22-12-2013, 03:23 PM
Mikkelvb Skrev:Så et urværk er robust vist der er stødsikret og er af gode materialer?
Et urværk er (relativt) robust, hvis det er ordenligt konstrueret i udgangspunktet og enkelt. Stødsikring er nok et minimumskrav i moderne ure (post 1950??). Jeg er ikke sikker på, at selve materialet har så meget at sige. Et Rolex går for at være meget robust og det gør et ETA 2428 også. Jeg er kunne forestille mig, at et ur med manuelt optræk er mere robust end et tilsvarende automatisk, men udelukkende fordi, at et manuelt alt andet lige har de færre dele. Fx er Speedmaster (1)861 kaliberen kendt for at være robust også selvom det er en kronograf.
Den eneste Omega kaliber, som jeg har hørt skulle være decideret ikke-robust er deres "bumper" kaliber.
Et high end ur med komplicerede løsninger hvor vægten er lagt på den finere horologi frem for hårdførhed vil i sagens natur være mindre robust.
Et ur der slår 10 gange i sekundet (36000 beats pr hour) er måske også en anelse mindre robust end et, der slår (siger tik) 5 gange pr. sek. Men 36000 BPH giver måske til gengæld bedre præcision og renere sekundviser "sweep" rundt på skiven.
mvh Jens

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)