01-03-2014, 08:29 PM
Citat:jeg ville tage en ansats ord for et gran salt, når den selvsamme har en interesse i at uret blir solgt :)Helt i orden Anders.
Jeg vil bare korrigere en udbredt misforståelse ang. auktionshusansattes engagement i salget: En ansat medarbejder med sin månedsløn er mentalt og økonomisk så langt fra den salær, auktionshuset tjener at jeg garantere dig at ingen af dem, hverken hos BR eller Lauritz, vil gå i retorisk spagat for at narre en potensiel kunde. Alle ansatte ved at varene bliver solgt for den pris de bliver solgt og at deres udtalelser med en kunde hiver prisen hverken op eller ned. Ikke heller betales der komission for de ansatte sådant generelt. Kun en nøglemedarbejder som skaffer en stor parti varer som indbringer mange penge (eller, f. eks. et enkelt kunstværk fra den dyre ende) kan i en ekseptionel situation få en aftalt % provision.
Men ikke hellere her gør det en forskel hvis han/hun holder salgstaler til købere. Der er så mange potentielle købere bag skærmene / i salen at prisen bliver den, den nu bliver.
Den slags triks virker måske når man sælger en brugt bil til en lidt usikker køber, men ikke i auktionshuse. Hverken i de seriøse eller de lidt mindre seriøse foretagende.
Ikke hellere byder auktionshusene selv varer op i prisen. Sælgere gør ofte (f. eks. hos Lauritz), men hænger ofte selv i deres grådige luftbud når hammeren falder. I DK er det lovligt at byde selv sine varer op, i f. eks. US er shill bidding takseret for ca. samme niveau som gentagne spritbilisme her; et par måneder bag træmmerne (hvis sagen bliver meldt og undersøgt).
"Den er meget pænt" fra en ansattes mund er kun omskrivning af "ved intet om sagen" eller "byd eller la´ være men plag os ikke med dine spørgsmåle når der nu har været mulighed for eftersyn, vi har det meget travlt".
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)