05-04-2014, 04:28 PM
Citat:Så der er mange muligheder. Umiddelbart tror jeg ikke der er mange der svindler med deres ure og melder dem stjålet. Lidt et selvmål at uret ender i politiets database mens man stadig selv ejer det. Så går man jo reelt som hæler af sine egne tyvekoster. Det er pænt kriminelt. Der imod er der nok en del ure som har været tyvekoster som efter 2-3 handler fra dybt kriminel og gennem hæler og videre til hæderlig køber bliver "afkriminaliseret" og blot skifter ejer uden tilbehør. Idet man som urhandler eller menig mand ikke kan tjekke om uret har været stjålet er dette svært at gardere sig imod. Det er desværre meget besværligt og politiets registrering af stjålne ure er sjældent dækkende med ref. og serie nr. Ærgerligt at en sådan offentlig database ikke findes.Jo, men man har ikke noget som hedder "politiets database", desværre. Derfor får du ikke et stykke papir (kun mundtligt) fra statens voldsmonopol som siger at "mig viste ur, mærke XXXX, serienummer YYYYYYY er IKKE registreret hos politi som tyvegods". Fordi, der findes ikke et centralt register. Klassikeren er at politi stopper en bil med hoodlums og et ordentligt læs af B&O. Strisserne har et nys om at varene kommer fra Roskilde og er tyvegods men kan ikke tjecke det i Bagssværd fordi klokken er 16.15.
Nu indrømmer jeg så at hvis politi har fået en landsdækkende database lige siden i går er min påstand forældet. Men hvis, havde vi nok hørt om det. Og det har vi ikke...
Og de diverse brugthandlere er dårligt stillede, desværre. Heldigtvis er tyvegods kun sjældent et issue IRL mellem politi og de handlende. Men vi alle ved at der findes en del ure som savnes af den tidligere ejere men som bliver netop "afkriminaliseret" når de handles videre. Dog er påstanden om at der ikke fuskes så meget med ure en absurditet. Hvis du snakker godt med din assurandør, prøv at spørge, Mads
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)