11-01-2014, 11:06 AM
baun Skrev:Prisen siger jo ikke alt om hvor højt på listen et urmærke skal placeres, men det undrer mig nu alligevel at man kan købe et brugt nyere, moderne ur i den absolutte topklasse for lige omkring 20-30 K. FX. GP, GO, JLC.
Samtidig opfatter jeg ikke disse ure som samme liga som PP, ALS og PP - og det undrer mig hvordan VC og Breguet
lige røg ned af skalaen... [...]
40 - 70 Mellem luksus klasse
69 Rolex
65 Cartier
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
64 IWC
63 Hublot
62 Omega
61 Ulysse Nardin
60 Montblanc
57 Alain Silberstein
55 Bulgari
55 Breitling
52 Graham
52 Chronoswiss
50 Concord
48 Corum
48 Nomos
45 Tag Heuer
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
41 Bell & Ross
40 Linde Werdelin
40 Dubey & Schaldenbrand
under 40 Basis luksusure
39 Tudor
36 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
30 Union
30 Sothis
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
21 Oris
20 Baume & Mercier
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
17 Revue Thommen
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox
Det er ikke for at være nedladende eller noget lignende, men det virker en anelse sjusket, at placere et stort antal ure i en basis og mellem kategori, da flere af dem slet ikke hører inden for samme ''klasse''. Det minder i princippet om at sætte skøn under regel, da det fremstår som om, at de blot er placeret ''for the sake of it''. Cartier og Piaget har flere giftige sager i deres kollektion, men på trods heraf vil de i henhold til dit forslag blive placeret i samme klasse som Azimuth, Dubey & Schaldenbrand og Linde Werdelin. Cartier og Piaget kan tilbyde flere spændende ure, og endda med inhouse værker, mens det modsatte gør sig gældende for de sidstnævnte producenter.
peterkaa Skrev:jk Skrev:TimeToWatch.dk Skrev:Jeg vil dog ved nærmere eftertanke måske tildele IWC et par point mere end sidst pga deres nye Ingenieur Perpetual og Tourbillon værk der virkelig tager kegler. Jeg har savnet lanceringer fra IWC på dette niveau de sidste 4-5 år.
/Mads
Kunne der ikke blive et par point ekstra for IWC's Portuguese Sidérale Scafusia?
JK
http://www.iwc.com/en/collection/sideral...4101/#tech
Jeg studsede også over det, men mit kendskab til Panerai er heller ikke ret stort, nærmest ikke eksisterende.
Panerai har vel spyttet meget ud de sidste par år fordi de intet havde at byde på inden?
IWC's digital Perp. calendar (der stilles uden at bruge trykknapper), constant force tourb, mekanisk dybdemåler, 8-dags værket for at nævne lidt, mod at Panerai har lanceret ting IWC havde på programmet i forvejen.
Hvis vi taler design og "case-making" - materialer og finish, er det vel ikke til diskussion hvem der er stor dreng af de to?
Det er jo trods alt en fremgang, der ikke bør fratages Panerai.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at fremhæve et par ulemper ved IWC, eftersom du har fremhævet flere momenter, der taler for en højere placering. Det er ikke nogen hemmelighed, at IWC fortsat benytter ETA værker, hvilket de gør i et vist nævneværdigt omfang. Eksempelvis anvendes Valjoux 7750 (Valjoux er en del af ETA) i deres Aquatimer, Pilot, Portuguese og Portofino kollektion. Desuden har de anvendt Sellita SW 300 i deres ref. 3239, hvilket er pinligt siden ref. 3227 trods alt var udstyret med cal. 80110.
Det anførte udgør et væsentligt moment, der taler imod en højere placering.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)