17-05-2014, 01:00 PM
Vi har før været omkring denne snak om acceptable servicetider. I min verden lever urbranchen i en fortid på den front, hvor man ikke er fulgt med udviklingen. Heldigvis er ens ur ikke et must at have på armen, idet man kan tjekke tiden andensteds, men 8 uger til et service er ærligtalt elendigt. Selve arbejdet tager jo ikke mere end 2-6 timer afhængigt af komplikationsgrad på "almindelige" ure. Tænk hvis vores mekaniker, VVS'er osv. brugte samme tid på de opgaver de fik?!
Vi er bare vant til at det er den tid det tager og jeg har selv vendet mig til det. Heldigvis er det anderledes hurtigt når urmageren selv kan fikse det som Halse og MC på hhv. Omega og Rolex. Problemet opstår når urene skal sendes ind til service. Personligt er jeg blevet langt mere skeptisk på specielt Breitling efter Halse ikke længere må foretage disse services. Et kronograf er gået fra en servicetid på 14-31 dage og 2.500 kr. til 8 uger og 5.800 kr. efter de har centraliseret deres servicefunktion. Desuden laver de ikke defekter uden også at servicere uret. Det er langt ude...
Jeg havde en Kbh-kunde forleden med en reklamation på en knækket optræksfjeder i et Unitas værk (gæt selv hvilket mærke
). Kunden indleverede uret til aut. forhandler i Kbh med den besked at de kunne skifte fjederen, men at uret også skulle serviceres når det alligevel var "skildt ad". Pris 500 kr. for fjederen og 2.900 for servicet. Uret blev sendt til Halse i stedet som skiftede fjederen for 200 kr. og målte derefter uret til at svinge 295 gr. og service status: "Det svinger perfekt, og olien er super". Peter oplyste at Kbh forhandleren på ingen måde kunne have tjekke urets gang da det ikke kunne trækkes op pga fjederen og derfor ikke kunne måles. Ergo kunne de ikke vurdere om det trængte til service, og samtidig med at værket var meget rent og olien ikke udtøret, var det ikke det visuelle der kunne sige det trængte heller. Jeg syntes det er lidt ude på et skråplan, når visse værksteder bare dømme ALT der kommer ind til at "skulle serviceres". Jeg syntes det lugter langt væk af at de skal holde værkstedet aktiveret mere end at de skal yde den rette service i forhold til om uret reelt trænger.
Nå det var et sidespring, men også en opfordring til at I ikke bare hovedløst får jeres ure serviceret fordi urmageren siger det. Det er jo for pokker det de lever af
Få målt på værket og er svingningstallet pænt (over 250-260 grader) samt præcisionen acceptabel (indenfor COSC) trænger det ikke, selv om de mener noget andet... Uret behøver jo ikke svinge som nyt (+300 gr.), men bare det holder tiden.
/Mads
Vi er bare vant til at det er den tid det tager og jeg har selv vendet mig til det. Heldigvis er det anderledes hurtigt når urmageren selv kan fikse det som Halse og MC på hhv. Omega og Rolex. Problemet opstår når urene skal sendes ind til service. Personligt er jeg blevet langt mere skeptisk på specielt Breitling efter Halse ikke længere må foretage disse services. Et kronograf er gået fra en servicetid på 14-31 dage og 2.500 kr. til 8 uger og 5.800 kr. efter de har centraliseret deres servicefunktion. Desuden laver de ikke defekter uden også at servicere uret. Det er langt ude...
Jeg havde en Kbh-kunde forleden med en reklamation på en knækket optræksfjeder i et Unitas værk (gæt selv hvilket mærke
Nå det var et sidespring, men også en opfordring til at I ikke bare hovedløst får jeres ure serviceret fordi urmageren siger det. Det er jo for pokker det de lever af
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)