16-11-2014, 11:55 AM
TioMalo Skrev:jeg tror ikke at du har læst godt efter. Jeg har aldrig sagt at man ikke kan justere et ur til 0 sek. Det kan man godt men det gøre man ikke fordi ikke ved præcis hvor meget det vil tabe. Det der være umuligt være det pp ur vi snakke om, det pp vil slå de andr qaurtz ure hvis det var sådan..Citat:ja de 4- 5 sek. + - pr. Døgn er helt normalt. Men at et makanisk ur kun har vundet 45 sek. På et år er helt umuligt
Naturligvis er det ikke umuligt, Misiu. Hvorfor ville det være umuligt med et resultat af 0 sek./døgn når du villigt accepterer stabil 4 sek. / døgn ??
Men besværligt er det. Og derfor justeres et ur så tæt på +0 det kan og resten bestemmes så af forbrugsmønsteret.
Og så et spørgsmål: Taler I om målingen af et ur som står stille på natbordet eller et som bruges måske 14 - 16 timer i døgnet eller 24/7 ?
Mit Rolex Sub jeg bruger næsten altid og som er på armen døgnet rund, siger i EKG hos urmageren +1 sek. Min virkelighed er at uret går -2 sek / døgnet som gør det hele nemt: Hver anden månedsskifte sætter jeg uret en minut frem og i to måneder er det nået at tabe to minutter og viser -1 minut i forhold til den rette tid.
Min GMT II viser i EKG 0 sek. / døgnet men taber IRL 2,5 sek/ 24 timer. Jeg har det også på døgnet rundt.
Den sidste indkøb, mint Datejust fra 70´ne som er naturligvis aldrig efterset / åbnet, taber 2 sek. i EKG og 4 - 5 sek. i døgnet når det er på armen.
Seiko SKX007 vinder 2 sek. i EKG men taber IRL 2 sek.
Alle de ældre sager (Rolex) i boxen går +/- 5 - 10 sek. per døgnet. De fleste burde efterses men bliver det ikke foreløbigt pga. at de ikke længere bruges dagligt.
Jeg kan kun konkludere at min gestikuleren og bevægelser generer ca. 2 - 3 sekunds delay per døgn i ure som er velsmurte og måske 4 - 5 sek. per døgn i ure som burde efterses (?)
Hvorfor får jeg så ikke min daglig beater justeret så at vi nærmer os de nul sekunder ? Ærligt talt, fordi jeg ikke gider. Faktisk synes jeg at den der - 2 sek. per døgn er charmerende og meget overskueligt når det nu ikke svinger hverken op eller ned.
Måske lidt som shaker møblerne og andet shaker træhåndværk hvor der var intentionelt lavet en lille bitte fejl pga. at 100% perfektionisme ville være blasfemi; kun Gud kan skabe noget fuldkommen![]()
Jeg ville være glad hvis en urmager med erfaring / viden om dette kunne kommentere mit indslag. Måske Lars ?
Go´ søndag - John
PS. Rune.... jeg synes at du har præsenteret tidligere nogle lige så forbløffende gangsresultater med dine kæmpeklokker. Det, jeg har opnået, er resultat af plagen livet af diverse urmagere i min bekendtskabskreds. Måske vejen til perfektion går ved at glemme alle de her dameure i 40 til 42mm størrelse og skifte til de mandige sager på + 50mm?

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)