10-01-2014, 01:26 AM
klokur Skrev:Jeg vil mene at breguet skal op på førstepladsen, især hvis man tager historie med i vurderingen.
Greubel forsey
Parmigiani
Urban jurgensen
Skal ned til øvre luksus.
Franck Müller
Chopard
Omega
Bvlgari
Alain silberstein
Skal ned i mellem luksus
Concord
Chronoswiss
Skal helt ud af listen
LW
Tag heuer
Skal i øvre luksus
Marice lacroix
Skal i øvre
Oris
Certina
Skal i mellem
Jeg er stort set uenig, selvom jeg ejer et Breguet og Tag Heuer. Jeg vil i det følgende fokuserer på de mest interessante punkter i dit forslag.
Breguet hører uden tvivl hjemme i high-end kategorien, men de overgår eksempelvis ikke Patek Philippe og ALS. Patek Philippe introducerede deres eget kvalitetssegl for fem år siden og skærpede dermed kravene til deres ure. Før i tiden levede værkerne i deres ure op til de krav, der skulle være opfyldt for at opnå ''Poinçon de Genève''. Patek Philippe's kvalitetssegl omfatter derimod værk og kasse. Desuden vil jeg gerne tilføje, at Patek Philippe også har en nævneværdig historie med talrige komplikationer og flere ikoniske ure, f.eks. Caliber 89 og deres ure med kronograf og evighedskalender. Jeg vil imidlertid undlade at redegøre nærmere for den del, da folk vil falde i søvn. Endelig vil jeg blot bemærke, at PP stort set vinder hver gang på de internationale auktioner, f.eks. Christies.
Breguet har meget at byde på - dog er det ikke nok til at vippe PP (og de andre producenter) af pinden. Dog havde jeg givet dem 2-3 point mere, da 80 måske er lidt lavt.
Bvlgari har overraskende nok noget at tilbyde, når det kommer til interessante værker. Et eksempel i den høje ende udgør Carillon Tourbillon, hvilket jeg anser for at være et spændende ur med et ligeså fascinerende værk. Desuden har de formået at skabe andre interessante produkter, f.eks. Chronosprint Endurer. Dog bør det haves i mente, at Bvlgari trods alt købte Daniel Roth, hvilket netop afspejler sig i de to ure. Det anførte udgør imidlertid et af årsagerne til, at jeg ikke vil afskrive Bvlgari som en seriøs producent af ure.
Alain Silberstein er angiveligt gået konkurs, hvorfor de ikke bør være på den liste, medmindre der tages højde for tidligere producenter? Alain Silberstein-ure er en anelse ''funky'' for at sige det mildt.
Chopard hører uden tvivl i den øvre ende af skalaen. De har eksempelvis tilføjet tre ure til deres Classic Racing kollektion (betegnet Superfast efterfulgt af komplikation), som huserer inhouse producerede værker. Jeg har holdt et par eksemplarer i hånden og synes ret godt om deres finish. Herudover har jeg prøvet en ref. 161927-5001, hvilket udover visning af tid tilbyder evighedskalender, herunder big date, og månefase. Værket er certificeret med ''Poinçon de Genève'' og er desuden COSC certificeret. Det ur er uden tvivl et ''powerhouse'', som jeg godt kunne fristes af en gang i fremtiden. Chopard kan i øvrigt tilbyde andre nævneværdige ure, f.eks. L.U.C. Engine One Tourbillon.
Ulempen for Chopard består i det forhold, at de fortsat gør brug af ETA værker. Herudover er der andre årsager, men samlet set er det ikke tilstrækkeligt til, at de skal rykkes ned i en lavere klasse.
Tag Heuer har fortjent at komme højere op i hierarkiet (øgede point), men de har altså ikke gjort nok til at komme op i den øvre kategori. Ja, de har taget sig sammen med introduktionen af deres high-end Carrera-ure, der kan måle flere hundrede brøkdele af et sekund, hvilket ikke er set før i et mekanisk ur. Dog begik de en grov fejl, da de introducerede cal. 1887 som et inhouse værk, når det i virkeligheden var baseret på et værk fra Seiko. Værket er egentligt pænt, hvis man tænker på prisniveauet. Godt gået, Seiko.
Dernæst huserer langt størstedelen af deres ure ETA værker, mens brugen heraf er begrænset i den øvre kategori.
Tag Heuer har dog uden tvivl et ikon og det er deres Monaco. Monaco er sandsynligvis mest kendt for at have være båret af Steve McQueen i filmen ''Le Mans'' fra 1971. McQueen bar en ref. 1133b, hvilket huserede deres cal. 12. Jeg havde personligt valgt et Monaco med cal. 11, da det var den første mekaniske kronograf med mikro rotor. Correct me, if I'm wrong. Monaco var i øvrigt det første firkantede og vandbestandige ur med kronograf.
No offence, men hvad sker der for folk og LW? I må have drukket lidt for meget af bedstefars hostesaft (komisk tone).
LW har indtil videre ingen historie og ingen komplicerede ure i deres kollektion. Herudover har de ingen inhouse værker i deres kollektion. Og lad nu vær med at nævne den månefase, for den er jo heller ikke ''ren''. Desuden svarer et køb af LW til et katolsk ægteskab - nemt at indgå, svært at bryde. NB! Undlad venligst, at fortolke det som et angreb, da det ikke er tilfældet. Dog er jeg imponeret over at deres popularitet angiveligt er stigende i andre lande. Samlet set er det ikke tilstrækkeligt til, at LW hører hjemme i den øvre kategori.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)