29-04-2012, 10:49 PM
|
Mig og min kasse
|
|
29-04-2012, 10:59 PM
Ivan, kan du sige et par ord om, hvorfor du lige er "faldet for" Certina, som kassen jo indikerer, at du er?
De venligste hilsner, John
30-04-2012, 12:03 AM
Joepete Skrev:Ivan, kan du sige et par ord om, hvorfor du lige er "faldet for" Certina, som kassen jo indikerer, at du er? Well... Jeg holder af 70'er ure og kvaliteten faldt desværre støt gennem 70'erne for mere eller mindre hele den schweziske urindustri. Certinas DS'ere er i forrygende kvalitet, også de senere som DS-4'eren helt til venstre. Mange 70'er Omegaer er fede, og jeg forstår folk samler dem, men kvaliteten på cal. 1002/1010/1040 osv. er simpelthen ikke særlig god. Certina cal. 25-651 er et fantastisk værk i rigtig fin kvalitet. Certina kasserne er også bedre forarbejdet end de fleste samtidige Omegaer. Ja, og så er der priserne DS-2, som man vel kan kalde mit yndlings ur, har en god størrelse(38mm), sidder fantastisk på armen, og kan holde til "alt". Kronografen (DS-2 Chronolympic) måler 43mm. og indeholder det fantastiske Valjoux 23(kolonnehjul). Valjoux 23 er, efter min mening, fuldt på højde med Omega cal. 321 og andre klassikere. Det er identisk med Valjoux 72, som de fleste Rolex fans vil kende til, blot har 23 ikke timeregister. Et DS-2 Chronolympic kan man være heldig at finde til under 10000kr., hvilket er et regulært røverkøb hvis i spørger mig. Og på forhånd, undskyld Omega fanatikkere, vi har jo alle vores meninger om tingene
30-04-2012, 08:12 AM
Ivan du behøver ikke undskylde noget som helst. Jeg har i en periode også været meget glad for Certine og anbefaler meget gerne mærket, hvis nogen vil samle på Vintage ure og ikke vil bruge så mange penge på det som Omegaerne koster.
Meget fine ure fra Certina. Jeg havde en overgang en Certina DS som "beater" og der findes vel næppe et bedre mekanisk ur til dette. Også flotte bagsider på Certine. Der er 2 ting som bekymrede mig ved Certina. Dels muligheden for altid at kunne få fat i reservedele, men det kan du måske sige noget om - og dels ved dressurene (som jeg jo holder meget af) at det kan være svært at have økonomi i at lave en fuld service på et Certina. Altså får man ikke pengene igen, hvis man som samler skipper uret for at indlemme et bedre eksemplar. Hvis man fx. køber et Certina DS til 800 kr - og dertil lægger 1500 til rem, glas og service har man 2200 kr ude - og sådan købes jo i fin stand til 2 K..... men selvfølgelig hvis man selv er urmager. Tissot er lidt samme historie, synes jeg. Omega derss kan koste 1-2 K (for dem i den billige ende) mere og det gør det noget lettere. Men når man ser hvad Certina sportsmodeller i flot stand går for må man undres. Meget fine og samleværdige ure. [url]"http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionArt.aspx?vId=796604&plT=30627003&AuktID=2246" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionAr ... uktID=2246[/url] Måske en samling af Omega Constellation og Certine sportsmodeller. Det er value for money! vh Baun Se min samling og profil
Profil Constellation Genéve Seamaster Øvrige Omegaer
30-04-2012, 06:22 PM
baun Skrev:Ivan du behøver ikke undskylde noget som helst. Jeg har i en periode også været meget glad for Certine og anbefaler meget gerne mærket, hvis nogen vil samle på Vintage ure og ikke vil bruge så mange penge på det som Omegaerne koster. Dejligt at jeg ikke fik trådt dig over tæerne (til at starte med, skal jeg måske sige, at jeg regner i butiks priser, altså renoverede ure med garanti) I det jeg skrev, tog jeg udgangspunkt i 70'er urene. Jeg mener at et Omega Geneve med cal. 1012, er alt for dyrt i forhold til det man får, her vælger jeg til hver en tid Certina. Jeg har lige solgt et Geneve 166.0168 i framragende stand til 3500kr, hvilket er ret rimeligt. Uret er jo ok for de fleste, men jeg har nogenlunde samtidige Certinaer i vinduet til små 1000kr mindre, og her er kvaliteten altså væsentlig bedre. Det er jo ikke alle der er samlere, og hvis man bare vil have et godt vintage ur, som kan holde i mange år, er Certina er rigtig godt alternativ. Hvad reservedele angår, så er det slet ikke et problem endnu. Certina er jo et "folkeligt" mærke, så der er rigtig mange slagtede værker rundt omkring, ikke mindst efter "guldfeberen" hvor så mange smukke ure er gået til Når man taler dress ure fra 50/60'erne, har jeg kun godt at sige om Omega, har selv et Seamaster fra 1955 på i skrivende stund. Priserne ligger på omkring 4000kr. for automatik, og til den pris er der ikke meget andet på markedet i den kvalitet. Certina, Longines, Eterna osv. er vel i lige såfin kvalitet, men gensalgsprisen er bedre på Omega. Tissot rangerer lavere i min verden, men her får man tilgengæld endnu mere for pengene. Priserne er steget 40-50% på 60'er-70'er DS og DS-2 over de sidste fem år, så kan man finde dem til de nævnte 800kr., kan kan det godt betale sig. De sjældne modeller, som Chronolympic, SuperPH1000 og Biostar, er desværre også steget en del over de senere år, så man skal efterhånden have rigtige menneskepenge op af lommen, men stadig noget mindre end for tilsvarrende Omegaer.
02-05-2012, 04:32 AM
Hej Ivan
Med hensyn til reservedele kan du få næsten alt til Omega, det kan du ikke med Certina, for i deres sene automatikværker er datokransen lavet i plastic og den er nærmest umulig at få fat i idag. MVH Peter
02-05-2012, 12:21 PM
Peter Skrev:Hej Ivan Rigtigt, men det problem er jo også set med Omega! Stemmegaflerne og tidlige Quartz modeller har også plastic-datokranse, og de bliver heller ikke lavet længere. Mit argument var jo netop at der er mange slagtede værker derude, og det derfor ikke er noget problem. Jeg har ihvertfald aldrig ladet en Certina kunde gå tomhændet hjem.
02-05-2012, 03:03 PM
Hej Ivan
Jeg havde engang en af de gamle 1000 meter dykkerure, der måtte jeg opgive at finde en datokrans, men ellers har du da ret i at der ligger en masse værker rundt omkring. MVH Peter |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|
Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)