Ny bil, men hvilken?!
#11
Hvis du som udgangspunkt køre 20 tusinde om året skal du bruge 1334 l brændstof hvis bilen går 15 km/l
og 1667 hvis den feks. køre 12,det giver en forskel på 333 l som hvis vi siger det koster 12 kr literen bliver til ca 4k om året = 333 kr om mdr.

Det ser jeg som en alt for lille forskel til at køre diesel med tanke på at de er dyrere i service,
og går noget i stykker på feks. brændstof siden så bliver det først rigtig forbudt for børn i forhold til benzin.

Når man kigger på hvad de biler du har inde i dine overvejelser Berg koster i forsikring og vægtafgift,
ja så mener jeg at de 333 kr om mdr er pebernødder i det samlede regnskab.

FDM (ikke fordi de er den hellig gral) og flere andre har regnet på hvor meget man min. skal køre for at diesel kan betale sig,
de er alle kommet frem til at grænsen ligger ved 30 tusinde om året.

Jeg har set mange skræk tilfælde,
det store problem er at der skal være en bio del i den diesel vi køre på i dag og den må (og gør) indeholde vand,
og du finder altså ikke noget værre end vand at komme i en com.rail diesel motor.

De moderne Benzin motore har også deres problemer mange soder til i EGR systemer fordi de skal køre så magert som tilfældet er,
men de er generelt ikke så dyre at rep. som diesel motorene.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#12
Der er lige et forhold jeg måske ikke har understreget, min bil skal ikke ind under de lede danske afgifter. ;)
Vægtafgift på en 730d ligger omkring 4000 kr, en X5 omkring 6500 kr
Forsikring er ca detsamme for begge biler og ifølge BMW er service ca detsamme da det er samme motor, slitage på dæk og bremser skiller dog lidt.
Benzin vs diesel er ingen diskussion, med mit kørselsbehov kan det betale sig når vi taler biler i denne størrelse.
Kan forvente at få 8 km/l ved 140-160 i en X5/X6 og 13-15 i en 7'er.
Med de tal ender vi et godt stykke over 10 000 i forskel.
Jeg er dog lidt nervøs for gensalgsværdien for 7'eren...
__________________________________________
it's pure instinct, you can't learn that!

//Berg
Svar
#13
Jeg sværger til privat leasing - jo dyrere bil, jo mere kan det betale sig
Anders 


Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
#14
Amehlbye Skrev:Jeg sværger til privat leasing - jo dyrere bil, jo mere kan det betale sig
Så er der jo et leasing selskab der skal tjene penge på dig...
Køb billigt og sælg dyrt vil altid være den bedste forretning! ;)
__________________________________________
it's pure instinct, you can't learn that!

//Berg
Svar
#15
OK så er det jo en anden snak Berg Icon_e_wink Icon_cool
med hensyn til forsikring er der ingen rettesnor da prisen på den kommer an på så mange private ting.

Man kan slet ikke sige at bare fordi man køber en dyr bil så bliver det en bedre forretning for en at lease den,
så enkelt kan man desværre ikke stille det op,selv om man kun kigger økonomisk på det så er der stadigvæk flere faktorer der spiller.

Jeg har rådgivet flere omkring bilkøb og jeg har sjældent kunne sige det samme til nogen af dem,
en ting går dog igen og det er at køre de under 30 tusinde om året så glem diesel.

Hvad hjælper det hvis det man spare på at køre diesel,
feks.bliver ædt op i højere service omkostninger Icon_question

Det er jo bla. derfor at man har regnet så meget på hvor mange km man skal køre,for at der er noget at hente med en diesel bil.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#16
Det handler jo også om længden på de ture man kører.

Kører man fx fire ture om ugen, hvor hver tur er 100 km, så kører man kun 20.800km om året, men da det er så lange ture kan det jo sagtens betale sig rent økonomisk. I det tilfælde ville jeg sandsynligvis købe en diesel, og så have en benzin til de kortere ture. Hvis økonomien selvfølgelg var til have to biler.

Derimod, hvis man så køre en masse korte ture under 20-30 km pr gang, så er det jo ikke helt klogt med diesel. Man siger jo en diesel motor ikke er helt varmet igennem, før den har kørt omkring de 30km. Om sommeren måske lidt mindre, da den brugere længere tid på blive varm om vinteren.

Medmindre noget har ændret sig inden for de sdste år?
Obsessed is just a word, that lazy people use to describe the dedicated!
Svar
#17
En moderne com.rail diesel motor har ikke de helt samme "krav"
som de gamle diesel motorer havde med hensyn til hvordan man helst skal køre.

Men helt skævt er det ikke det du er inde på,
men jeg mener stadigvæk man især skal holde sig de højere service omkostninger,og
de dyrere dele en moderne diesel motor indeholder for øje for her kan der altså ligge nogle rigtigt dyre regninger

Her tænker jeg også især på hvis man køre i en bil hvor der ikke mere er nogen form for garanti,
eller andre former for "tryghed" blandet med ind i bilen.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#18
En gammel tråd omkring "udfordringen" ved en moderne diesel motor,
her er et link om den problematik jeg allerede var inde på da tråden var ny.
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder...et/6251637
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#19
Hvad med en Volvo S90 eller XC90? Icon_smil


/Mads
Svar
#20
Mon ikke han har købt tråden er fra 12,
Der blev bare på det tidspunkt stillet spørgsmålstegn ved om mine forbehold,
Ved at købe en bil med com.rail diesel motor.

Derfor vækkede jeg lige tråden igen, 
Da andre nu siger det samme.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)