Manuel optræk af automatisk ur - ok?
Hej.

Det er mig, der har skrevet indlægget.

Det startede med at jeg så et Tudorur, som efter 4 år blev trukket meget op manuelt og efter 5 - 6 måneder gik klinkehjulet i stykker. Jeg tog det til Ragnar og urmager Jan skilte det af. Da han tog klingehjulet af var det delt i 2. Tror det gik i stykker da han tog det af, men det var MEGET slidt. Han sagde at det kunne skyldes dårlig smøring fra fabrikkens side.

For 1 år siden solgte jeg et Vostok-Europe ur og da det var 6 måneder gammelt skete det samme, da det blev trukket manuelt op 4 - 5 gange om ugen.

Jeg spurge så Urmager Lars fra Rødding, og som poster på mindst et par forumer, om det ikke var hårdt for klingehjulet og jeg skrev om mine erfaringer. Han sagde/skrev at man bare skulle høre hvordan det lød når man trak uret med automatik op. Klingehjullet kørte superstærkt rundt
og andre dele var det også hårdt for.

Så skrev Geo ?? + vidste en tegning over hele systemet at hvis uret er dårlig smurt, ville delene nærmere slibe hinanden end smøre hinanden. Især klingehjulet. Og der er såmænd ingen rigtig sammenligning med ure, som kun har manuel optræk, da det system er simpelt og der åbenbart ikke er noget, der drejer superhurtig rundt, som normalt kun drejer måske hurtig rundt få gange ved automatiks optræk.

Men det giver meget godt mening med at hvis uret ikke er velholdt er det hårdt for nogle dele af værket. Jeg tænker især på vintageure, som ikke har været smurt i 10 - 20 år måske. Jeg ved ikke hvor hårdt det er for kronen.

Men kan da godt forestille sig at hvis man hiver kronen ud og stiller uret 3 - 6 gange om ugen, for at tage et tal, at i længden slider det på kronen. Jeg har dog ikke hørt eller set store problemer i den retning.

Mht. watchwinder er der såmænd meget lidt salg i dem, så jeg tror ikke på at nogen sælgere gider gøre meget for at sælge dem. Kun meget få har brug for og kan få glæde af en. Urets olie tørrer bestemt ikke ud på 6 måneder uden at gå, som jeg har set et par sælgere af watchhwindere skrive.

Nu ser jeg også Perer Halse er på banen og har modsat mening om manuel optræk, så tjaaa. Der kan man bare se. Lars Urmager sagde at Seiko løste problemet nemt med de billige værker, der ikke har mulighed for manuelt optræk. Men hvis det kan tåe det nemt, hvorfor er det så bedst for de ure med mulighed for manulet optræk og automatik, at man trækker det lidt op først og ikke bare ryster dem for at sætte dem igang ??
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Manuel optræk af automatisk ur - ok? - af stenstrupigen - 01-09-2014, 06:21 PM
Re: Manuel optræk af automatisk ur - ok? - af jk - 01-09-2014, 07:36 PM
Re: Manuel optræk af automatisk ur - ok? - af jk - 01-09-2014, 08:01 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)