09-12-2014, 04:03 PM
TioMalo Skrev:"Beater" i ursammenhæng er et dengelsk (= dansk-engelsk) udtryk som ER allerede defineret = ur til dagligt brug, som ordets direkte oversættelse ("den som slår / den som hakker") ganske glimrende beskriver.I know. Et relativt almindeligt engelsk ord, som er en afart af "to beat"
Jeg påpeger indirekte, at vi bruger vores ure forskelligt. En person, som har et større udvalg af ure (som følge af en god økonomi, generel prioritering eller noget tredje, hvilket egentligt er sagen uvedkommende) kan eje et fx AP og et PP, hvorfor hans 114060 bliver brugt som beater. Altså et ur til dagligt brug, hvor det kan få ’hakker’ mv. En anden person ejer måske et Seiko Monster, et G-shock og et 114060. For sidstnævntes vedkommende bliver der passet meget på 114060, mens Monster og G-shock bruges som beatere.
Således er 114060 en beater for førstnævnte person, mens det er en safe queen for sidstnævnte… Derfor skriver jeg: ”betegnelsen ’beater’ hænger sammen med den måde, man bruger sit ur på”.
De fleste af os kender vel til det, at vi passer bedre på vores ’dyrere’ ure end vores ’billigere’… Personligt turde jeg næste ikke bruge mit PAM305, da jeg købte det, og nu bruger jeg det stort set dagligt…
Men enig: Min argumentation gik måske liiidt hurtigt (undskyldningen er, at trænede lidt vægte, mens jeg skrev

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)