09-01-2014, 10:49 PM
MichaelSC Skrev:Jeg undrer mig over at IWC altid ligger efter Panerai på listen. IWC har i mange år lavet ekstremt komplekse værker og gør det fortsat. Værker i en kvalitet og kompleksitet, som jeg ikke kan se Panerai overhovedet er i nærheden af?
IWC har gennem årene været væsentlig mere innovative end Panerai. Både mht udvikling af værker og brug af materialer som titanium, keramik og kulfiber. Der er en langt større bredde i deres sortiment end Panerai kan præstere og sådan kan jeg egentlig fortsætte. Hvad er årsagen til at Panerai ligger så højt og IWC under P?
Nomos Glashütte mener jeg også er forkert placeret; prøv at se ure som Nomos Lambda eller Nomos Lux, eller generelt hele Nomos sortimentet - høj finish, jeg kan ikke få Nomos til at passe ind i dine underliggende beskrivelser af den gruppe.
Mvh
Michael
Jegh kan faktisk godt følge den med at IWC ligger under Panerai som en svipser. For jeg er da helt enig i at hvis vi lavede en liste der talte over de sidste 20-100 års indsats ville Panerai også ligge langt nede og IWC beholde sin plads. MEN vær obs på at MIN liste er et aktuelt 2014 billede af, hvor jeg ser firmaerne netop nu. Ergo tæller de seneste 3-5 års indsats lige så højt som resten af historien. Ellers ville bla. Richard Mille, Greubel Forsey og mange andre end ikke være på listen mens gl. mærker der ikke længere eksisterer være med.
Jeg mener egentlig IWC ligger hvor de skal og vel nærmere Panerai der ligger højt, kunne jeg forestille mig I syntes? Det skyldes at de inden for de sidste 10 år har lanceret MANGE nye in-house værker. Her tænker jeg på både manuelle og automatiske 8-10 days værker, simplere manuelle og automatic 3-days værker, men også mere giftige komplikationer som rattrapante og mono-pusher kolonnehjulsværker samt tourbillons. At rykke sådan en stribe nye in-house værker af på så så kort tid giver MANGE plusser hos mig. Her har IWC kørt en noget mere kontinuerlig stil, men slet ikke lanceret nye værker på samme niveau som Panerai. Så et aktuelt øjebliksbillede mener jeg Panerai har mest skub i horologien i forhold til IWC, som godt nok har mange fine værker på programmet, men er lanceret over en lang periode. Jeg vil dog ved nærmere eftertanke måske tildele IWC et par point mere end sidst pga deres nye Ingenieur Perpetual og Tourbillon værk der virkelig tager kegler. Jeg har savnet lanceringer fra IWC på dette niveau de sidste 4-5 år.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)