11-01-2014, 11:31 AM
Faurschou Skrev:peterkaa Skrev:Jeg studsede også over det, men mit kendskab til Panerai er heller ikke ret stort, nærmest ikke eksisterende.
Panerai har vel spyttet meget ud de sidste par år fordi de intet havde at byde på inden?
IWC's digital Perp. calendar (der stilles uden at bruge trykknapper), constant force tourb, mekanisk dybdemåler, 8-dags værket for at nævne lidt, mod at Panerai har lanceret ting IWC havde på programmet i forvejen.
Hvis vi taler design og "case-making" - materialer og finish, er det vel ikke til diskussion hvem der er stor dreng af de to?
Det er jo trods alt en fremgang, der ikke bør fratages Panerai.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at fremhæve et par ulemper ved IWC, eftersom du har fremhævet flere positive momenter, der taler for en højere placering. Det er ikke nogen hemmelighed, at IWC fortsat benytter ETA værker, hvilket de gør i et vist nævneværdigt omfang. Eksempelvis anvendes Valjoux 7750 (Valjoux er en del af ETA) i deres Aquatimer, Pilot, Portuguese og Portofino kollektion. Desuden har de anvendt Sellita SW 300 i deres ref. 3239, hvilket er pinligt siden ref. 3227 trods alt var udstyret med cal. 80110.
Det anførte udgør et væsentligt moment, der taler imod en højere placering.
Det er selvfølgelig helt rigtigt og for en 2014 liste er det også mest korrekt, det er bare en svær liste at lave, for hvor langt må man kigge tilbage?
Jeg er enig i at 3239 havde været et utrolig meget mere interessant ur med et Cal. 80110, faktisk blev det også deal breakeren for mig.
IWCs brug af Val. 7750 har jeg det lidt sjovt med, for på den ene side gør de som så mange andre tarvelige producenter (ingen nævnt ingen glemt
På den anden side har de lavet så mange spændende ting baseret på 7750, eksempelvis Grande complication og Doppelchrono, så jeg ikke helt mener man kan sætte dem i bås med de andre.
Lever i min egen lille dykkerklokke..

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)