for at få disse ure. Jeg har ALDRIG mødt nogen, der udelukkende købte high-end ure pga. flash effekten, uden at have en forkærlighed for det håndværksmæssige aspekt. De typer når aldrig længere end til Rolex. Man bruger ikke +50-100 k på et ur i DK med det skattetryk vi ligger for dagen uden at det siger en noget. Det ville da være total idioti.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)