05-08-2013, 06:50 PM
henrik Skrev:Man kan ikke høre når der kommer bagfra kommende biler, men man kan se når der kommer modkørende.
Altså hør nu her, jeg har længe holdt mig i skindet i denne tråd - men der er sgu noget I har misforstået !!!
Netop fordi en cyklist ikke kan høre, når der kommer bagfra kommende biler, står der i færdselsloven, at alle, herunder også cyklister, skal holde så langt til højre som muligt, når man færdes - dette indebærer, at cyklister ikke skal køre 2 bred på kørebanen !!
Vi skal alle tage hensyn til hinanden - både bilister og cyklister. Men det er altså no go at køre 2 bred på en vej, hvor der også kører biler, hvis man vil overholde færdselsloven - og det har jeg hørt flere i denne tråd pukke på !! Det gælder også cyklister !
Derudover mener jeg, at køre 2 bred til gene for trafikken, bare fordi man kan og fordi det er sjovere eller mere hyggeligt, end at køre på række er ikke i orden - det er i min opfattelse, at være ligeglad med andre trafikanter på vejen !!!
Sammenligningen med et landbrugskøretøj er efter min mening helt ude i skoven - for det første har landbrugskøretøjet ikke et valg...... det fylder uanset hvad man gør. Cyklister har et valg mht. hvor meget man vil fylde - enkeltkolonne eller 2 bred (har også set 3 bred nogle gange med en hale af bilister efter sig !!!
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)