Ure er ved at være en dårlig investering (heldigvis)
Ja, det har været gældende et stykke tod og Berlingeren har skrevet om det et par gange nu - igen en indikation af at ure er blevet mainstream på godt og ondt.

Jeg er glad for at trykket bliver taget af. Det har været ligesom i aktieboblee hvor taxa-chaufførerne begynder at fortælle om altieinvesteringer. Haha. 

Spøg til side. Jeg håber, at det for samlerne betyder at vi kan komme lidt tilbage til at snakke om urene og ikke om ROI. Og at det bliver interessant at kigge pa andre mærker end ‘the usual suspects’. 

Fra producenternes side vil jeg håbe at vi vender tilbage til ‘rigtige’ nyheder, der ikke bare er ny farve skive i 13 eksemplarer. Og måske endda lidt afdæmpede prisstigninger eller mere for pengene. 

At det ikke kommer tilbage til de gode gamle dage igen er dog stensikkert. 
- Ure er blevet mainstream og en kstandard-hobby’ i meget hørere grad end tidligere
- Ure er på godt og ondt blevet aktiver på lonie med værdipapirer, ejendomme, kunst o.l.  
- Producenterne ser ud til at krybe opad mod stadigt dyrere ure. Se fx. JLC, der er gået fra solide mellemklasse ure til oligark-ure. Suk. Se Louis Vuitton, der vil opad i markedet. 
- independents er væltet frem, som måske er den nye slagplads?
- Hype-toget, der kører på Instagram og anden slags SoMe-benzin kører stadig. Der var lige en bølge om Cartier. Er det vintage-ure nu. Den slags virker - og vil fortsætte
- Færre ‘gratis’ penge ude i berden, men voksende rigdom i udvalgte grupper, geografier

I min lille verden er jeg ramt af horo-fatigue må jeg indrømme. Jeg har svært ved at få pulsen op over nye og tildels brugte ure, med få undtagelser. Og er i øvrigt rigtigt godt tilfreds med både min A-kæde og min B-kæde. 

Når jeg så får et Laurent Ferrier i hånden, så kan jeg dog godt mærke en reaktion. Men det er bare en prisklasse, der kræver lidt tilløb i form af opsparing _og_ salg af andre ure. Hmmmm….

Claus

[-]
  • Jens, MichaelA, pbr
Svar

Beskeder i denne tråd
RE: Ure er ved at være en dårlig investering (heldigvis) - af cfnissen - 12-07-2024, 04:01 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)