06-02-2012, 09:29 AM
pbr Skrev:Jeg hører til den gruppe af ur-tosser, der er på begge fora, men som ville ønske, at der kun var ét - ikke fordi det er så besværligt at skulle checke 2 fora, men fordi vores interesse derfor spredes.Enig!
pbr Skrev:...og det forhold, at der nu er 2 sider, er ensbetydende med, at der nu bruges energi på de respektive sider, der måske i stedet kunne være brugt til at højne kvaliteten og idérigheden på kun ét forum. Uden at det skal tages som en kritik af dannelsen af urdebatten.dk, så ville det i mine øjne have været bedre, om den energi og kreativitet ville have været anvendt på at gøre urforum.dk bedre.Meget enig!
pbr Skrev:Men at der er bagdele ved at have 2 fora, synes jeg egentlig at min tråd "Ilden fri" illustrerer ganske godt - jeg har startet tråden for at få input fra mennesker, hvis mening og viden jeg respekterer og påskønner og min indledende post er identisk på de to fora. Men da nogle af de mennesker, hvis input jeg efterspørger, kun er på det ene af de to fora, så har jeg været nødt til det.Jeg har det på præcis samme måde - og dette er for mig kernen i problemet. Hvis man gerne vil ha' input fra alle, så er man nødt til at oprette og "vedligeholde" et oplæg på begge fora. Det kan selvfølgelig ha' den fordel, at der kommer to forskellige diskussioner ud af det - men i praksis tror jeg desværre mere, at separationen betyder at energien bliver mindre, da man ikke supplerer - og derved forstærker - hinandens ideer og kommentarer.
pbr Skrev:I min helt ærlige mening, så synes jeg ikke, at det forhold at der nu er to fora, overordnet har gjort noget godt for "ur-tossernes verden" - tværtimod har det blot fasttømret den splittelse, som man hellere skulle have brugt energi på at reparere !!
Igen helt enig, pånær at jeg måske tvivler på om det kan repareres. Her tænker jeg ikke menneskeligt, eller på tonen - men på de modstridende interesser, som du også selv nævner - primært omhandlende en salgssektion (for både private og professionelle), som i dén grad modstrider Bjarnes interesser med Urforum.dk. Forestil dig, at hvis "Urdebatten" voksede sig tilstrækkelig stort - så ville Vintageure hurtigt være overflødigt (og derfor gå ud over Bjarne).
Men her rammer vi så endelig bulls eye (IMO); for hvilke andre lande, har sin egen lille (med al respekt) salgsside, hvor man skal betale penge for at sætte sit ur til salg, og som samtidigt også drifter det toneangivende forum, hvor man så derfor ikke må sælge sine ure. INGEN - og det er der måske en grund til(?). Det bedste eksempel er (med mit begrænsede kendskab) Timefactors, men her er det kun nye ure som sælges - og tillige er forummet (TZ-UK) et af de største og mest effektive gratis salgssider for brugte ure i Europa. Hvis ikke TZ-UK, så et par svenske/norske, eller selvfølgelig Chrono24.
Med henblik på klichéen "There Can Be Only One"- kan der altså stilles spørgsmålstegn ved, hvilke af vores to fora, som egentlig er det rigtige koncept? Og der er svaret klart for mig - det er Urdebatten. Jeg kan godt forstå at Jan med vintageure.dk i sin tid havde en pointe. Der var dengang, for det første ikke en seriøs salgskanal for ure (DBA=useriøs), og handel med private over internettet var ikke så nemt (og sikkert) som det siden er blevet - hverken nationalt eller internationalt. Samtidigt sikrede Vintageure, at urene blev eksponeret i et ordentligt layout mv.
Men sandheden (i hvert fald min sandhed), er at tiden er løbet fra konceptet mellem Vintageure og Urforum.dk. Jeg tror på at Vintageure.dk kan bestå, som en seriøs salgskanal (dog skal prisen betydeligt ned, hvis I spørger mig), men interessekonflikten med urforum er simpelthen for stor - fordi det betyder at man ikke må sælge sit ur på Urforum. Tilbage til TZUK - her er jeg overbevist om, at salgsdelen på forum har stor positiv indflydelse på den generelt høje aktivitet. Men igen - her har ejeren ikke et mål om at han skal tjene penge på salg af brugte ure.
Lidt visualiseret: Så havde vi et lille, men stabilt, bål kørende på Urforum.dk, med de grene som var til rådighed. Nu har man så taget en del af de brændende grene, og flyttet over til en anden bålplads, og vil forsøge at starte et bål der. Begge bål brænder nu mindre intensivt, og pt. ser det ud til at begge er i risiko for at brænde ud (vi har nemlig ikke fået mere brænde, nærmest tværtimod). Omvendt kan begge bål - eller blot det ene - jo også blusse op, og blive større end det oprindelige bål.
Det er svært at sige hvad der vil ske. Men jeg deler opfattelsen af at den energi der er blevet brugt på at skabe et nyt bål, muligvis var bedre givet ud til at optimere det oprindelige - spørgsmålet er blot om det kunne (kan) lade sig gøre med den begrænsning/interessekonflikt, som består mellem Vintageure og flere af medlemmerne på Urforum.dk (primært værende sig dem, som nu er mere aktive på Urdebatten).
Jeg tror at den bedste løsning for den danske urverden, havde været at lade Kim overtage Urforum.dk 100% (urdebatten som vi kender den, bare på urforum-domæne, og med al historik fra Urforum). Og så med den aftale at Bjarne sponserede hosting-omkostningerne, mod at få fast banner på siden for Vintageure.dk, som kunne fortsætte som en seriøs salgskanal (dog med en lavere annonce pris). Yderlig bannerplads kunne sælges til CT-Watches, TimeToWatch, DBA, eller sågar TimeGeeks.
Derved ville interessekonflikterne være væk - vi ville kun have ét forum, som brændte med alt tilrådighed - og Vintageure kunne bestå som en seriøs salgskanal, med den økonomi der hører til. Måske urealistisk, men nu lever jeg jo også af at tænke ud af boksen

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)