09-01-2014, 12:32 PM
baun Skrev:Man kan måske lidt provokerende skrive: Hvorfor pokker give +5K for at få et mekanisk værk i et ur hvis man ville være lige så glad for et med quartsværk![]()
Det er også klart at giver man "kun" + 5K får man stadig kun et mekanisk værk som ikke er "noget særligt".
Man skal enten gå vintage eller give langt mere for at få værker som er udover det sædvanlige. Jeg vil ikke sige unikke - for så taler vi mange, mange flere penge. Men ønsker man at eje et ur med et mekanisk værk, som er lidt udover standard klassen koster det kassen - og det ville da være skørt at give hvis man ville være fuldt så lykkelig for et quarts værk. Så hvorfor køber I ure med mekaniske værker? - altså I der er uenige med forfatteren?
Jeg er enig med forfatteren (men jeg vil gerne vide hvem han er) i at 95% af de mest interessante ure i denne verden har mekanisk værk.
Det betyder ikke at quarts ure er dårlige eller at ringeagte, blot at kun en meget lille del af dem er "noget særligt". Der er undtagelser. Ure som bliver ikoniske, ure med stor historie, ure med værker som repræsenterer kæmpe landvindinger og ure som bestemt er samleværdige også i denne kategori.
vh baun
Hej Baun,
Jeg er meget enig i dine betragtninger. Der er ganske rigtigt quarts ure, der bærer på en interessant historie, hvilket jeg måske ikke tydeliggjorde nok i mit blogindlæg, af samme årsag som du nævner, nemlig at kun en lille del af dem er "noget særligt". Hvad der er "noget særligt" er jo så heldigvis forskelligt alt efter hvilke øjne der ser.
Angående hvem jeg, forfatteren, er kan jeg se, at du allerede har fundet det på min side, men for at undgå misforståelser har jeg opdateret min signatur med mit navn, så skulle det gerne være på plads. Tak for at på pege det.
Vh,
Uretiltiden.dk / Morten Egholt

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)