Micromærkers design rip-off – er det ok?
gents,

tak for de mange input, jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at pennene ville blive så ”spidse”, vedr dette. Mine meninger er stadig delte, Jeg er selvfølgelig ikke tilhænger af kopiure hvor navn og hele molevitten bliver rippet – og det er jo også ulovligt – så end of story på den konto.

Homage:
der er nogle meget skråsikre meninger vedr homage og deres berettielse f.eks ”I mine øjne findes der ikke Hommage modeller..... Der er originalen og kopien, thats it” – og det er selvfølgelig korrekt. Jeg mener dog også at der er plads til projekter der genopfinder mærker eller modeller som ikke findes mere. Jeg har måske i min naivitet forestille mig at alle hovedparten af micromærkerne havde én eller anden form for moralsk kodeks de arbejdede ud fra, men da jeg så Steinhart hjemme side faldt ti-øren. Jeg har tidligere hyldet ure fra Timefactors, og det vil jeg stadig gøre uden moralske problemer ,da de (som de eneste så?) producerer modeller som ligger meget langt fra nogle nutidige modeller. De har købt både Precista og Smiths mærkerne og laver nu nyfortolkninger af deres oprindelige ure. Man kunne også nævne PleAmar og ”kompressor kasse” projektet. Yes den ligner måske lidt Longines Legend Diver (som jo er en officiel homage), men jeg syntes at den er moralsk godkendt.

Lånte fjer:
Vi må bare erkende at ikke alle går op i kvaliteten og den historie der ligger i a have et originalt ur / møbel osv. De ure micromærkerne laver fortolkninger af, er jo ikke de komplicerede værker, men primært ”tid-dato-dag” (så vidt jeg har set). Ved denne type ure tro jeg ikke at kvaliteten på værket gør en synderlig forskel. Måske har Nicolas lidt ret dér med ”kongens nye klæder”, for en kopi viser jo tiden lige så godt som min 5513 maxi V. Måske handler holdningerne også om hvad man samler. Som vintage mili-chrono samler ser jeg ikke mange kopier / homage af dem dér hører til i min samling, mens dem der samler nyere ure nok oftere møder dem.

Design dna:
Vi kan ikke være eksperter på alt, og kende alle modeller og mærker, hvorfor design dna diskussionen nogen gange bliver lidt mudret. Til GTG i fredags havde jeg min Orfina Military MKii på. Der var pænt én der sagde at den lignede en IWC MK XV, men man kunne lige så godt sige at den lignede en JLC MK Xi, eller en Smiths eller en Laco. Designet kommer fra WW2 og IWC har så siden relateret sig selv til Flieger-uhren, på en måde hvor det er på kant med de historiske facts. At have en model der hedder Spitfire og dermed relaterer sig til England, WW2 og luftkrig er sku et selvmål når de ikke leverede pilot ure til de allierede.

Well – jeg har ikke fundet en formel for hvornår mine moralske bremser bliver aktiveret.
* Det må være noget med alderen siden originalen blev produceret.
* noget med de andre ure som laves af producenten
* hvor sjælden er originalen og kost
* hvor mange nye bliver produceret

Mit næste ur er næsten besluttet; en slags kinderæg: originalt, ikonisk OG inhouse. Der vil ikke være et øje tørt Icon_e_wink

Info senere i en anden tråd – over and out.

/L

PS dejligt at se at Masterens ånd lever her på sitet.
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af MortenKN - 18-09-2014, 10:48 PM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af Black Seal - 19-09-2014, 08:13 AM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af Bjørn H. - 19-09-2014, 08:56 AM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af MortenKN - 19-09-2014, 09:42 AM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af MortenKN - 19-09-2014, 10:44 AM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af Black Seal - 19-09-2014, 10:47 AM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af MortenKN - 19-09-2014, 11:41 AM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af MortenKN - 19-09-2014, 12:15 PM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af Black Seal - 20-09-2014, 10:41 PM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af longbear - 21-09-2014, 12:13 PM
Re: Micromærkers design rip-off – er det ok? - af Black Seal - 30-12-2014, 09:16 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)